Jedna velikost všem nepadne

02. dubna 2009, 15:34 - Vladimír Tomšík
02. dubna 2009, 15:34

Návrh celoevropského regulátora nerespektuje princip rovnováhy pravomocí a odpovědnosti

Dosavadní krizový vývoj odhalil nedostatky v regulační a dohledové oblasti finančního trhu. Politiky láká přicházet se sliby a plány, dle nichž pomocí nové a větší regulace a přísnějšího dohledu v budoucnu podobným krizím zabrání. Z některých evropských států se dokonce ozývá volání po vytvoření centrálního evropského regulátora. U všech takových návrhů by však měly být brány v potaz jejich důsledky. „Regulačnímu nadšení“, které se nyní šíří světem, není jednoduché čelit. Na české straně se alespoň snažíme zamezit největším škodám v oblasti budoucího uspořádání a míry regulace finančního trhu a dohledu nad ním.

Chybí kritéria

Návrhy na založení celoevropského centrálního regulátora nerespektují základní princip rovnováhy mezi mírou pravomocí a odpovědnosti. Porušením tohoto principu, předáním pravomocí, by byla jednostranně posílena nadnárodní instituce – pravděpodobně Evropská komise. Odpovědnost by však zůstala národním regulátorům. To je nepřípustné.
Proto je nutné hlasitě připomínat a obhajovat princip, dle nějž má dohlížet ten, kdo má nejen pravomoci, ale i odpovědnost. Na úzkostlivé dodržování tohoto principu musíme dbát zejména proto, že nelze přesunout pravomoci dohlížení z míst, kde se regulátor zodpovídá svému daňovému poplatníkovi, který pečlivě sleduje jeho chování a zároveň i hradí jeho chyby, tam, kde žádný takový plátce není. Je nutné připomenout, že nejen v EU, ale i v eurozóně je institucionální uspořádání založené výhradně na národní odpovědnosti za fiskální vývoj – tedy že neexistuje žádná společná fiskální politika, žádný euroobčan a europoplatník. Navrhované změny regulace proto musejí plně respektovat povinnost financovat škody způsobené případným selháním dohledu v závislosti na principu odpovědnosti.
V nových návrzích nadnárodního uspořádání regulace a dohledu však chybí jasná a konsenzuální kritéria pro sdílení nákladů v závislosti na míře odpovědnosti. Proto hrozí, že vznikem nového nadnárodního regulačního úřadu nastane asymetrie mezi pravomocemi a odpovědností s potenciálními negativními fiskálními důsledky. Toto uspořádání obsahuje prvky morálního hazardu a přináší víc problémů než řešení.

Národní konsolidace

Shoda panuje v tom, že se na současné finanční krizi podepsaly i nedostatky dohledu. Ve výčtu nedostatků však obvykle zaniká, že jednou z příčin krize byla i roztříštěnost dohledových aktivit na národní úrovni. Komplikované finanční produkty často zkreslovaly skutečnou výši rizikové prémie, čímž zamlžily vztah mezi dlužníkem a věřitelem. Regulační ani dohledová praxe na to bohužel nezareagovala. Například na americký bankovní a kapitálový trh se dohlíží odděleně.
Právě roztříštěnost dohledových aktivit a nejednotné sledování aktérů finančního trhu při tvorbě krizové situace – od poskytování nadstandardních hypoték přes jejich vyvedení z bilancí příslušných bank až po vytvoření a obchodování s finančními deriváty – usnadnily vznik současné krize. Provázanost jednotlivých aktérů finančního trhu se v rámci roztříštěného dohledu vytratila. V zemi, ve které by existoval jednotný dohled nad celým finančním trhem, by určitě byl dříve odhalen slabý článek řetězce. Zjednodušeně lze říct, že Evropa dnes doplácí na nedostatečný a roztříštěný dohled v USA.

Chybný přístup

Současné evropské návrhy nové regulace a dohledu jsou však bohužel stále založeny na odvětvovém přístupu, jenž odděluje dohled nad bankovnictvím, pojišťovnictvím a kapitálovými trhy. Předpokládá se mezi nimi pouze intenzivnější kooperace a výměna informací.
Řešení současného problému regulace a dohledu rozhodně nespočívá ve vytvoření nadnárodního regulátora, ale ve sjednocení postupů dohledu na národní úrovni. Neefektivní odvětvová roztříštěnost dohledu nad finančním trhem se v případě, kdy je třeba zajistit rychlou, koordinovanou a účinnou akci, stává skutečným problémem. Finanční trh je jen jeden a případné problémy v jednom odvětví se mohou rychle přelít do jiných. Proto by se mělo nejprve docílit efektivního konsolidovaného dohledu na úrovni jednotlivých zemí. Bylo by ideální, kdyby se takový konsolidovaný dohled soustředil v nezávislé centrální bance. Protože při jakémkoli institucionálním uspořádání platí, že funkce věřitele poslední instance a odpovědnost za finanční stabilitu náleží centrální bance, ať už je, či není pověřena dohledem. Propojení péče o finanční stabilitu a funkce věřitele poslední instance na jedné straně s regulací a na druhé s dohledem nad celým finančním trhem má významné přednosti jak z hlediska rozhodování v krizových situacích, tak monitorování finanční stability a podnětů pro vlastní měnovou politiku.

Řešení

Plány na novou regulaci a dohled by měly respektovat historické odlišnosti a specifika národních finančních trhů. I v oblasti regulace a dohledu totiž platí, že „jedna nadnárodní velikost všem nepadne“. Klíčem k řešení současné situace tedy není sjednocení dohledových aktivit v rámci určitého segmentu finančního trhu ve všech zemích, nýbrž jejich sjednocení v rámci národní ekonomiky ve všech segmentech finančního trhu. I v oblasti regulace a dohledu platí, že méně je někdy více. A že zbrklé nadnárodní řešení může napáchat více škody než užitku.

Východisko

Řešení současného problému regulace a dohledu nespočívá ve vytvoření nadnárodního regulátora.
Spíše by se měly sjednotit postupy dohledu na národní úrovni.
Finanční trh je jen jeden a případné problémy v jednom odvětví se mohou rychle přelít do jiných.
Proto by se mělo nejprve docílit efektivního konsolidovaného dohledu na úrovni jednotlivých zemí.
Ideální by bylo, kdyby se takový konsolidovaný dohled soustředil v nezávislé centrální bance.

Trendy

Plány na novou regulaci a dohled by měly respektovat historické odlišnosti a specifika národních finančních trhů.
Klíčem k řešení současné situace není sjednocení dohledových aktivit v rámci určitého segmentu finančního trhu ve všech zemích.
Řešením je jejich sjednocení v rámci národní ekonomiky ve všech segmentech finančního trhu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít