Menu Zavřít

Jan Sedlák: Sběr informací má zlaté dno

21. 10. 2013
Autor: CC BY-SA 2.0: brionv

Google má za sebou dobré čtvrtletí. Jeho zisk meziročně narostl o 36 procent na tři miliardy dolarů, díky čemuž hodnota akcií překonala tisíc dolarů. Cenné papíry už si letos připsaly téměř 50 procent, a Google je tak třetí nejcennější firmou ve Spojených státech (po Applu a Exxon Mobilu). Investoři navíc nevidí pouze okamžitá čísla a krátkodobé kvartální vyhlídky, ale věří i ve vzdálenější budoucnost.

Tím je myšleno zejména to, jak a kdy největší internetová firma světa vyřeší palčivou „mobilní otázku“. Přístup na internet z chytrých telefonů a tabletů už v mnoha oblastech dotahuje a překonává připojení z klasických počítačů (mobilní zařízení se například na přístupu k YouTube podílejí 40 procenty) a silná kontextová reklama, ze které Google generuje drtivou většinu tržeb, je svázána především s tradičním webem.

I kvůli tomu už osmé čtvrtletí po sobě klesá cena za jedno kliknutí na takové reklamní sdělení. Na druhé straně ale roste celkový počet kliknutí (v posledním kvartálu šlo o 26procentní přírůstek), daří se tedy držet celkový růst tržeb.

Mobilní reklama je stále do jisté míry nevyzkoušená oblast, ve které se hledají nové cesty. Inzerenti Googlu navíc doposud museli své kampaně pro mobily optimalizovat a stavět je jinak než na počítačích, což je odrazovalo. Google proto vyvinul systém, jenž skýtá možnost spravovat kampaně pro více zařízení z jednoho místa. Nástroj DoubleClick brzy umožní i zadávat a spravovat kampaně na Facebooku.

Pro budoucnost je důležité sledovat to, co Google buduje kolem sebe sama – sociální platformu Google+. Ta se z počátku jevila jako konkurence pro Facebook, Googlu jde ale o něco jiného. Pomocí sociální interakce uživatelů může výrazně zpřesňovat cílení reklamy podle „lajků“, komentářů, udávání polohy, sdílení článků, odkazů, příspěvků a podobně.

Lidé v kontaktech už nyní slouží jako ideální prostředek pro doporučování zboží, pěkným příkladem jsou mobilní aplikace, hudba, knihy a další obsah v obchodě Google Play. Pokud někdo z vašich kontaktů ohodnotil třeba zakoupené album, dostane se při vašem prohlížení do popředí.

Podobné prolínání bude v blízké budoucnosti mnohem více znatelné a činnost na Google+ se bude ve velké míře projevovat především v zobrazovaných reklamách. Google sbírá kvanta dat, která mu nyní uživatelé díky sociální síti generují, a tyto informace přeměňuje ve zlato, respektive dolary.

Google+ není pouze samotné prostředí sociální sítě, právě Google+ je vlastně Google. Je to ta černá horní lišta, která se zobrazuje prakticky všude, kde používáte nějakou službu od Googlu. Je to ta lišta, která reprezentuje neustálé sbírání dat o vašich aktivitách a která propojuje celé Google universum. A zároveň je to ona budoucnost celé firmy.


Čtěte také:

Akcie Googlu překonaly 1000 dolarů, firma výrazně zvýšila zisk

BRAND24

Google spustil v Česku stahování hudby přes Google Play

Google prodává v Česku e-knihy

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).