Menu Zavřít

Japonský šetřílek se jmenuje Corolla D-4D

23. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Automobilka ze Země vycházejícího slunce se nebojí evropské inspirace Když se řekne Toyota, každému se zřejmě vybaví slova jako rallye, sport, F1 nebo offroad. Málokdo si však představí některý z modelů v roli pověstného šetřílka, tedy vozu, jehož provoz stojí absolutní minimum.

Automobilka ze Země vycházejícího slunce se nebojí evropské inspirace

Když se řekne Toyota, každému se zřejmě vybaví slova jako rallye, sport, F1 nebo offroad. Málokdo si však představí některý z modelů v roli pověstného šetřílka, tedy vozu, jehož provoz stojí absolutní minimum.

Ne, není řeč o nějakém prototypu či vozu budoucnosti, ale o skutečném autě, které už jezdí po našich silnicích. Toyoty měly od nepaměti pověst bytelných aut s obrovskou výdrží a spolehlivostí. Ostatně Corolla je v nabídce japonské továrny přes pětadvacet let, což je nevyvratitelným důkazem kvality. Jediným nedostatkem bývala absence naftových motorů v nabídce automobilky. To už je ale opravdu dávno. Evropský hlad po vozech s dieselovým motorem přiměl i japonské automobilky použít tyto agregáty. Zpočátku byly montovány převážně motory evropských výrobců, ale později se Toyota vrhla do vývoje vlastních agregátů, na jehož konci stojí nový dieselový agregát označený magickou kombinací jednoho písmene a jedné číslice: D-4D. Vím, že je nezvyklé představovat v testu auto od motoru a vynechat popis karoserie a interiéru. Toyotu Corollu jsme si však v testu představili zhruba před čtyřmi týdny, kdy jsme se krásným tvarům karoserie věnovali hodně podrobně. Předmětem našeho testování byla tehdy Corolla v nejvýkonnější úpravě T-Sport, která nás přesvědčila o tom, že sportovní ambice značky Toyota nejsou bohapustým výmyslem, ale tvrdou realitou. Corolla D-4D je však určena úplně jiným zákazníkům než „nadupaný“ T-Sport. Krásné tvary sice zůstaly zachovány, ale přibyl pár zadních dveří a celkový vzhled D-4D působí až konzervativně. Je vidět, že design nové Corolly kráčí zcela jiným směrem než u předchozí generace a podle mnohých je to jen dobře. S novou karoserií je nyní mnohem bližší evropskému vkusu, zejména pak v konzervativním Německu. Vždyť právě zadní partie prý připomínají Audi A3. Karoserie i interiér byly navrženy ve francouzském studiu ED2, a možná právě proto to Corolle tak sluší. Interiér je dobře zpracovaný a moderně pojatý, černý plast doplňují drobnosti ve stříbrném karbonu. Stejně jako u T-Sportu jsou přístroje pěkně podsvíceny, ovšem u tohoto modelu je na rozdíl od sportovně laděné sestry použita bílá barva. Přesto je to pořád efektní a za všech okolností viditelné. Škoda jen, že podsvícení středové konzoly je v tradiční zelené a s barvou přístrojů nekoresponduje. Pochvalu ovšem zaslouží sedadla, která ortodoxní lenochy, zvyklé u řízení téměř ležet, donutí správně držet tělo. To samé platí o opěrkách hlavy. Jen sportovní tříramenný volant by mohl být nastavitelný i v podélném směru. Testovanou Corollu D-4D poháněl, jak už označení napovídá, moderní vznětový čtyřválec se systémem common rail o objemu 2000 ccm. Jeho výkon 81 kW a točivý moment 250 N.m jsou vůči konkurenci více než dostatečné. Peugeot 307 HDi dává řidiči k dispozici 66 kW a 205 N.m a Fiat Stillo 1,9 JTD disponuje výkonem 85 kW a 255 N.m. V praxi pak uvedené parametry motoru toyoty stačí na velmi svižnou akceleraci, zejména okolo 3000 ot/min nebo pohodlné cestování lehce nad povolenou hranicí rychlosti na našich dálnicích. A to vše s příznivou spotřebou paliva typickou pro diesely. Cestování s tímhle šetřílkem je víc než příjemné. Prostoru na předních i zadních sedačkách je víc než dost. T rochu horší je to s objemem zavazadlového prostoru. Pouhých 269 litrů je proti konkurenci o dost méně, ale pokud necestujete s pěti velkými kufry, určitě vám bude stačit. S Corollou jsem najezdil přes 600 kilometrů bez jediné závady. Výkon motoru umožňuje jak sportovnější jízdu, tak i pohodlné cestování po dálnici se zařazenou pětkou a mírně sešlápnutým plynem. V e výkonu motoru má Corolla oproti konkurenci jasnou převahu, ovšem slabší místem je zřejmě podvozek, konkrétně přední náprava. Při ostřejším nájezdu do zatáčky a současném přibrzdění jsem měl pocit, že přední kola nedrží zas tak dobře ve stopě. To dokazovalo i vibrování brzdového pedálu, který tak dává najevo sepnutí ABS. „Déčtyřidéčko“ však není svým určením žádný sportovec, a tak není důvod ke smutku. Toyota Corolla D-4D je skvěle vyvážený vůz, a to jak po stránce designové, tak po stránce technologické. Je mi trochu líto, že Corolla přišla na náš trh trochu později a nemohla tedy soupeřit o titul „Auto roku“, protože by v ní našly ostatní značky velmi nebezpečného soupeře.

Hodnocení

Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *

Interiér Exteriér *

Dílenské zpracování * Výbava *

Pohodlí * Cena *

Celkem * Max. hodnocení ***

Technické parametry

Toyota Corolla Peugeot 307 Fiat Stilo 1,9 JTD

2,0 D-4D 2,0 HDI

Převodovka Manuální pětistupňová Manuální pětistupňová Manuálnípětistupňová

Motor Řadový, Řadový, Řadový,

vznětový čtyřválec vznětový čtyřválec vznětový čtyřválec

s přímým vstřikováním s přímým vstřikováním s přímým střikováním

Zdvihový objem (cm 3) 1995 1997 1910

Max. výkon (kW) 81 66 85

Točivý moment (Nm) 250/2400 ot./min. 205/1900 ot./min. 250/2000 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 10,9 13,0 10,7

Max. rychlost (km/h) 185 179 190

Spotřeba - komb. (l/100km) 5,7 5,2 5,4

BRAND24

Objem zavaz. prostoru (l) 289 420 370

Cena včetně DPH 534 900 Kč 535 000 Kč 509 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).