Jourová: Volkswagen porušil evropské zákony

05. září 2016, 14:10 - čtk
05. září 2016, 14:10

Německá automobilka Volkswagen manipulacemi s emisemi u naftových aut porušila ve většině zemí Evropské unie evropské zákony na ochranu spotřebitele, řekla eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. V Bruselu sdělila, že pro spotřebitele v EU bude složitější vymoci na firmě odškodnění podobné tomu, které získali spotřebitelé v USA. Rozhodovat totiž nakonec budou muset soudy v jednotlivých členských zemích unie. Volkswagen obvinění vznesená Jourovou odmítl.

„Jedno se ukazuje už teď: Volkswagen ve většině členských zemí (EU) jasně porušil evropské zákony na ochranu spotřebitele. Považuji proto za nutné, abychom na evropské úrovni koordinovaně zakročili,“ řekla deníku Die Welt česká eurokomisařka.

Kauzu Volkswagenu Jourová podle svého vyjádření před novináři považuje za „celoevropskou výzvu“, která se dotkla spotřebitelů ve všech unijních zemích. Z pohledu komise se věc týká především směrnic o nekalých obchodních praktikách a o zárukách na zboží.

Přístup úřadů jednotlivých členských států k „dieselgate“ se ale podle české eurokomisařky liší. Proto se s žádostí o zpětnou vazbu obrátila na spotřebitelské organizace v jednotlivých zemích.

Volkswagen označil obvinění ze strany Jourové za nepodložená. Mluvčí firmy podle agentury Reuters zdůraznil, že automobilka vede s bruselskými úřady pravidelné a konstruktivní rozhovory.

20 zemí EU

Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Při jízdě přitom auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 366 miliard korun).

Podle informací Die Welt z Evropské komise firma zákony na ochranu spotřebitele porušila ve 20 zemích EU. Mluvčí komise toto číslo zatím nepotvrdila, Jourová sama dnes hovořila o „většině členských států“.

Co nejlepší ochrana

Právě na jejich úrovni ale platí velmi rozdílné právní postupy, upozornila eurokomisařka. „Chci, aby úřady v jednotlivých státech dokázaly zajistit co nejlepší ochranu spotřebitelů a odškodnění v rámci svého právního rámce. A také co nejrychleji to bude možné,“ prohlásila. Myslí si přitom, že svou roli bude hrát i postoj právě samotných spotřebitelů.

Pokud jde o možnost odškodnění, liší se podle Jourové evropský systém od amerického. „V EU není možnost kolektivního odškodnění upravena podobným způsobem. V některých zemích musí vzít spotřebitelé věc do vlastních rukou a obrátit se na soud, aby rozhodl o jejich právu na odškodnění,“ poznamenala.

Evropská komise Volkswagen v létě vyzvala, aby zvážil přiměřené odškodnění pro své zákazníky. Podle mluvčí komise ale odpověď firmy nebyla povzbudivá, a je proto na spotřebitelích, jak budou reagovat. Jourová se ve čtvrtek sejde se zástupci organizací na ochranu spotřebitelů, později v měsíci - 29. září - ji čekají také jednání s představiteli odpovědných úřadů členských zemí; tento měsíc se pravděpodobně sejde také se zástupci Volkswagenu. Diskutovat by se mělo o tom, jak by Evropská komise mohla pomoci při prosazování zájmů spotřebitelů, včetně možného odškodnění.


Čtěte dále o aféře VW:

Volkswagen bude stát emisní aféra 15 miliard dolarů

Volkswagen dále odškodňuje. Přes miliardu dolarů dostanou prodejci v USA

Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských klientů


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít