Menu Zavřít

Jan Sedlák: Apple je poněkud nudný stroj na peníze

29. 1. 2015
Autor: CC BY-NC-ND 2.0: Alexander Schimmeck via Flickr

Z Applu se stala mašina na peníze. Skoro 180 miliard dolarů na účtech a zisk 18 miliard za poslední čtvrtletí mluví za vše. Za rekordní kvartál mohlo předvánoční období a nakupování čerstvých iPhonů 6. Krom jiného se ukazuje, že dlouhodobá snaha Tima Cooka protlačit Apple do Číny se jednoznačně vyplácí a firma výrazně roste právě díky tomuto asijskému trhu.

V Cupertinu se drží zavedené šablony. Stále produkují vysoce kvalitní přístroje úzce provázané se softwarem a službami. To vše je čas od času okořeněno nenápadnou, ale zásadní inovací, třeba snímáním otisku prstu napojeným na mobilní platby. Bombastické finanční výsledky ale přehlušují debatu o jiném problému – Apple už je v podstatě poměrně nudný.

Problém společnosti není v hardwaru, ten je pořád velice dobrý. Stále více pokulhává softwarová část. Apple se nikdy příliš nenaučil pracovat s cloudem a existují spolehlivější služby než jeho iCloud.


Přečtěte si: Apple se stal se jedničkou na čínském trhu


Steve Jobs definoval jednu éru prodeje a distribuce hudby, ale tu další, spojenou se streamováním, Apple neuvěřitelně promeškal. A vůbec největším problémem může být to, že upadající přísnost a důraz na vizi a koncepci mají vliv na kvalitu samotných operačních systémů.

Lesk novodobému Applu nepochybně vtiskl designérský tým kolem Jonyho Iva. Ten s Jobsovou podporou jasně řekl, že prvotní je design, do nějž musí zapadnout součástky. Jony Ive se pod Cookem za přispění zajímavých personálních čachrů začal více věnovat také designu softwaru. A začíná se potvrzovat to, z čeho mělo hodně znalců Applu obavy – že Ive bez Jobse za zády prostě není Ive s Jobsem za zády.

Úpadek perfekcionismu?

Poslední verze Mac OS pro počítače je často velice nedoladěná a nekonzistentní, což u Applu nebývalo zvykem. Podobné drobnosti se začínají projevovat i u mobilních strojů. Zatím to není nic hrozného, ale Apple si na tento posun musí dát velký pozor.

V opačné situaci se nachází Microsoft. Jeho poslední finanční výsledky neoslnily, ale firma pod novým šéfem Satyou Nadellou prochází rozsáhlou sebereflexí. Redmond před pár dny představil koncepci Windows 10. Nadella při té příležitosti řekl, že chce, aby se uživatelé dostali od pocitu, že Windows prostě musejí používat, k tomu, že si tuto platformu sami vyberou a později si ji dokonce zamilují.

Microsoftu zcela utekl mobilní trh. S Windows 10 se ještě pokusí na něm sehrát určitou roli, ale mnohem zajímavější je sledovat, jak Nadella přemýšlí. Microsoft představil holografické brýle HoloLens, které označil za „další PC“. To je jasný vzkaz – jedna éra nám utekla, ale tu další se pokusíme vytvořit my. Jestli se to Microsoftu povede, je otázka. I kdyby ne, Nadella rozumně nastavil kurz v oblasti cloudu. Na něm dnes stojí všechno důležité a jestli holobrýle nakonec nebudou „dalším PC“, může být cloud pořád „dalšími Windows“.


Čtěte také:

BRAND24

Čtvrtletní zisk Applu stoupl na rekordních 18 miliard dolarů

Apple dosáhl rekordní hodnoty 700 miliard dolarů

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).