Je libo kapesníček?

07. dubna 2008, 00:00 - Robert Šimek
07. dubna 2008, 00:00

HONNEMAYEROVA TOVÁRNA V DOLNÍ BRANNÉ - Východočeská obec Dolní Branná leží čtyři kilometry jižně od Vrchlabí. V jejím centru stojí bývalý závod společnosti Mileta, největšího českého  výrobce kapesníků. Od roku 2006 je prázdný a čeká na nové využití.

Dolní Branná má v současnosti 900 obyvatel a donedávna se mohla chlubit tradičním průmyslem. Závod zde mají Krkonošské papírny a dlouhá léta tu vyráběla hořická společnost Mileta kapesníky.

Firma se 750 zaměstnanci se však roku 2006 dostala kvůli čínské konkurenci do výrazné ztráty a musela propouštět. Úplně zrušila dva ze svých pěti závodů – jeden ve Vrchlabí, druhý v Dolní Branné.

Pro malou obec to byla citelná ztráta, o práci zde totiž přišlo zhruba sto lidí. Třípodlažní objekt bývalé továrny je nyní prázdný a čeká na nové využití. Jeho cena je 10 milionů korun.

Krkonošský textilní ráj

POPIS OBJEKTU

  • *název: Honnemayerova továrna místo: Dolní Branná kraj: Královéhradecký lokace: střed obce typ: průmyslový objekt stav: dobrý využití: žádné kult. památka: ne nabízí: Global Reality cena: 10 milionů Kč Textilní výroba v oblasti kolem Krkonoš má bohatou tradici. Nejstarší hořické privilegium tkalcovského cechu pochází již z první poloviny 16. století. Výrobky místních krejčích a tkalců byly prostřednictvím takzvaných faktorů skupovány norimberskými a později také anglickými a holandskými velkoobchodníky, kteří českým plátnem zásobovali prakticky celou Evropu i zámoří. Ve 30. letech 18. století představoval vývoz plátna a příze téměř třetinu celkového českého vývozu a podstatně tak přispíval k vysoce aktivní bilanci země. Malá či větší textilka vznikla téměř v každé podkrkonošské obci a výjimkou nebyla ani Dolní Branná. Roku 1910 zde německý podnikatel Petr Honnemayer spolu s varnsdorfským továrníkem Alfredem Pilzem nechali postavit závod na výrobu kapesníků. Kapesníkům odtroubilo**

Podniku se začalo říkat Honnemayerova továrna a pod tímto názvem fungoval i za druhé světové války. Na jejím konci byl sice poničen výbuchem muničního vlaku, škody však nebyly příliš velké.

Po druhé světové válce byl závod znárodněn a roku 1949 se stal součástí nově vzniklého národního podniku Mileta se sídlem v Hořicích. Fungoval jako obrubovna a spolupracoval s dalšími provozy ve Vrchlabí a Černém Dole.

V 80. letech minulého století se Mileta úspěšně rozrůstala a produkci rozšířila také o košiloviny, lůžkoviny a ubrusy. Otevření hranic po roce 1989 a příliv levného asijského textilu ji ale citelně zasáhly. Z původního gigantu dnes fungují už jen závody v Hořicích a Černém Dole.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak na přepis auta na nového majitele?
Měníme peníze na dovolenou II: 7 triků směnáren
Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?
Syndrom nemocných domů (15)
Měníme peníze na dovolenou I: Jak ušetřit při výběru z bankomatu?
Auta
Kdy zbankrotuje Tesla?
Na západ, soudruhu! Svezli jsme se legendárním autobusem Š11 v dálkovém provedení
Kia Sportage dostala mild-hybridní diesel a decentní facelift
Kolik dnes stojí tyto luxusní ojetiny? Některé sotva desetinu původní ceny
Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou
Technologie
Osmijádrový procesor Intel Coffee Lake v databázi Sandra. Vzorek běžel na 2,6 GHz
HTC U12+ nemá výřez, jack ani tlačítka a je nejlepším smartphonem bez AMOLEDu
Twitter Lite nejen ve Windows 10 přidává tmavý režim pro noční ptáky
Další hra z českého prostředí. Someday You’ll Return vypadá skvěle (video)
Opera 54 beta tlačí zprávy do Rychlého přístupu. Příště se dočkáme přepracovaného nastavení
Hry pro příležitostné hráče