Ještě že už nejsem bachařem

14. února 2005, 00:00 - ONDŘEJ DRÁBEK
14. února 2005, 00:00

JIŘÍ KOLOMÝDílna kousek od Trutnova. Člověka by nenapadlo, že v budově, které její majitel Jiří Kolomý říká hala, vznikají součástky, na nichž závisí lidské životy. Části brzd pro vlaky, komponenty k lékařským laserům.

**JIŘÍ KOLOMÝ

Dílna kousek od Trutnova. Člověka by nenapadlo, že v budově, které její majitel Jiří Kolomý říká hala, vznikají součástky, na nichž závisí lidské životy. Části brzd pro vlaky, komponenty k lékařským laserům.

Firma Kolomý dodává včas a v té nejvyšší kvalitě. Její majitel Jiří Kolomý je na to náležitě pyšný. „Jistá německá společnost, pro kterou vyrábíme, nás vyhodnotila jako čtvrtého nejlepšího dodavatele. Celkem jich má čtyři a půl tisíce,“ říká hrdě.

Specializuje se na výrobu přesných součástek, které umí dělat jen málo lidí v Evropě. „Koupili jsme drahé stroje, bez nichž některé součástky prostě nevyrobíte. Tím pádem máme výhodu,“ říká Kolomý.

Začátky ale nebyly vůbec jednoduché. „Já jsem se vyučil jako obraběč kovů. Ale šel jsem pracovat k ochranné službě -bachařům. Kvůli bytu,“ vypráví Kolomý. Byt nedostal, tak situaci vyřešil po svém. Sám si postavil dům. Když začátkem devadesátých let přišel o práci ve věznici, zareagoval stejně. Zavřel se do garáže a začal soustružničit. „Motorem byla touha dokázat si, že na to mám. Že se dokážu uživit sám,“ vzpomíná a dodává: „Největším problémem při rozjezdu firmy byly úvěry. Každá banka vám chtěla půjčit tři miliony, ale mizerných tři sta tisíc, to ne.“ Nakonec se usměje: „Dneska se už s úvěry předhánějí.“

Firma se začala rozrůstat a vyrábět všechno možné. „Někdo mi řekl: Dělej to, v čem jsi nejlepší a dělej to líp než ostatní. Pochopil jsem, že je to pravda. Začali jsme se orientovat na velmi přesné součástky a investovali do nejmodernějšího vybavení,“ říká Kolomý.

Jenže nové stroje by se do staré garáže nevešly, tak si Kolomý postavil svépomocí, se svými zaměstnanci, novou halu. Dnes uvažuje o jejím rozšíření.

Po letech ho nakonec jeho práce dovedla zpět do věznice. Ne už ale jako bachaře. „Některé součástky si při naší režii nemůžeme dovolit vyrábět u nás,“ vypráví, když rozdává odsouzeným polotovary, do kterých pak oni vrtají díry nebo frézují drážky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít