zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

 Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Autor: Dorothea Lange

Jako vlaštovky aneb Autobus ze Sučavy. Kočování peónů má dlouhou historii

 Zámečník 17. listopadu 2018, 06:05  -  Miroslav Zámečník
 Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Autor: Dorothea Lange
17. listopadu 2018, 06:05

Migrace nádeníků je jako škatulata, hejbejte se. Mění se destinace, princip ale zůstává stejný.

Na trajektu z Calais do Doveru byly toho zářijového časného rána samé náklaďáky, několik osobních aut a pak už jen autobus. Ze Sučavy, jedné z nejchudších rumunských žup na hranici se Zakarpatskou Ukrajinou. Všichni cestující do jednoho byli Romové - jeli do Anglie sklízet jablka. To bývala práce, kterou typicky zastali ještě před deseti lety na českých farmách Poláci nebo Litevci, a co pamatuji, tak po revoluci nepohrdli brigádami při sklizni zeleniny a ovoce ani Češi. To už je dávno, ale kočování peónů má velmi starou historii.

Samotné slovo péon, španělské označení pro nádeníka, přešlo do mnoha jazyků jako synonymum mizerně placené těžké práce na spodku společenského žebříčku.

Nebeské dny na farmě

Harry S. Truman, který nastoupil do Bílého domu na samém konci druhé světové války, o kočovných pomocnících na farmách poznamenal, že jejich nábor nejlépe obstarává mizerie, když ne domácí, pak tedy zahraniční. Věděl, o čem mluví, vyrostl na farmě na americkém Středozápadě, kde nádeníci, často Mexičané (odtud péon), pomáhali při sklizni, dokud na jejich místo nenastoupila mechanizace. Filmoví nadšenci mají představu, jak to tehdy na farmách v Texasu vypadalo, díky Nebeským dnům od Terrence Malicka s nádhernou kamerou Néstora Almendrose a mladým Richardem Gerem v hlavní roli.

Dnes najdete na amerických farmách 1,3 milionu nádeníků, 80 procent z nich jsou přistěhovalci, většinou Mexičané. Navzdory vší protiimigrantské rétorice je na nádenících z ciziny americké zemědělství závislé - dočasných pracovních povolení vydala letos Trumpova administrativa 240 tisíc. Přes mizerné platy na floridských nebo kalifornských plantážích je to násobně lepší než zůstat bez příjmu doma.

Jako vlaštovky

Vlaštovky, golondrinas, tak se říkávalo na argentinských latifundiích Italům, kteří využívali opačného léta na jižní polokouli a přijížděli na žně vydělat do Nového světa nějaké peníze. Nezůstávali natrvalo, stejně jako vlaštovky zase odlétli, právě včas, aby stihli začátek žní doma. Díky rozvoji námořní dopravy se jim cesta přes půl zeměkoule v podpalubí zaoceánských parníků vyplatila, tak ohromně ceny lodních lístků klesly. Před první světovou válkou jich bývaly desítky tisíc.

Jako vlaštovky ( Autor: Euro )

Najít dnes někoho, kdo sklízí obiloviny ručně, to musíte cestovat do opravdu velmi chudých zemí. Trhat kupříkladu maliny ale musíte ručně dodnes, stejně jako sklízet hrozny pro špičkové francouzské víno. Produktivita jak za éry lovců a sběračů samozřejmě znamená, že při hladině hodinových mezd zajišťující ve vyspělých zemích důstojnou existenci, se lokální zboží, náročné na živou práci, dovede velice prodražit. Ve skutečnosti ovšem konzumuje vyspělý svět hodně druhů ovoce a zeleniny, které se nejenže musejí sklízet ručně, ale ještě s velkým citem. Proto roste dovoz z lowcostových zemí, který se - především v obdobích mimo sezonu - za pět let do roku 2017 zdvojnásobil, u malin skoro ztrojnásobil. Vozí se z Maroka, Mexika, Jižní Afriky a Chile.

Zvláštní případ Polska

V samotné Evropské unii je zdaleka největším pěstitelem drobného ovoce od malin a ostružin až po borůvky Polsko, jehož sklizeň je v normálním roce s čtyřmi sty tisíci tun větší než u pěti dalších producentů dohromady.


Jestliže kdokoli mluví o Marshallově plánu pro Afriku, „aby lidé zůstali doma a nemigrovali do Evropy“, měl by vědět, do čeho jde. Čtěte komentář Miroslava Zámečníka:

Vyprahlý Sahel aneb Odkud přijdou


Vysvětlení je jednoduché - v Polsku na rozdíl od Česka nebylo zemědělství nikdy kolektivizováno a specializace rodinných farem, zvláště těch malých, na produkci drobného ovoce byla cestou, jak z hektaru dostat podstatně vyšší tržby. Zkuste si na rodinné farmě jako syn nebo dcera říkat o příplatek za práci přesčas. Jenomže z Polska odjely po vstupu do Unie miliony lidí za lepšími výplatami do ciziny, takže řešením byl - jako všude jinde - dovoz zemědělských nádeníků ze zahraničí. V sezoně jich potřebují půl milionu, právě kvůli specializaci na pracné komodity, a tak není divu, že podle čerstvých statistik vydalo Polsko v loňském roce v přepočtu na obyvatele zdaleka nejvíc povolení k pobytu v Evropě. Migrace tak nejčastěji připomíná hru škatulata, hejbejte se.

Před 120 lety se nechávali Poláci masově najímat na žně saskými nebo pruskými statkáři. Ukrajinci z Haliče osídlovali kanadskou Manitobu. Dnes přijíždějí za přivýdělkem do Polska, spolu s Bělorusy a Moldavany. Kdo může, tak z polí, zahrad a sadů přechází někam, kde při práci neprší a neohýbají se záda od úsvitu do slunce západu. Až budou polské maliny sklízet Bangladéšané, budete vědět, že už i na Ukrajině nebo v Moldavsku je (skoro) dobře.

Dále čtěte:

Letošní karavana migrantů je jenom začátek. Do pohybu se dá 150 milionů lidí

Akademik populista Mastruzzo: Musíme situaci vyhrotit

Komentář: Chcete víc? Stačí říct


Čtěte také

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 5 hodinami

 Peníze, ilustrační foto

Mzdy v Česku: pomaleji, ale ještě porostou

Zvyšování mezd v Česku se jen tak nezastaví, leda by přišla hluboká recese.

před 5 hodinami

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 5 hodinami

 Vídeňské plány. Letiště ve Vídni patří mezi největší v regionu. Přesto investuje do svého dalšího rozvoje.

Letiště ve středu Evropy investují stovky miliard. Praha chytá konec provazu

Když premiér Andrej Babiš a ministryně financí Alena Schillerová před časem představovali…

před 5 hodinami

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče