Je třeba zabudovat finanční krizi

18. února 2009, 13:45 - Jiří Došlý
18. února 2009, 13:45

Vše nasvědčuje tomu, že dálnice D3 vytyčí směr pro dopravní projekty PPP

Hlavním prvkem každého PPP projektu (Public, Private, Partnership; partnerství soukromé a veřejné sféry) je platební mechanismus. Jeho účelem je nastavit systém plateb mezi veřejnou a soukromou sférou. V případě PPP projektu dálnice D3 se předpokládá, že budoucí koncesionář ponese rizika s její výstavbou a dostupností. V důsledku toho budou platby takzvaného služebného spuštěny až při zprovoznění či zahájení provozu a údržby na prvním funkčním celku dálnice D3. A budou založené i na tom, zda je příslušný celek dostupný, není-li zcela nebo částečně nedostupný a jsou-li dodrženy či překročeny smluvně dané minimální dopravní intenzity provozu.

Zahraniční zkušenosti

V důsledku zahraničních zkušeností ministerstvo dopravy (MD) nestandardně předpokládá, že rizika spojená s obstaráním pozemků ponese koncesionář. Zadavatel před současnou situací na finančních trzích také předpokládal, že financování výstavby dálnice D3 plně zajistí soukromá sféra. V současné době se tým MD, jenž připravuje projekt dálnice D3, zabývá optimalizací jeho zadávací dokumentace, aby se ve vyhlášeném výběrovém řízení odrážely události posledních měsíců. Měla by být maximálně variabilní, zejména při definování jednotlivých částí budoucí koncesní smlouvy (výstavba, provozování, údržba, financování). Platí to především pro tu poslední. Při financování by měl být brán zřetel na určitou míru variability a na přizpůsobení se aktuálnímu stavu finančních trhů, které dnes odlišně hodnotí dlouhodobá projektová rizika. V zadání by měla být zdůrazněna mandatorní povaha alokace prostředků na platbu služebného v rámci budoucích státních rozpočtů. Dále je nezbytné zvážit kapacitu dluhového trhu a nově promyslet zadávací dokumentaci. Může se totiž stát, že finanční trh nebude ochoten plně nést projektové riziko po celou dobu provozování projektu dálnice D3.

Rizika

Finanční modelování vycházelo z praxe běžné v zahraničí před úvěrovou krizí. Použitá diskontní sazba se tedy pohybovala mezi pěti až šesti procenty za rok. Náklady koncesního projektu byly vypočítány na zhruba 40,4 miliardy korun a provedení z veřejných zdrojů na přibližně 42,5 miliardy korun. Projekt dálnice D3 uskutečněný prostřednictvím PPP představuje čistou současnou peněžní hodnotu ve výši zhruba 2,1 miliardy korun. Zásadně ji ovlivňuje míra rozložení rizik mezi soukromou a veřejnou sférou – jak spojených s výstavbou, tak těch, jež se týkají následného provozu a údržby. Zapojením soukromé sféry do projektu by se mělo dosáhnout vyšší peněžní hodnoty pro veřejnou sféru. Peněžní hodnota přitom představuje optimální kombinaci celoživotních nákladů na projekt a kvalitu poskytovaných služeb. Rozumné náklady financování jsou proto základním předpokladem pro požadovanou peněžní hodnotu. Rigidní a neaktuální zadávací dokumentace, jež neumožňuje alternativy financování projektových rizik, by mohla uskutečnění projektu dálnice D3 zcela zablokovat.

Zpoždění

MD předpokládá zahájení provozu na dálnici D3 nejpozději v říjnu 2014 – předpokládaný termín zprovoznění posledního z pěti funkčních celků. Tři z nich se týkají financování, výstavby, provozování a údržby a dva pouze samostatného provozování a údržby. Vláda uložila ministrovi dopravy zahájit do 31. prosince 2008 zadávací řízení. Již dnes je však jasné, že se kvůli úpravě podmínek zadávacího řízení termín o několik týdnů posune. Budou-li toto zpoždění kompenzovat flexibilnější podmínky zadání – zejména v oblasti financování projektu – s větším důrazem na současnou situaci na finančních a bankovních trzích, soukromá sféra toto malé zpoždění určitě přijme. Veřejná sféra si uvědomuje, že je třeba u investorů napravit v dopravních PPP projektech pověst po dálnici D47. Precizním, důsledným a promyšleným přístupem k projektu dálnice D3 by veřejná sféra dala trhu jasný signál, že to v budoucnu myslí s dopravními projekty PPP vážně. Vše zatím nasvědčuje tomu, že si to veřejná sféra uvědomuje a dálnice D3 vytyčí směr, kterým se projekty PPP v dopravě budou ubírat.

Mapa:
Dálnice D3

Úseky D308C až D312 (Veselí nad Lužnicí–státní hranice, 71 kilometrů) soukromý provozovatel postaví a bude je financovat.
Soukromý provozovatel bude navíc celou jihočeskou část dálnice, úseky D305/II až D312 (Nová Hospoda–státní hranice, 110 kilometrů), v rámci PPP projektu udržovat a provozovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít