Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nezaměstnanost je nízká, poptávka po personalistech vysoká

Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy…

Oslavy výročí vzniku ČSR potrvají celý měsíc od 28. září

Národní oslavy 100 let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského…

Průlom v pohledu na alternativní medicínu

Informace o předání petice na podporu biotroniky do Poslanecké sněmovny a Senátu…

Japonci nabídli auto na vodík

23. června 2008, 00:00 - Erich Handl
23. června 2008, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHON - V továrně japonské automobilky Honda sjel minulý týden z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Je to vůbec první auto s vodíkovým pohonem v sériové výrobě.

Novinka FCX Clarity jezdí na vodík a elektřinu. Vypouští přitom pouze vodu a žádné plyny, které mnozí považují za příčinu globálního oteplování.

Vůz je také dvakrát energeticky účinnější než hybridní technologie na benzin a elektřinu a třikrát efektivnější než klasický benzinový motor.

Zatím jen pro celebrity

Honda předpokládá, že letos vyrobí několik desítek těchto aut. Vůz si zatím ale nelze koupit. Výrobce jej bude v první fázi pronajímat bohatým zájemcům v Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.

Tříletý pronájem auta vyjde na 600 dolarů (v přepočtu přibližně 9400 korun) za měsíc. V poplatku je ale i údržba a finanční krytí v případě havárie.

Největšími překážkami k většímu rozšíření technologie jsou vysoké náklady a nedostupnost vodíkových čerpacích stanic. Pro uvedení Clarity v Kalifornii přišlo Hondě 50 tisíc žádostí. O tomto vozu ale mohou uvažovat jen lidé žijící poblíž čerpacích stanic v Torrance, Santa Monice a Irvine.

Toyota nabídne vodíkový vůz ještě letos

Honda je sice první s vodíkovým autem v sériové výrobě, ale nikoli jediná. Toyota má také automobil s vodíkovým pohonem. Jeho druhá generace ujede na jednu nádrž 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než předchůdce. Automobil pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces také neprodukuje žádné emise, pouze vodu.

Maximální rychlost automobilu je 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům. Automobilky obvykle nabízejí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Fotogalerie: V Hannoveru se ukázala také historie…
Peugeot má nový hybrid. Nabídne až 300 koní a prodávat se začne příští rok
Elektrická ofenzíva koncernu VW: Audi nabídne svůj Taycan a Porsche končí s dieselem
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi vs. Toyota Land Cruiser 5dv. 2.8 d-4d AT: Rám proti rámu
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: od Fabie po Volvo V60
Technologie
Když se přihlásíte k účtu Google na webu, dojde k přihlášení i ve Chromu
Českem se prohnal vyděračský spam. Máme vaše intimní video, tvrdí
Sony následuje Microsoft. Na PlayStationu nabídne stovky her za předplatné
Samsung prý sníží výrobu operačních pamětí, aby jejich ceny zůstaly vysoké
Velký test výkonných SSD pro rozhraní M.2 PCIe
Hry pro příležitostné hráče