Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Autor: Dorothea Lange

Jako vlaštovky aneb Autobus ze Sučavy. Kočování peónů má dlouhou historii

 Zámečník 17. listopadu 2018, 06:05  -  Miroslav Zámečník
 Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Pěstování čehokoli, co je náročné na ruční práci, se na amerických farmách, v ovocných sadech a vinicích už desítky let řeší dovozem migrantů z Mexika. Letos se počet peónů s dočasným pracovním povolením vyšplhá na čtvrt milionu
Autor: Dorothea Lange
17. listopadu 2018, 06:05

Migrace nádeníků je jako škatulata, hejbejte se. Mění se destinace, princip ale zůstává stejný.

Na trajektu z Calais do Doveru byly toho zářijového časného rána samé náklaďáky, několik osobních aut a pak už jen autobus. Ze Sučavy, jedné z nejchudších rumunských žup na hranici se Zakarpatskou Ukrajinou. Všichni cestující do jednoho byli Romové - jeli do Anglie sklízet jablka. To bývala práce, kterou typicky zastali ještě před deseti lety na českých farmách Poláci nebo Litevci, a co pamatuji, tak po revoluci nepohrdli brigádami při sklizni zeleniny a ovoce ani Češi. To už je dávno, ale kočování peónů má velmi starou historii.

Samotné slovo péon, španělské označení pro nádeníka, přešlo do mnoha jazyků jako synonymum mizerně placené těžké práce na spodku společenského žebříčku.

Nebeské dny na farmě

Harry S. Truman, který nastoupil do Bílého domu na samém konci druhé světové války, o kočovných pomocnících na farmách poznamenal, že jejich nábor nejlépe obstarává mizerie, když ne domácí, pak tedy zahraniční. Věděl, o čem mluví, vyrostl na farmě na americkém Středozápadě, kde nádeníci, často Mexičané (odtud péon), pomáhali při sklizni, dokud na jejich místo nenastoupila mechanizace. Filmoví nadšenci mají představu, jak to tehdy na farmách v Texasu vypadalo, díky Nebeským dnům od Terrence Malicka s nádhernou kamerou Néstora Almendrose a mladým Richardem Gerem v hlavní roli.

Dnes najdete na amerických farmách 1,3 milionu nádeníků, 80 procent z nich jsou přistěhovalci, většinou Mexičané. Navzdory vší protiimigrantské rétorice je na nádenících z ciziny americké zemědělství závislé - dočasných pracovních povolení vydala letos Trumpova administrativa 240 tisíc. Přes mizerné platy na floridských nebo kalifornských plantážích je to násobně lepší než zůstat bez příjmu doma.

Jako vlaštovky

Vlaštovky, golondrinas, tak se říkávalo na argentinských latifundiích Italům, kteří využívali opačného léta na jižní polokouli a přijížděli na žně vydělat do Nového světa nějaké peníze. Nezůstávali natrvalo, stejně jako vlaštovky zase odlétli, právě včas, aby stihli začátek žní doma. Díky rozvoji námořní dopravy se jim cesta přes půl zeměkoule v podpalubí zaoceánských parníků vyplatila, tak ohromně ceny lodních lístků klesly. Před první světovou válkou jich bývaly desítky tisíc.

Jako vlaštovky ( Autor: Euro )

Najít dnes někoho, kdo sklízí obiloviny ručně, to musíte cestovat do opravdu velmi chudých zemí. Trhat kupříkladu maliny ale musíte ručně dodnes, stejně jako sklízet hrozny pro špičkové francouzské víno. Produktivita jak za éry lovců a sběračů samozřejmě znamená, že při hladině hodinových mezd zajišťující ve vyspělých zemích důstojnou existenci, se lokální zboží, náročné na živou práci, dovede velice prodražit. Ve skutečnosti ovšem konzumuje vyspělý svět hodně druhů ovoce a zeleniny, které se nejenže musejí sklízet ručně, ale ještě s velkým citem. Proto roste dovoz z lowcostových zemí, který se - především v obdobích mimo sezonu - za pět let do roku 2017 zdvojnásobil, u malin skoro ztrojnásobil. Vozí se z Maroka, Mexika, Jižní Afriky a Chile.

Zvláštní případ Polska

V samotné Evropské unii je zdaleka největším pěstitelem drobného ovoce od malin a ostružin až po borůvky Polsko, jehož sklizeň je v normálním roce s čtyřmi sty tisíci tun větší než u pěti dalších producentů dohromady.


Jestliže kdokoli mluví o Marshallově plánu pro Afriku, „aby lidé zůstali doma a nemigrovali do Evropy“, měl by vědět, do čeho jde. Čtěte komentář Miroslava Zámečníka:

Vyprahlý Sahel aneb Odkud přijdou


Vysvětlení je jednoduché - v Polsku na rozdíl od Česka nebylo zemědělství nikdy kolektivizováno a specializace rodinných farem, zvláště těch malých, na produkci drobného ovoce byla cestou, jak z hektaru dostat podstatně vyšší tržby. Zkuste si na rodinné farmě jako syn nebo dcera říkat o příplatek za práci přesčas. Jenomže z Polska odjely po vstupu do Unie miliony lidí za lepšími výplatami do ciziny, takže řešením byl - jako všude jinde - dovoz zemědělských nádeníků ze zahraničí. V sezoně jich potřebují půl milionu, právě kvůli specializaci na pracné komodity, a tak není divu, že podle čerstvých statistik vydalo Polsko v loňském roce v přepočtu na obyvatele zdaleka nejvíc povolení k pobytu v Evropě. Migrace tak nejčastěji připomíná hru škatulata, hejbejte se.

Před 120 lety se nechávali Poláci masově najímat na žně saskými nebo pruskými statkáři. Ukrajinci z Haliče osídlovali kanadskou Manitobu. Dnes přijíždějí za přivýdělkem do Polska, spolu s Bělorusy a Moldavany. Kdo může, tak z polí, zahrad a sadů přechází někam, kde při práci neprší a neohýbají se záda od úsvitu do slunce západu. Až budou polské maliny sklízet Bangladéšané, budete vědět, že už i na Ukrajině nebo v Moldavsku je (skoro) dobře.

Dále čtěte:

Letošní karavana migrantů je jenom začátek. Do pohybu se dá 150 milionů lidí

Akademik populista Mastruzzo: Musíme situaci vyhrotit

Komentář: Chcete víc? Stačí říct


Čtěte také

Česká pojišťovna

Nový lídr na pojistném trhu: do konce roku vznikne Generali Česká pojišťovna

Česka pojišťovna (ČP) a pojišťovna Generali, které v Česku působí v rámci světové…

před 2 hodinami

 Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Milana Kroupu

Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Kroupu. Nahradí ho Čeřovský z ODS

Zastupitelstvo v Jablonci nad Nisou dnes odvolalo primátora Milana Kroupu zvoleného za…

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Údržba, opravy, modernizace. Na dodávce vrtulníků z USA se budou podílet české státní podniky

Do dodávky amerických vrtulníků pro českou armádu by se měly za český obranný průmysl…

před 2 hodinami

 Pokud se baterie hybridního superbu nabíjí pomocí nabíjecího wallboxu, trvá nabití 3,5 hodiny

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu hybridního superbu. Investovala 311 milionů

Automobilka Škoda Auto dnes v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila sériovou výrobu…

před 3 hodinami

Události  Wi-Fi 6

Rychlejší sítě s vyšší kapacitou: přichází nová generace wi-fi

Wi-Fi Alliance oznámila, že začala certifikovat zařízení s podporou nové generace…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Jak a kde zjistím, že mám dluhy na zdravotním pojištění?
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Auta
Video: Co dělat v situaci, když zůstanete na přejezdu mezi…
Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů
Škoda Rapid dostala facelift, který z ní udělá alespoň na pohled Škodu Scala
Nejabsurdnější příplatek? Porsche vám za 13 tisíc prodá „elektrický sportovní zvuk“
Soumrak „ruční“ brzdy. Nová auta ji už většinou nemají
Hry pro příležitostné hráče