Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Jsme česká firma

03. července 2003, 13:34 - Blanka Růžičková Euronews a.s.
03. července 2003, 13:34

Siemens bude usilovat o zakázku na pražské tramvaje

Pavel KAFKA (54) se narodil ve Znojmě, kam se jeho rodiče, vídeňští Češi, přestěhovali po druhé světové válce. Vystudoval střední školu s matematicko-fyzikálním zaměřením a v roce 1972 ukončil studium na Vysoké škole ekonomické v Praze, obor světová ekonomika, zahraniční obchod. V letech 1973 až 1991 působil na ministerstvu zahraničních věcí, z toho řadu let v Japonsku a v Řecku, a v letech 1986 až 1991 jako vedoucí ekonomického oddělení velvyslanectví v Bonnu. Pro firmu Siemens pracuje od roku 1992, generálním ředitelem pražského Siemensu a reprezentantem Siemensu v České republice se stal o dva roky později. Působí v řadě funkcí, v letech 1996 až 2001 byl viceprezidentem Česko-německé obchodní a průmyslové komory, od roku 1998 je členem představenstva Hospodářské komory hlavního města Prahy. Je členem správních rad ČVUT Praha a VŠE v Praze, zasedá v Akademické radě VŠFS Praha a ve Vědecké radě VŠE v Praze. Angažuje se v Nadaci J. A. Komenského PANGEA, kde je úřadujícím předsedou Nadační rady. Bydlí v Praze a má rád vážnou hudbu a jazz. EURO: Jak dopadlo odvolání, v němž Simens Group ČR podal námitku proti výsledku tendru na vybavení Českých drah mobilní sítí GSM-R? KAFKA: Výsledek zatím neznáme. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pracuje dle státem stanovených lhůt.

EURO: Proč se domníváte, že vaše nabídka byla lepší než ta zatím vítězné firmy Kapsch? KAFKA: Máme informace, že ji jako lepší jednomyslně vyhodnotila jak odborná komise, tak i komise jmenovaná vládou. My jsme naopak v rozporu s pravidly veřejných soutěží nakonec z investičního oddělení Českých drah nedostali zdůvodnění, proč dostal přednost náš konkurent. Proto namítáme procesní pochybení.

EURO: Možná Kapsch nabídl nižší cenu… KAFKA: Protože důvody neznáme, nemůžeme ani věcně argumentovat. Všechny informace od obou soutěžících měly k dispozici zmíněné výběrové komise. Mohu ale prohlásit, že jsme v technologii GSM-R jak evropskou, tak českou jedničkou.

EURO: Není Kapsch dodavatelem této sítě nejen v sousedním Rakousku a Německu, ale na základě nově vyhraného tendru také na Slovensku? KAFKA: V celé Evropě je mezi provozovateli železniční dopravy a dodavateli GSM-R momentálně podepsáno jedenáct kontraktů, z toho v sedmi případech se Siemensem. V testovacím režimu tento systém provozujeme v jedenácti státech. Siemens vyrábí veškeré komponenty a v České republice má bohaté zkušenosti s výstavbou klasických sítí GSM. Vybudovali jsme je pro dva ze tří mobilních operátorů, přitom pro Oskara v rekordně krátké době. V České republice máme technické zázemí, unikátní testovací laboratoř GSM a spolupracujeme se třemi stovkami telekomunikačních odborníků.

EURO: Rozebírali jste, proč jste nevyhráli soutěž na dodávku řídícího a bezpečnostního systému pro Temelín? KAFKA: To už je dávno, před dvanácti lety. Bylo to nepříjemné, protože zklamáním je každý projekt, do něhož vložíte úsilí a nakonec nevyhrajete, přestože můžete doložit i reference. Nakonec také samotná příprava stojí mnoho peněz.

EURO: Dnes se mluví o tom, že pokud by byl dodavatelem pro Temelín Siemens, mohla si Česká republika ušetřit protesty ze strany rakouských a německých odpůrců stavby… KAFKA: Nemyslím, že je rozhodující, zda firma sedí v Německu nebo v Rakousku. Určitě se však mohlo vzít v úvahu, že Siemens měl v té době už desetileté zkušenosti s instalací řídících systémů na ruské reaktory. Zatímco Siemens je poprvé dodal už v polovině sedmdesátých let do Finska, pro Westinghouse to byl první projekt.

EURO: Plzeňský Škoda Holding se již dal slyšet, jak je pro něj důležitý nynější tendr na dodávku tramvají pro Prahu. Půjde do něj i firma Siemens? EURO: Jistě, protože jsme pražská firma a pro nás i naše zaměstnance ve zličínské Siemens Kolejová vozidla (SKV), která koupila vybraná aktiva z majetku zkrachovalé ČKD, jde o prestižní záležitost. Tramvaje budou vyrábět pro hlavní město. Obrovská výzva je to i proto, že chceme navázat na tradici ČKD, která byla v poválečném období největším světovým výrobcem tramvají. Nezapomeňte, že továrna ve Zličíně, kterou jsme převzali v minulém roce, byla postavena pro kapacitu 1800 tramvají ročně.

EURO: Očekáváte tedy, že v této klíčové soutěži – na dvacet a případně další desítky tramvají pro Prahu - zvítězíte? KAFKA: Jsem přesvědčen, že máme velmi kvalitní výrobek. Tím, že ho budeme vyrábět v Praze, se můžeme dostat do zajímavé pozice v oblasti ceny, dodávky, náhradních dílů a celkového servisu. Věřím, že jako pražský výrobce moderní tramvaje světové úrovně máme velkou šanci.

EURO: Jenže Zličín tramvaje už delší dobu nevyrábí. KAFKA: Závod ve Zličíně je sice v posledních třech letech nevyráběl, ale nyní výrazně investujeme do jeho modernizace. Firma Siemens je špičkovým výrobcem kolejových vozidel a pokrývá celou šíři jejich spektra, od lehkých kolejových až po těžké rychlíkové a nákladní lokomotivy. Čili pro obnovení výroby tramvají ve Zličíně má obrovské zázemí globální kompetence firmy, která může své výrobky nejen přizpůsobit potřebám českých zákazníků, ale může je v České republice také vyrábět.

EURO: Škoda ovšem argumentuje tím, že byla v Česku v posledních pěti letech největším výrobcem tramvají. KAFKA: Domnívám se, že jich v celém poválečném období vyrobila sotva několik desítek. Porovnejte to s tradicí ČKD, kapacitou Zličína a vezměte v úvahu, že Siemens má po celém světě aktuální zakázky na stovky těchto výrobků.

EURO: Předpokládáte, že byste mohli časem vyrábět v Praze původní téměř dvě tisícovky tramvají? KAFKA: Určitě ne, to byla historická kapacita, která vycházela z plánů, že ČKD bude dodavatelem pro celou RVHP. Zličín má dnes velké zakázky v oblasti lehkých kolejových vozidel, ale jde spíše o příměstské vlaky a soupravy metra. Vyrábí vlaky metra pro Prahu, jeden za měsíc, má zakázky pro švýcarské dráhy a podílí se na obrovských dodávkách firmy Siemens pro anglické dráhy. Ale nepopírám, že na novou moderní zakázku pro tramvaje teprve čekáme.

EURO: Tady si ovšem konkurujete se Škodou Holding. KAFKA: Za konkurenta jistě musíme považovat každého, kdo se snaží vyrobit něco, co máme v portfoliu. Ale poválečná historie plzeňské Škody je spojena především s těžkými lokomotivami. V minulosti se na ně koncentrovala. Tržní uvedení zcela nového výrobku vždy předchází obrovské, dlouholeté úsilí. Siemens má již na trhu úspěšné výrobky tohoto typu a svou pozici v Česku posílil o aktiva největšího poválečného výrobce tramvají.

EURO: Kdy se má tendr na pražské tramvaje uzavřít? KAFKA: Letos na podzim. Věřím, že pro tuto zakázku máme obrovské kompetence, což znamená, že jsme schopni tramvaje zkonstruovat, ekonomicky je vyrobit a potom také udržovat v provozu po celou dobu jejich životnosti.

EURO: Jakou váhu má zajištění servisu? KAFKA: Pro odběratele by mělo být velmi důležité, protože jde o výrobky a technologie, které mají sloužit desetiletí. V tomto ohledu nabízí Siemens jistě výhodu. Může doložit, že je stabilní firma. Je tady více než 150 let, většina jmen jeho dřívějších konkurentů dnes už ani neexistuje.

EURO: Budou mít města v České republice dost peněz, aby si objednala pro vás dostatečný počet tramvají? KAFKA: Když budujete takovou kompetenci, jakou máme ve Zličíně, nemůžete spoléhat jen na malý trh České republiky. Na druhé straně samozřejmě předpokládáte, že se o domácí trh budete moci opřít. To je zásada, která platí skoro všude na světě. Výrobce, který v nějaké zemi zaměstnává spoustu lidí, předpokládá, že na domácím trhu získá zakázky a reference, které pak podpoří i vývoz jeho výrobků do zahraničí.

EURO: Nebude pro vás překážkou, že mnoho Čechů považuje Siemens spíše za německou firmu? KAFKA: Jak nás lidé vnímají, je otázka do diskuse. Siemens je globální firmou, která působí ve 190 zemích světa. V Německu je sice registrovaná, ale od začátku své existence měla větší projekty v zahraničí. Například se málo ví, že má zhruba 80 tisíc zaměstnanců ve Spojených státech.

EURO: Proč si Siemens důsledně nebuduje pověst české firmy, když u velkých zakázek, jako jsou tramvaje, mají obvykle přednost domácí výrobci? KAFKA: Domnívám se, že ji nemusíme budovat nějakými deklaracemi. Siemens dnes v Česku zaměstnává na deset tisíc lidí a dosahuje obratu téměř 40 miliard korun. Působí tady dlouhodobě, investuje do výroby, výzkumu i vzdělávání. Takže proč by například Škoda Plzeň, která má zahraničního majitele, měla být víc českou firmou než Siemens?

EURO: Lze vůbec říci, kdo je a kdo není český výrobce? KAFKA: Myslím, že parametry hodnocení nejsou složité. Kdo tady sedí, dává lidem práci, platí tady daně, a přispívá tak do státního rozpočtu, je prostě českou firmou. Při přidělování veřejných zakázek by se mělo brát v úvahu i to, jak úspěšně zájemce v Česku podniká. Některé firmy říkají, že jsou české a stále chtějí nějaké subvence. My jsme naopak například v loňském roce dali lidem postiženým povodněmi sedmnáct milionů korun, od státu nic nechceme a v České republice jsme jedním z největších plátců daní.

EURO: Jak dalece lze soupravy ze Zličína, vybavené elektronikou vyrobenou v zahraničí, považovat za ryze český výrobek? KAFKA: Minimálně tím, že se budou ve Zličíně kompletovat a vyrábět. Budou mít pochopitelně součásti, které dodal někdo jiný. Jenže to je naprosto běžné a důvody jsou ryze ekonomické. V globalizovaném světě se v průmyslu může uplatnit jen konkurenceschopná velkosériová výroba, takže se většinou už ani nedopátráte, kde vlastně byly některé komponenty vyrobeny. Před několika roky měly například všechny nové automobily problémy s měřením vnější teploty a pak se ukázalo, že je automobilky na celém světě objednávají od jediného výrobce.

EURO: Lze český Siemens zařadit mezi strojírenské firmy? KAFKA: Siemens podniká v elektrotechnických oborech. V České republice vyrábí hlavně elektrické pohony, elektroniku pro automobily, osvětlovací techniku a kolejová vozidla. Hranice mezi strojírenským výrobkem a elektrotechnickým výrobkem se dnes pomalu přesouvá. Na lokomotivě najdete pomalu víc elektroniky než strojařiny a také automobily budou mít za chvíli více výbavy elektrické než klasické strojařské. V další fázi se totéž stane u budov. Proto má Siemens v Česku silnou divizi technologií budov. Jde o vybavení pro řízení kompletních procesů, například klimatizace, komunikace a zabezpečení budov.

