Menu Zavřít

Jeden úřad, jeden formulář - už za rok

20. 6. 2005
Autor: Euro.cz

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY PRO PODNIKATELE Všem, kteří chtějí zahájit nebo rozšířit podnikání, přinese projekt centrálního registračního místa úsporu času i nervů.

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY PRO PODNIKATELE Všem, kteří chtějí zahájit nebo rozšířit podnikání, přinese projekt centrálního registračního místa úsporu času i nervů. Namísto obcházení mnoha úřadů a duplicitního vyplňování formulářů by podnikatelé vyplnili pouze jediný, a to na živnostenském úřadě.

Zahájit podnikání? To dnes znamená navštívit živnostenský úřad, pořídit si aktuální výpis z rejstříku trestů, doklad o bezdlužnosti vůči státu (tedy zajít na finanční úřad a správu sociálního zabezpečení). Pak zamířit opět na živnostenský úřad pro živnostenský list, na finanční úřad pro registraci. Potom se jako osoba samostatně výdělečně činná zaregistrovat na správě sociálního zabezpečení a u některé zdravotní pojišťovny. A při tom je nutné vyplňovat další a další formuláře, často se stejnými údaji.

Zmíněné obíhání úřadů by už za rok mělo být minulostí. Výrazné zjednodušení administrativy umožní projekt vytvoření Centrálního registračního místa. Díky němu navštíví podnikatel pouze živnostenský úřad, kde postačí vyplnění jednoho formuláře. Kontakty s ostatními úřady (včetně ověření bezdlužnosti a výpisu z rejstříku) si již tento úřad zajistí sám. Autorem projektu je Rada pro rozvoj podnikatelského prostředí při ministerstvu průmyslu a obchodu, spolupracovníky jsou jednotlivá ministerstva, Hospodářská komora ČR, svazy podnikatelů, obce a kraje.

Do konce letošního června probíhá mezirezortní připomínkové řízení k celému projektu. V září by návrh měla projednávat vláda, v říjnu pak parlament. „Myšlenka Centrálního registračního místa je vcelku apolitická. Cílem je zjednodušení a zefektivnění stávajícího stavu, se schvalováním by tedy parlament neměl mít problém,“ domnívá se šéf Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí Karel Machotka.

PROPOJENÍ INFORMACÍ Základním pilířem celého projektu je propojení informačního systému a databází jednotlivých úřadů (živnostenského úřadu, finančního úřadu, úřadů práce, správy sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven). Součástí je také vytvoření centrálního registru živnostenského podnikání a registru dlužníků. „Cílem připravovaných legislativních změn je umožnit registraci přímo na živnostenském úřadu - jak pro daňové účely, tak pro účely sociálního a zdravotního pojištění. Na stejném místě bude možné také hlášení volných pracovních míst,“ vysvětluje Petr Hájek, vedoucí oddělení podnikatelského prostředí Úřadu vlády. A proč byl jako hlavní kontaktní místo vybrán právě živnostenský úřad? „Tato instituce je vnímána jako přívětivější, zatímco finanční úřad lidé vnímají spíše jako represivní instituci, provádějící kontrolu,“ vysvětluje Machotka. Projekt zjednodušování administrativy pro podnikatele má tři etapy. První již běží od letošního února. Živnostenské úřady nyní poskytují informace nejen o povinnostech souvisejících s registrací na tomto úřadě, ale i na dalších institucích. Současně si zde zájemci mohou vyzvednout i nejdůležitější formuláře potřebné pro registraci na ostatních úřadech, včetně informací o jejich sídlech a kontaktních osobách. REGISTR PODNIKATELŮ OD LEDNA

Druhou etapou je již zmíněný projekt Centrálního registračního místa. Pokud jej schválí vláda a následně parlament, vstoupí v platnost příští rok v červnu. Registr živnostenského podnikání, který je nezbytným předpokladem fungování centrální registrace (podrobněji jsme o něm psali v Profitu č. 24/2005), by měl být oficiálně spuštěn počátkem roku 2006. Předpokládá se, že bude napojen na Rejstřík trestů a Obchodní rejstřík.

Právě registr živnostenského podnikání je vlastně hlavní aplikací Centrálního registračního místa. Jeho právní existence je již nyní upravena živnostenským zákonem - jednoduše řečeno jde o rejstřík, kam se zapisují podnikatelé. Jenže dosud tento rejstřík funguje tak, že každý živnostenský úřad vede samostatnou evidenci ve svém obvodě. Na ministerstvo průmyslu a obchodu, které plní funkci Živnostenského úřadu České republiky, se data předávají do ústřední evidence podnikatelů, přičemž k jejich aktualizaci dochází jednou týdně. Zavedení jednoho centrálního registru od Nového roku přinese on-line zasílání těchto dat na jediný ústřední server. Ten bude veřejně přístupný na internetu a podobně jako v Obchodním rejstříku v něm bude možné jednoduše vyhledávat podle celé řady klíčů.

Tento on-line registr má být napojen na rejstřík trestů, obchodní rejstřík, evidenci obyvatel a v budoucnu i na centrální registr dlužníků. To bude mimořádně výhodné nejen pro úřady, ale také pro všechny podnikatele, kteří si chtějí zjistit informace například o platební morálce svého potenciálního smluvního partnera. Do takového registru by například byl zařazen každý, kdo je déle než dva týdny v prodlení se zaplacením pohledávek vůči státním úřadům nebo zdravotní pojišťovně.

Podnikatelům přinese nový systém i jednodušší vlastní finanční kontrolu. Každý si bude moci rychle zjistit své případné nedoplatky vůči správě sociálního zabezpečení, vůči zdravotní pojišťovně nebo finančnímu úřadu a předejít tak případnému placení penále.

JEDNOTNÁ PLATBA?AŽ POZDĚJI

Ve druhé fázi projektu však ještě nebude možné prostřednictvím centrálního registračního místa platit daně a pojištění. Teprve jeho třetí a poslední etapa umožní sjednocení plateb na jedno místo. Pak bude možné platit daně, pojistné i další poplatky na jeden účet jediné instituce veřejné správy.

O myšlence sjednocení plateb už diskutovala vláda. „Zatím nelze říci, zda je možné tento plán kompletně uskutečnit,“ říká Petr Hájek, vedoucí oddělení podnikatelského prostředí Úřadu vlády. Přestože návrh v podstatě přesně zapadá do strategie hospodářského růstu, kterou nedávno zveřejnil tým místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna.

Podnikatel má tři základní platební povinnosti - daňovou vůči finančnímu úřadu, ve vztahu ke správě sociálního zabezpečení a vůči zdravotní pojišťovně. A spolu s tím fungují i tři zpětné vazby - kontrolní pravomoc plus případné vymáhání od neplatičů. „Pokud by ale podnikatel platil v budoucnu pouze na jediný účet, došlo by nejen ke sloučení plateb, ale také ke koncentraci vymáhání a kontroly,“ upozorňuje Hájek. Počet kontrol by se tedy mohl zmenšit. Ovšem úředníci finančního úřadu jsou již teď - především na malých městech - váženými osobami, se kterými chce být každý zadobře. „Pokud by se jim v rukou ještě sjednotila oprávnění kontrolovat další záležitosti, mohl by být nový systém kontraproduktivní,“ tvrdí Hájek. Postavení jednoho úředníka by bylo příliš silné a svádělo by k šikaně.

Systém jednotné platby rovněž vyžaduje sjednotit termíny všech plateb. Nutné by bylo také nastavit mechanismus, který by zaplacenou částku každý měsíc rozdělil mezi jednotlivé instituce. Rovněž je třeba ošetřit, zda by v případě splácení dluhu ze strany podnikatele měly přednost platby pro některou z institucí, nebo zda by se dělily.

**K RUŠENÍ ÚŘADŮ NEDOJDE

Centrální registrační místo tedy neznamená vznik nového úřadu, stejně jako nedojde ani k rušení některých stávajících úřadů.

BRAND24

Jak podobné systémy fungují v zahraničí? Například v Nizozemí existují společné úřadovny, kde byli soustředěni úředníci veškeré veřejné správy. Úřadovny mají vlastní manažery, za kterými podnikatel přijde a předá svoji žádost - dotyčný manažer pak již s úředníky komunikuje sám.

Ve Francii je podnikatel povinně členem hospodářské komory, která vlastně plní roli výše zmíněného manažera. Tento systém je tedy velmi podobný tomu, co se chystá v Česku -s tím rozdílem, že v tuzemsku se místo komory o vše potřebné postará živnostenský úřad.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).