Jaroslav Kantůrek: Nejen brána do Číny

11. července 2012, 12:38 - Jaroslav Kantůrek
11. července 2012, 12:38

I po patnácti letech od navrácení bývalé britské kolonie pod čínskou správu si Hongkong udržuje vysoký stupeň autonomie a prestiž světové asijské metropole. Podle mezinárodních srovnání se stále drží na světové špičce v hodnocení otevřenosti ekonomiky, konkurenceschopnosti a kvality infrastruktury pro obchod a investice.

Dnes čelí nejen tradiční konkurenci Singapuru, ale řeší i nové výzvy a možnosti spolupráce s prudce se rozvíjejícím sousedním regionem Deltou Perlové řeky, Šanghají a dalšími aglomeracemi v pevninské Číně. Diskuze na téma konkurence nebo spolupráce jsou častým předmětem konferencí o budoucnosti asijských finančních center.

Díky tradičním výhodám Hongkongu, jako je transparentní právní prostředí, všeobecná znalost angličtiny, nízké daňové zatížení a svoboda pohybu zboží a kapitálu, přes Hongkong probíhá více než osmdesát procent finančních transakcí v čínské měně. Evropská unie je pro Hongkong druhým nejdůležitějším obchodním partnerem po Číně. V Hongkongu sídlí 1600 evropských firem a přes tři desítky evropských bank, které tu mají často i asijskou či regionální centrálu.

Roste i vzájemný obchod mezi Hongkongem a Českou republikou, jehož celkový obrat loni dosáhl téměř deseti miliard korun. Hongkong pro Česko představuje jeden z největších exportních trhů v Asii. S širokou nabídkou českého zboží i moderních technologií se na tamních veletrzích setkáváme často. Tradiční spotřební zboží, hračky nebo české pivo se ale v mnoha případech obchodují prostřednictvím zavedených německých, rakouských nebo italských firem.

Úspěšným příkladem českých společností, kterým se podařilo prosadit a mají v Hongkongu obchodní zastoupení, jsou sklářské firmy, jež patří mezi světovou elitu v oblasti luxusních osvětlovacích zařízení a designových skleněných výrobků.


Čtěte také:

Dravý Hongkong převezme britskou komoditní burzu LME

Hospodářsky nejsvobodnější zemí je Hongkong, Česko je 30.

Hongkong vycítil příležitost vydělat na evropské krizi


Značka Made in Czech Republic se nejen v Hongkongu, ale v celé jihovýchodní Asii, velmi dobře prodává – za předpokladu že Česká republika drží krok se světem ve špičkových strojírenských výrobcích, environmentálních technologiích, nanotechnologiích či biotechnologiích. Jde jen o to, aby takových výrobků bylo co nejvíce.

Autor je generálním konzulem ČR v Hongkongu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít