Japonci nabídli auto na vodík

23. června 2008, 00:00 - Erich Handl
23. června 2008, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHON - V továrně japonské automobilky Honda sjel minulý týden z výrobního pásu vůz na vodíkové palivové články FCX Clarity, který nevypouští žádné emise. Je to vůbec první auto s vodíkovým pohonem v sériové výrobě.

Novinka FCX Clarity jezdí na vodík a elektřinu. Vypouští přitom pouze vodu a žádné plyny, které mnozí považují za příčinu globálního oteplování.

Vůz je také dvakrát energeticky účinnější než hybridní technologie na benzin a elektřinu a třikrát efektivnější než klasický benzinový motor.

Zatím jen pro celebrity

Honda předpokládá, že letos vyrobí několik desítek těchto aut. Vůz si zatím ale nelze koupit. Výrobce jej bude v první fázi pronajímat bohatým zájemcům v Kalifornii, kde se v Hollywoodu rozšířilo nadšení pro ekologické automobily.

Tříletý pronájem auta vyjde na 600 dolarů (v přepočtu přibližně 9400 korun) za měsíc. V poplatku je ale i údržba a finanční krytí v případě havárie.

Největšími překážkami k většímu rozšíření technologie jsou vysoké náklady a nedostupnost vodíkových čerpacích stanic. Pro uvedení Clarity v Kalifornii přišlo Hondě 50 tisíc žádostí. O tomto vozu ale mohou uvažovat jen lidé žijící poblíž čerpacích stanic v Torrance, Santa Monice a Irvine.

Toyota nabídne vodíkový vůz ještě letos

Honda je sice první s vodíkovým autem v sériové výrobě, ale nikoli jediná. Toyota má také automobil s vodíkovým pohonem. Jeho druhá generace ujede na jednu nádrž 830 kilometrů, tedy o 500 kilometrů více než předchůdce. Automobil pohání palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Tento proces také neprodukuje žádné emise, pouze vodu.

Maximální rychlost automobilu je 155 kilometrů za hodinu. Toyota začne ještě letos nový vůz v Japonsku pronajímat vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům. Automobilky obvykle nabízejí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné, a nevyžadují ústupky u jízdních vlastností automobilů. Jejich rozmachu však zatím brání vysoké náklady na vývoj a nedostatek čerpacích stanic.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
AMD brzo vydá nové procesory, podpora už je v BIOSech. APU Raven Ridge možná v lednu?
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít