K růstu exportu pomohou i ambasády

21. listopadu 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
21. listopadu 2005, 00:00

NOVÁ STRATEGIE Klíčovou prioritou nové exportní strategie je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. Součástí plánu je i zvyšování efektivity státních zaměstnanců.

NOVÁ STRATEGIE Klíčovou prioritou nové exportní strategie je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. Součástí plánu je i zvyšování efektivity státních zaměstnanců. Podpora exportu malých a středních firem je jednou z hlavních priorit státem připravované exportní strategie na příštích pět let. V loňském roce se na tuzemském vývozu podílelo téměř 31 tisíc firem. Z toho tři čtvrtiny představovaly firmy s ročním objemem exportu jen do 10 milionů korun. Na souhrnné hodnotě vývozu se však účastnily jen necelými dvěma procenty. Podíl všech malých a středních podniků na tuzemském exportu dosáhl ke konci roku 2004 výše 34,3 procenta, což je zhruba 1,6krát méně než průměr EU. Připravovaná strategie také klade důraz na export služeb a investic. Právě ve vývozu služeb Česká republika výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. Export v tomto segmentu se sice od roku 1995 zvýšil o zhruba 17 procent, je však stále sedmkrát nižší než například v Rakousku. MALÁ FIRMA S HANDICAPEM Návrh exportní strategie, který vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), upozorňuje na to, že při expanzi do zahraničí právě menší firmy hůře získávají marketingové informace o vzdálených trzích. Obtížnější je pro ně rovněž proniknutí do distribučních kanálů i samotný přístup ke kapitálu pro financování expanze. Jedním z prioritních úkolů je proto přinést domácím podnikatelům informace o zahraničních příležitostech. Připravená exportní strategie předpokládá také větší využití strukturálních fondů a prostředků Unie pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP), agentury CzechTrade a České exportní banky, která by se měla například podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů. V rámci rozšíření finančních služeb pro český export bude mít EGAP za úkol vytvořit u komerčního pojištění krátkodobých pohledávek samostatné modifikace produktů pro menší firmy. Navíc od Nového roku bude moci poskytovat těmto firmám i úvěrové pojištění a pojišťovat jednotlivé obchodní kontrakty pro vývoz strojů se splatností delší než šest měsíců. Tato pojištění mohla fungovat zatím jen na komerční bázi. Předběžně jde o malé a střední podniky, jejichž roční objem pohledávek nepřesáhne dva až pět milionů eur. ÚŘEDNÍCI PODNIKATELŮM Exportní strategie také vnáší do služeb státu nové prvky z hlediska manažerského přístupu řízení. Vychází z modelu aktivní asistence firmám přímo v zahraničí, z cílené propagace země a oborů a z efektivní práce lidí vysílaných státem ve prospěch podniků. Zastupitelské úřady v zahraničí by například českým exportérům měly věnovat pětkrát více času než dosud. Součástí plánu je také vytvoření klientského centra a jednotného systému poskytování informací a poradenství. Jeho úkolem bude usnadnit podnikatelům orientaci v nabídce služeb státu, podat základní informace o možnostech podpory pro malé a střední podniky, případně zajistit relevantní kontakty na instituce, které požadované služby poskytují. Rozběhnout se má nový projekt Exportní akademie. Ten má umožnit výměnu znalostí mezi subjekty, přenos zkušeností z úspěšných exportních případů a vzdělávání na míru v oblasti exportního know-how. DOSTANE SE I NA VIETNAM**

Co se týká preferovaných teritorií, nová strategie zahrnuje 19 zemí, které budou mít z hlediska českého vývozu prioritu. Jsou mezi nimi například arabské státy, Čína, Vietnam, Bulharsko, Rusko, Ukrajina nebo Turecko. Seznam prioritních teritorií bude pravidelně ročně aktualizován podle hodnocení zájmu českých firem a rozsahu příležitostí.

Zhruba 86 procent českého exportu nyní míří do států Evropské unie. Snahou proexportní strategie je českou pozici na tomto trhu konsolidovat a dále rozvíjet. Personální a finanční zdroje určené na podporu služeb státu v zemích Unie však nebudou navyšovány. Spíše lze očekávat jejich přesun mezi jednotlivými státy v závislosti na potřebách podnikatelů.

Zákaznická orientace a důraz na potřeby podnikatelských subjektů by měl přinést větší komfort pro klienty proexportní politiky - komplexní nabídkou služeb i zvýšením informovanosti o službách, které stát poskytuje. Připravená strategie počítá s tím, že do roku 2010 by se měl díky navrhovaným změnám zvýšit český export zboží v přepočtu na obyvatele z letošních 6300 dolarů na 10 400 dolarů a export služeb z 760 dolarů na 1140 dolarů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít