Japonci nabídli auto na vodík

23. června 2008, 00:00 - Erich Handl
23. června 2008, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHON - V továrně japonské automobilky Honda sjel minulý týden z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Je to vůbec první auto s vodíkovým pohonem v sériové výrobě.

Novinka FCX Clarity jezdí na vodík a elektřinu. Vypouští přitom pouze vodu a žádné plyny, které mnozí považují za příčinu globálního oteplování.

Vůz je také dvakrát energeticky účinnější než hybridní technologie na benzin a elektřinu a třikrát efektivnější než klasický benzinový motor.

Zatím jen pro celebrity

Honda předpokládá, že letos vyrobí několik desítek těchto aut. Vůz si zatím ale nelze koupit. Výrobce jej bude v první fázi pronajímat bohatým zájemcům v Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.

Tříletý pronájem auta vyjde na 600 dolarů (v přepočtu přibližně 9400 korun) za měsíc. V poplatku je ale i údržba a finanční krytí v případě havárie.

Největšími překážkami k většímu rozšíření technologie jsou vysoké náklady a nedostupnost vodíkových čerpacích stanic. Pro uvedení Clarity v Kalifornii přišlo Hondě 50 tisíc žádostí. O tomto vozu ale mohou uvažovat jen lidé žijící poblíž čerpacích stanic v Torrance, Santa Monice a Irvine.

Toyota nabídne vodíkový vůz ještě letos

Honda je sice první s vodíkovým autem v sériové výrobě, ale nikoli jediná. Toyota má také automobil s vodíkovým pohonem. Jeho druhá generace ujede na jednu nádrž 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než předchůdce. Automobil pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces také neprodukuje žádné emise, pouze vodu.

Maximální rychlost automobilu je 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům. Automobilky obvykle nabízejí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Volby prezidenta druhé kolo: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Auta
Dacia Logan jako prémiové auto? Podívejte se, jak by mohla…
Také Range Rover Velar se dočká silného osmiválce v provedení SVR
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Nechcete čekat na Škodu Kodiaq RS? Čip od BSR zvedne výkon na 260 koní
Rozhovor: „Kvůli elektromobilům se nová elektrárna stavět nemusí“
Technologie
T-Mobile spouští hybridní satelitní televizi. Nabízí méně stanic a stejně potřebuje internet
OneDrive for Business přidává obnovu cloudové jednotky ze zálohy
Samsung brzo vydá náhradu svých evergreenů: SATA disky Samsung SSD 860 Evo a 860 Pro
Bitchcoin? Nevěstince v Nevadě budou přijímat platby v kryptoměně
MediaTek má nový SoC pro prémiové televizory Sony a Philips, bude o 50 % rychlejší
Hry pro příležitostné hráče