EURO: Proč právě budovy? KAFKA: Siemens je druhou největší elektrotechnickou firmou světa za IBM. Jenže zatímco IBM se zaměřuje na výpočetní techniku, Siemens dodává vše od zdravotnických zařízení přes energetiku, dopravu, až po automatizaci a řízení procesů. To z něj dělá hráče, který je schopen nabízet kompletní systémy, kde jsou všechny tyto součásti dohromady. Proto vidí svou budoucnost v propojování oněch doposud oddělených ostrůvků čili v automatizaci a řízení celých procesů.

EURO: Jak takové propojení vypadá v průmyslové praxi? KAFKA: Před dvěma roky jsme předvedli na brněnském veletrhu projekt totální automatizace řízení v celé továrně. A troufám si říci, že jsme jedinou firmou na světě, která dodá všechno od nejmenšího čipu či nejjednoduššího senzoru až po klíčový řídící počítač. To je směr, kterým se ubíráme, a proto je naše síla ve velkých řídících systémech.

EURO: Můžete se s nimi uplatnit i v Česku? KAFKA: Jistě. Siemens instaloval nejmodernější telekomunikační systémy, například pro digitalizaci sítí Českého Telecomu nebo technologie pro automatizaci a řízení nejrůznějších výrob, dopravy nebo přenosů energie. Na řídící technice Siemens dnes běží například Škoda Kvasiny.

EURO: A je kompletně vybavená jen technikou Siemens? KAFKA: Řízení továrny v Kvasinách je vzorový projekt, ale možná že jsme skutečně nedodali všechny senzory. Ale co je důležité, neseme zodpovědnost za chod celé lakovny.

EURO: Znamená to, že už v Česku nebudete rozšiřovat výrobní kapacity a soustředíte se spíše na dodávky řídících systémů? KAFKA: Nikoli, obojí běží paralelně. Rozšiřujeme výrobu ve Zličíně, kde navíc investujeme obrovské částky, abychom posílili také konstruktérské a vývojové kapacity. V Mohelnici investujeme velké prostředky do modernizace výroby elektromotorů, v Bruntále do výroby technologie pro osvětlení a chystáme se na převzetí výroby turbín v První brněnské.

EURO: Jakou roli by měly tyto turbíny hrát v české energetice? KAFKA: Věřím, že významnou, protože ČEZ již ohlásil, že předpokládá v letech 2007 až 2020 zásadní investice do zdrojů elektrické energie. Siemens se na nich chce podílet spolu se svými tuzemskými partnery, hlavně Škodou Energo. Se zakázkami přitom počítá nejen v oblasti výroby elektřiny, kde by mohl uplatnit své turbíny, generátory nebo řídící systémy, ale také u přenosu energie.

EURO: Zúčastnili byste se i tendrů na případné rozšíření výroby v jaderných elektrárnách? KAFKA: Těžko, oblast jaderné energetiky Siemens opustil již před čtyřmi lety.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Slovenské prezidentské volby: vše, co potřebujete vědět
Jaké jsou výdaje za zimní dovolenou v Česku a kolik stojí týden na horách v zahraničí?
Může si cizinec v ČR udělat řidičák?
3 možnosti, jak odevzdat daňové přiznání
Jak se počítají srážky ze mzdy při exekuci v roce 2019?
Auta
Audi Q8 dostalo benzinový šestiválec. Nový vrchol nabízí 34…
Plná moc k přepisu vozidla: Co musí obsahovat a kde ji ověřit + vzor ke stažení
Test ojetiny: Volkswagen Passat B7 je dobrý, ale pozor na jeho historii
Subaru ukáže v Ženevě dva hybridy a studii Viziv Adrenaline. Dorazí i Forester?
Nová Mazda3 vs. Scala a spol: Podrobné srovnání údajů s pěti konkurenty
Technologie
Odstranění zprávy nemusí vést k odstranění, ukazuje případ Twitteru
Do časové osy ve Windows 10 už oficiálně zaznamenáte aktivity z Chromu
Soutěžte s Kaspersky Lab a vyhrajte spolehlivý antivir pro svůj počítač nebo mobil
Cena GeForce GTX 1660 Ti už je potvrzená, uniklý benchmark ukazuje výkon GTX 1070
Ivo Lukačovič opouští představenstvo Seznamu
Hry pro příležitostné hráče