JE PO VÁLCE, UŽ SE ZASE CESTUJE - Euro.cz

Přihlášení

JE PO VÁLCE, UŽ SE ZASE CESTUJE

, Kateřina Menzelová,
JE PO VÁLCE, UŽ SE ZASE CESTUJE
Zdroj: Euro.cz

Pražským hoteliérům pomohlo zasedání MMF

Vše nasvědčuje tomu, že i letošní rok bude pro hoteliéry stejně úspěšný jako ten předešlý. Vyplývá to z analýzy zpracované mezinárodní poradenskou společností Arthur Andersen. Do studie bylo zahrnuto 26 měst z Evropy, severní Afriky a Blízkého východu. Více než ve dvou třetinách z nich hoteliéři dosáhli v roce 2000 dvojciferného přírůstku zisků plynoucích z pronájmu ubytovacích prostor. Mezi nejúspěšnější města se zařadila i Praha.
Jedním z důvodů kladných výsledků, jichž dosáhl hotelový trh v roce 2000, byl zvýšený příliv zahraničních turistů, kteří navštívili zmíněné regiony. Podle údajů Mezinárodní organizace pro turistiku dosáhl loni počet turistů na celém světě
698 milionů, což znamená více než sedmiprocentní nárůst oproti předešlému roku. Na vzestupu se podílela prosperující ekonomika v globálním měřítku a v neposlední řadě i oslavy nového milenia.

Příliv návštěvníků.
Evropu loni navštívilo přes 400 milionů turistů, což je o šest procent více než v roce 1999. „Na rozmachu evropské turistiky mělo nemalý vliv ukončení války v Kosovu. Možných komplikací se obávali hlavně turisté ze Spojených států. Pokles jejich zájmu během kosovské krize postihl všechny evropské země, řekla týdeníku EURO Irena Liškařová, manažerka české pobočky Arthur Andersen.
Návštěvníci byli do Evropy přitahováni pořádáním akcí jako EXPO 2000, Euro 2000 a další. Hoteliérům ale k jejich zvýšeným ziskům přispěl i vývoj směnného kursu dolaru. Silný dolar a na druhé straně relativně slabé euro způsobily, že se Evropa stala pro americké turisty finančně zajímavou. Na silnou měnu doplatila Velká Británie, která jako jedna z výjimek zaznamenala pokles počtu turistů. Jen ve čtyřech městech uvedených ve studii – Jeruzalémě, Tel Avivu, Varšavě a Curychu zaregistrovali v loňském roce pokles poptávky po ubytovacích kapacitách.

Trend bude stejný.
Analytici předpokládají, že trend růstu zisků z pronájmu ubytovacích prostor bude i nadále pokračovat. Určité obavy přitom plynou ze zpomalení hospodářského růstu ve Spojených státech. „Nelze jednoznačně tvrdit, že dojde k poklesu počtu turistů ze Spojných států. Je možné, že se přesune zájem z vyšších hotelových kategorií do nižších, řekla Liškařová.
Na prvním místě se podle ukazatele nárůstu zisků z pronájmu ubytovacích prostor umístil Hannover. Místní hoteliéři profitovali především z konání EXPO 2000. Hned za Hannover se zařadil Istanbul. Ten slavil návrat zájmu po zemětřesení v roce 1999.
Třetí příčku obsadila Praha. Předhonila tak nejdražší evropské destinace, jako jsou Londýn a Paříž. „Největší nárůst zisků pražských hoteliérů byl zaznamenám v posledním čtvrtletí roku 2000. To souvisí s pořádáním výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu. Praha byla také vyhlášena jako jedno z Evropských měst kultury 2000. Akce s tím spojené přilákaly další turisty, konstatovala Liškařová.
Přestože rok 2000 byl výjimečný co do pořádání různých akcí, ani letos nebudou hoteliéři strádat. „Praha se osvědčila jako kongresové město. Turisté si ji oblíbili. To lze usuzovat i ze skutečnosti, že se neustále rozšiřuje pražská hotelová síť, dodává Liškařová.

Hotelový optimismus.
Tyto informace potvrdili týdeníku EURO i zástupci pražských hotelů. „Netroufnu si předvídat, zda celý letošní rok bude stejně úspěšný jako předešlý. Nicméně zájem o Prahu neustále roste. Pořádání Mezinárodního měnového fondu i zvládnutí jeho organizace bylo pro Prahu důležité. Dostala se totiž do povědomí v zahraničí, řekla Tereza Tyburcová, PR manažerka hotelů Renaissance a Marriott.
V letní sezoně se pražské hotely těší na meziroční nárůst obsazenosti až o dvacet procent. Corinthia Towers a Corinthia Panorama předpokládají vytížení kapacity během léta na 80 až 100 procent. I největší pražský hotel Hilton očekává mírný nárůst obsazenosti oproti minulému roku, tento ukazatel by se měl pohybovat okolo 85 procent. Jak uvedla Tereza Urbánková z jeho oddělení public relations, Praha je oblíbenou destinací. A přestože již není oficiálně kulturním městem roku, image kulturní metropole jistě neztratila. S podobnými prognózami počítá i hotel Adria, jehož obsazenost od dubna do října by se měla pohybovat mezi 85 a 90 procenty, tedy přibližně na úrovni roku 2000.

Diskuze