Jednoduché řešení neexistuje

02. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. dubna 2007, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů. Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic.

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů.

Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic. Nyní jich je v provozu pouze 24. Toto palivo je přitom podstatně levnější než nafta či benzin, neboť není zatíženo spotřební daní. Podle odhadů jezdí v Česku na propanbutan (LPG) zhruba čtyři procenta vozů, zemní plyn v současnosti pohání jen několik stovek vozidel, hlavně autobusů. V západoevropských zemích je nyní LPG na ústupu a nahrazuje jej právě CNG.

ZA TŘI ROKY JE TO DOMA

Ve světě využívá zemní plyn jako palivo přes pět milionů automobilů, v Evropě zhruba 520 tisíc. Cena vozu s tímto pohonem je oproti konvenčnímu o přibližně deset procent vyšší. Návratnost je spočítána na 40 tisíc kilometrů, což průměrný motorista ujede za dva až čtyři roky. Díky čistotě paliva se navíc prodlužuje životnost olejové náplně i samotného motoru. Spalováním plynu totiž nevznikají karbonové usazeniny.

Řidiči nemusejí mít obavy, že by s autem na zemní plyn nestačili dojet k další čerpací stanici. Sériově vyráběné vozy mají totiž kombinované systémy, takže druh pohonné látky lze přepínat. Jestliže by měl v roce 2020 podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot v Česku vzrůst na desetinu, měl by počet jím poháněných vozů stoupnout nejméně na 400 tisíc.

ALTERNATIVNÍ PALIVA JSOU DRAHÁ

Další z možností výroby ekologických vozů jsou takzvané hybridní automobily, které kombinují benzinový motor s elektromotorem. I když první hybridní vozidla jsou již v provozu, jejich většímu rozšíření zatím brání výrazně vyšší cena. Ta je dána především malosériovou výrobou a hlavně drahými akumulátory s lithiovo-iontovými články.

Jedním z nejrozšířenějších alternativních paliv ve světě je etanol, který se prosazuje především v Brazílii a vyrábí se hlavně z cukrové třtiny. Další variantou je vodíkový pohon, jehož vývoji se věnuje většina velkých automobilek. Experimentuje se například i s využitím sluneční energie a podobně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít