Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Stavební odpad, ilustrační foto
Stavební odpad, ilustrační foto
Autor: čtk

Kam se sutí? České firmy ji využívají jako stavební materiál

26. září, 06:05 - Dalibor Dostál
 Stavební odpad, ilustrační foto
Stavební odpad, ilustrační foto
Autor: čtk
26. září, 06:05

Po opravách silnic a dálnic zůstávají hromady stavebního odpadu. Tuzemské firmy vědí, co s ním.

Když se mluví o opravách českých silnic a dálnic, řeší se obvykle nedostatek peněz, zpoždění stavebních firem nebo odpor malých obcí proti objížďkám vedoucím přes jejich území. Velké množství stavebního odpadu vznikajícího při rekonstrukci nepatřilo donedávna k tématům, která by budila pozornost.

S tím, jak ubývá zdrojů surovin a zároveň se plní skládky, se ale oblast stavební suti dostává do popředí. A české firmy přicházejí s nápaditými inovacemi, jak ji využít.

Perpetuum mobile

Brněnská společnost HT Road představila v roce 2015 novou technologii využitelnou při frézování vozovek. Umožňuje zapracovat vyfrézovaný materiál přímo na místě. Dosud bylo běžným postupem vybourání vozovky v celé její šíři a následný odvoz původního materiálu na skládku. Tento postup byl ale časově i finančně velmi náročný, a navíc znamenal značnou ekologickou zátěž.

na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 T-GDi 130 kW
Výbava:
TRIKOLOR
6 872 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH

„Nová technologie je velmi šetrná k životnímu prostředí, protože šetří nutné energie, nově použité materiály, přírodní zdroje a eliminuje emise skleníkových plynů do ovzduší,“ shrnuje výhody nového postupu Jaromír Stiblík, jeden ze společníků HT Road.

Fréza firmy HT Road ( Autor: HT Road )

Fréza firmy HT Road

Moderní silniční frézy, které šetrný postup umožňují, využívají takzvanou 3D nivelační technologii. Díky ní jsou firmy schopné rekonstruovat silnice opětovným využitím stavebního materiálu přímo na místě, bez nutnosti jeho odvozu a likvidace. Staré podkladové vrstvy se stávají druhotnou surovinou pro okamžité využití přímo při opravě silnice. Odpadá nutnost těžit pro podkladové vrstvy velké množství lomového kamene.

Společnost s patnácti zaměstnanci a ročním obratem okolo 43 milionů korun převzala za svoji inovaci prestižní ocenění za podnikatelský projekt roku 2018. To uděluje ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Agenturou pro podnikání a inovace nejlepším projektům podpořeným z OP PIK.

Recyklace materiálu získaného při frézování vozovky však není jedinou inovací, kterou HT Road vyvinul. Představil také novou technologii oprav krajnic. V jejím rámci se provádí rekonstrukce jen skutečně narušené krajnice, minimalizuje se přesun materiálu a dochází k úsporám času i nákladů.

Přeplněné skládky

Jinou cestou se pustila k podobnému cíli pražská firma ERC-Tech. Ta vznikla v roce 2018 a mohla se opřít o dvacetileté zkušenosti svých zakladatelů nabytých v oboru.

Díky vlastnímu celosvětovému patentu dnes dokáže vyrábět beton se stoprocentním využitím stavební suti. Materiál ze stavebních demolic tak nahrazuje primární zdroje surovin. Umožňuje také budovat například vozovky s betonovým povrchem ze stavebně demoličních odpadů, zejména z betonu, cihel, dlažeb, keramiky, sanitárních výrobků, směsí betonu a cihel, střešních tašek a keramických výrobků, malty a podobně.

„Přibližně 90 procent druhotných surovinových zdrojů ze stavebnictví se nevyužívá a končí na deponiích nebo skládkách, což představuje 4 až 5 milionů tun ročně. Tyto surovinové zdroje se přitom dají znovu efektivně využít,“ popisuje Pavel Gorecky, šéf společnosti ERC-Tech, současnou situaci v Česku, kde stavební demoliční odpady představují zhruba 40 až 45 procent objemu všech odpadů vyprodukovaných v tuzemsku.

Recyklace stavební suti do betonových směsí omezuje nutnost skládkování i objem těžby surovin pro výrobu cementu. „Místo těžby nerostných surovin a růstu skládek zakládá ERC-Tech svoje aktivity na opětovném využití odpadních stavebních materiálů s cílem výroby takových produktů, které svojí kvalitou a přidanou hodnotou nahradí primární stavební materiály,“ zmiňuje Gorecky.

Jak funguje recyklace podle ERC-Tech

Na beton vyrobený s pomocí technologie ERC-Tech se díky využití stavební suti spotřebuje až o 30 procent méně cementu.
Využívá se přitom také nanomateriálů.

Díky nim se zlepšují fyzikální vlastnosti recyklovaných kameniv a vytváří se velmi pevná mřížka pro jejich vzájemné zpevnění.
„U recyklovaných kameniv ošetřených přísadou nano filler se tak dosahuje stejných vlastností jako u přírodních kameniv, a tím prvořadých parametrů pro vynikající výsledné chování betonových směsí,“ popisuje Gorecky.

Věčný beton

V České republice by mohlo mít použití technologie výrazný přínos. „Pokud by se plně využilo našich znalostí a technologické inovace, kterou přinášíme, ušetřilo by se v České republice ročně více než 3,5 miliardy korun a došlo by ke snížení objemu emisí CO2 o více než jeden milion tun, což pro Českou republiku představuje finanční zátěž více než 20 milionů eur každý rok,“ dodává Gorecky.

V celosvětovém měřítku by mohl být přínos českého patentu ještě větší. Pokud by se zpracovaly 2,4 miliardy tun v současnosti nevyužitého inertního materiálu z demoličního odpadu, snížila by se stopa CO2 o 620 milionů tun každý rok a finanční úspory by dosáhly více než 115 miliard amerických dolarů ročně.

Důležité je, že technologie využití recyklovaných stavebních surovin lze využít opakovaně. „ERC-Tech a jeho lidem se podařilo vymyslet systém nekonečného kruhu využití materiálového toku, protože stavby a stavební materiály po ukončení své životnosti lze znovu a znovu efektivně použít, což se dnes nikde nevyužívá,“ uzavírá Gorecky.

Materiál z betonových silnic tak lze používat neustále dokola. Také v případě ERC-Tech nejde o jedinou inovaci, s níž firma přišla. Mezi další patří například využití 3D tisku ve stavebnictví. Vzhledem k nastupující robotizaci tohoto odvětví má tato metoda před sebou velkou budoucnost.

Článek vyšel v magazínu Profit

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

 První poslední Petra Weikerta

Slabé místo bezchybné vlády

Za bezmála šest let, po které hnutí ANO vede ministerstvo dopravy, nedokázal žádný z jeho…

před 1 hodinou

Události  Zákaz vstupu, ilustrační foto

Lepší než Švédsko. Česko dobře chrání soukromí svých obyvatel

Česká republika se umístila na třetím místě ve srovnání právní ochrany soukromí obyvatel,…

před 1 hodinou

 Nové programy pomohou jak kvalifikovaným odborníkům z mimounijních zemí, tak českým firmám, které hledají zaměstnance

Nové programy zjednodušily nábor pracovníků v zahraničí. Proces se zrychlí a zefektivní

Nedostatek pracovních sil v Česku pomohou firmám řešit tři nové programy zaměřené jak na…

před 2 hodinami

 S dodávkami pro indické železnice uspěly české firmy ZKL nebo Bonatrans

Na indický trh se vrací Jawa, Škoda Auto chystá expanzi

České značky pokračují v expanzi na indický trh. Návrat slaví motocykly značky Jawa,…

před 5 hodinami

Kryptoměny  Palubní deska v autě - ilustrační foto

BMW či Ford zakomponují do svých aut blockchainový systém. Bude platit mýto i parkovné

Pět velkých světových automobilek společně pracuje na blockchainovém identifikačním a…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
V jakých velkých obchodech můžete zaplatit stravenkou?
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
Auta
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody,…
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Pokuty za pašování migrantů mohou přijít i po šesti letech
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Český úspěch při International DAF Driver Challenge 2019
Hry pro příležitostné hráče