Menu Zavřít

Jaroslav Matějka: Kauza VW - stále to drhne

11. 1. 2016
Autor: Volkswagen

Uplynuly více než čtyři měsíce od vypuknutí emisní aféry a kromě výměny na nejvyšších místech německé automobilky se nevyřešilo téměř nic. Dodnes se neví, kdo vše způsobil, jak se největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu bude řešit, kolik koncern zaplatí. Nyní přijíždí nový šéf automobilové skupiny Matthias Müller na detroitský autosalon, načež se vydá do Washingtonu. Tam se ve středu setká s představiteli americké vládní Agentury pro ochranu životního prostředí.

Rozhovory na nejvyšší úrovni se uskuteční poprvé od chvíle, kdy německý výrobce uznal, že v USA používal v 580 tisících nových automobilů software umožňující obejít přísné emisní požadavky. Všichni jsou zvědaví, s čím Němci na schůzku přijdou.

Naposledy probleskla zpráva, že inženýři vymysleli řešení s novým katalytickým konvertorem, který namontují do postižených vozů. Souvisí to s faktem, že Müller chce i nadále pokračovat v „dieselové ofenzivě“ na americkém trhu. Ať už ale nabídnou cokoli, nečeká představitele koncernu vřelé přivítání. „Podváděli, tak o čem je pořád debata. Už s nimi zatočte!“ píší Američané v internetových diskuzích. Hovoří tak i politici a lidé z automobilové branže.

Ve Spojených státech to jde hůř

Všichni jsou podráždění, Volkswagen udělal málo pro vyřešení krize. Zatímco v Evropě a jinde ve světě působí jednání VW tak, že se pokouší problém „vysedět“, v USA to rozhodně nepůjde. Američané paradoxně spíše skousnou mrtvé ve vozech s vadnými airbagy než to, když z nich někdo dělá hlupáky. Na koncern už proto bylo ve Spojených státech podáno téměř pět set žalob od soukromých osob a minulý týden se přidala i americká vláda s civilní žalobou.

Experti se nyní předhánějí v odhadech, kolik to bude VW stát. Podle výpočtů agentury Reuters by to mohlo být až 48 miliard dolarů. Což je ale nesmyslná suma, do které je započteno kdeco. Podle expertů z agentury Bloomberg nakonec VW nezaplatí více než 500 milionů dolarů. Přesto ale německý koncern utrpí v USA mnohem více než výrobci jako Ford, Toyota či Takada a další. U nich se výše pokut a odškodnění za způsobené chyby pohybovala maximálně v desítkách milionů dolarů.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

BRAND24

Akcie VW klesly, žaloba v USA může firmu přijít na 48 miliard dolarů

Müller: Volkswagenu budou změny po skandálu trvat až tři roky

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).