Japonci nabídli auto na vodík

23. června 2008, 00:00 - Erich Handl
23. června 2008, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHON - V továrně japonské automobilky Honda sjel minulý týden z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Je to vůbec první auto s vodíkovým pohonem v sériové výrobě.

Novinka FCX Clarity jezdí na vodík a elektřinu. Vypouští přitom pouze vodu a žádné plyny, které mnozí považují za příčinu globálního oteplování.

Vůz je také dvakrát energeticky účinnější než hybridní technologie na benzin a elektřinu a třikrát efektivnější než klasický benzinový motor.

Zatím jen pro celebrity

Honda předpokládá, že letos vyrobí několik desítek těchto aut. Vůz si zatím ale nelze koupit. Výrobce jej bude v první fázi pronajímat bohatým zájemcům v Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.

Tříletý pronájem auta vyjde na 600 dolarů (v přepočtu přibližně 9400 korun) za měsíc. V poplatku je ale i údržba a finanční krytí v případě havárie.

Největšími překážkami k většímu rozšíření technologie jsou vysoké náklady a nedostupnost vodíkových čerpacích stanic. Pro uvedení Clarity v Kalifornii přišlo Hondě 50 tisíc žádostí. O tomto vozu ale mohou uvažovat jen lidé žijící poblíž čerpacích stanic v Torrance, Santa Monice a Irvine.

Toyota nabídne vodíkový vůz ještě letos

Honda je sice první s vodíkovým autem v sériové výrobě, ale nikoli jediná. Toyota má také automobil s vodíkovým pohonem. Jeho druhá generace ujede na jednu nádrž 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než předchůdce. Automobil pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces také neprodukuje žádné emise, pouze vodu.

Maximální rychlost automobilu je 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům. Automobilky obvykle nabízejí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co si pojistit před cestou do zahraničí?
Šmejdi v energetice lákají do aukcí nebo na dárky. Lidé platí tisíce korun
Otec dětí odmítá platit výživné. Co můžete dělat?
6 zásadních rozdílů mezi předčasným důchodem a předdůchodem
Kolik peněz si vyděláte, až odjedete na dovolenou?
Auta
Sedm chyb, které dělají řidiči při cestě autem do…
Přestupky na železničním přejezdu: Pokuty, body a na jak dlouho vám seberou řidičák
Video recenze ojetiny: BMW X5 E70
Toyota ukázala v Le Mans hybridní supersport GR s výkonem 1000 koní
Nové Audi A1 se radikálně změnilo. Je větší a bere si inspiraci u Quattra [první dojmy]
Technologie
Řada her obsahuje sledovací nástroj Redshell. Komunita ho označila za spyware
Opět bezpečnostní díra u procesorů Intel: chyba Lazy FP Restore (oživeno)
Trollolo. Intel pořádá soutěž o Core i7-8086K, AMD je výhercům vymění za Threadripper
AMD: APU budou mít nové ovladače méně často, aktualizace jen jednou za tři měsíce
Proč kopačky Lionela Messiho vypadají na různých televizorech jinak?
Hry pro příležitostné hráče