Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

OVB - Rok 2008 vs. 2018: Další krize může být pro Evropu ještě hlubší

Možná už to mnozí zapomněli, ale finanční krize naplno vypukla před více než deseti lety.…

Ministryně Nováková: Účastí na CIIE naše práce s českými firmami nekončí, ale teprve začíná

Česká republika se zúčastnila akce China International Import Expo (CIIE) v elitní…

Doručovací služby nezvládají nápor před Vánoci. Poradíme, jak balík doručit s jistotou včas

Každý rok se situace opakuje. Přepravci jsou zaplaveni balíčky a nestíhají. Čas doručení…

Japonci nabídli auto na vodík

23. června 2008, 00:00 - Erich Handl
23. června 2008, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHON - V továrně japonské automobilky Honda sjel minulý týden z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Je to vůbec první auto s vodíkovým pohonem v sériové výrobě.

Novinka FCX Clarity jezdí na vodík a elektřinu. Vypouští přitom pouze vodu a žádné plyny, které mnozí považují za příčinu globálního oteplování.

Vůz je také dvakrát energeticky účinnější než hybridní technologie na benzin a elektřinu a třikrát efektivnější než klasický benzinový motor.

Zatím jen pro celebrity

Honda předpokládá, že letos vyrobí několik desítek těchto aut. Vůz si zatím ale nelze koupit. Výrobce jej bude v první fázi pronajímat bohatým zájemcům v Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.

Tříletý pronájem auta vyjde na 600 dolarů (v přepočtu přibližně 9400 korun) za měsíc. V poplatku je ale i údržba a finanční krytí v případě havárie.

Největšími překážkami k většímu rozšíření technologie jsou vysoké náklady a nedostupnost vodíkových čerpacích stanic. Pro uvedení Clarity v Kalifornii přišlo Hondě 50 tisíc žádostí. O tomto vozu ale mohou uvažovat jen lidé žijící poblíž čerpacích stanic v Torrance, Santa Monice a Irvine.

Toyota nabídne vodíkový vůz ještě letos

Honda je sice první s vodíkovým autem v sériové výrobě, ale nikoli jediná. Toyota má také automobil s vodíkovým pohonem. Jeho druhá generace ujede na jednu nádrž 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než předchůdce. Automobil pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces také neprodukuje žádné emise, pouze vodu.

Maximální rychlost automobilu je 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům. Automobilky obvykle nabízejí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Chemických škodlivých látek bývá víc doma než venku
Nezapomeňte do půlky října zaplatit zálohy na silniční daň
Jak a kde sledovat zásilky ze zahraničí
Výprodeje na akciových trzích mohly způsobit algoritmy
Auta
Bude Cargo e-Bike dopravou budoucnosti?
Retro: Tatra 700 byla ve své době nejrychlejším českým autem
Lifestylový Fiat Talento Shuttle by Irmscher
Galerie: Co byste si mohli koupit, kdyby vám po Vánocích zbylo opravdu hodně peněz
Scania – komunální nástavby
Technologie
Herní počítač pod stromeček: tipy na highendovou mašinu pro vysoká rozlišení
Microsoft Surface Go: jak z tabletu, klávesnice, pera a myši udělat počítač (recenze)
Ani Nokia 8.1 ještě pořád není high-end, ale načančaná střední třída
A zase jinak. Counter-Strike: Global Offensive je teď opravdu „zdarma“
Investování a obchodování s akciemi
Hry pro příležitostné hráče