Jako kočka a myš. Facebook válčí s blokováním reklam

Adam Štěpánek 12. srpna 2016, 15:01  -  stp
12. srpna 2016, 15:01

Facebook se dostal do otevřené války se softwarem AdBlock, který umožňuje uživatelům blokovat reklamu na internetových stránkách. Obě strany se teď přebíjejí úpravou kódů filtrů a zdá se, že jejich boj může trvat ještě dlouho.

Facebook v minulém týdnu provedl úpravy, díky kterým přestaly být sponzorované příspěvky označované jako reklama, a začaly se tak zobrazovat i uživatelům s nainstalovaným programem AdBlock Plus. To se však druhé straně nelíbilo a prakticky ihned přišla s reakcí – úpravou filtrů, které příspěvkům vrátily původní označení.

„V prvním kole tohoto souboje mezi kočkou a myší to vypadá na výhru myši,“ napsala společnost v provokativním čtvrtečním prohlášení. Reakce Facebooku byla okamžitá. Šéf reklamního oddělení Andrew Bosworth napsal na Twitter, že nové nastavení AdBlocku Plus nefiltruje pouze reklamní sdělení, ale i příspěvky od přátel uživatele. Zároveň dal najevo, že Facebook se s tím nesmíří.

Ještě téhož dne učinil Facebook protitah a vypracováním nového kódu se dostal znovu o krok před AdBlock, který poté v prohlášení tvrdě odsoudil. „Jsme zklamaní z toho, že tyto nové pokusy společností na blokování reklam trestají uživatele Facebooku, protože blokují i příspěvky od přátel. Jedná se o tupé nástroje. My se místo toho zaměřujeme na to, aby si lidé mohli sami zvolit své preference,“ napsal Facebook.

Facebook svým uživatelům umožňuje, aby si v nastavení pro reklamy sami zvolili, o jaká témata mají a nemají zájem, a některé stránky jim dokonce umožňuje úplně blokovat.

Vedení AdBlocku si uvědomuje, že bitvu s Facebookem nakonec zřejmě prohraje. „Podobný typ boje vedeme už od té doby, co bylo blokování reklam vynalezeno. Takže je dost možné, že Facebook nakonec přijde s nějakým kódem, proti kterému budou naše filtry bezbranné,“ napsala společnost na svém blogu. Do té doby však bude ze všech sil bojovat.

Software AdBlock Plus se v posledních letech stal kontroverzním nástrojem. Při svém vzniku si dával za cíl blokovat hlavně „vyskakující“ reklamy a takové, které uživatele nějakým způsobem limitovaly. V dnešní době už však může blokovat takřka jakýkoliv reklamní obsah a některé webové stránky, které jsou přístupné zdarma, tak přicházejí o velké procento svých příjmů.

Policie začíná být na Facebooku mimořádně aktivní

Facebook se stává nebezpečnou zónou

Hlavní vlna kritiky AdBlocku padá na jeho Whitelist, tedy seznam stránek, které blokované reklamy nemají. Místo na něm si totiž mohou společnosti koupit, čehož využívá například Google. Vedení firmy se ale brání tím, že tak pomáhá udržet internetovou reklamu v mezích. Navíc má nastavená pravidla pro přijatelné reklamy, které nemohou zasahovat do toku textu a musí být umístěny nad nebo pod hlavním obsahem, případně vedle něj. Navíc od něj musí být snadno rozlišitelné. Facebook však AdBlocku platit nechce.

Programy pro blokování reklam má nainstalované přibližně 198 milionů uživatelů a podle analytiků se toto číslo bude neustále zvyšovat. Během příštích pěti let by mohlo být dokonce trojnásobné.


Dále čtěte:

Hackeři si vyhlédli české oběti. Na Facebooku

11 věcí, které byste si měli ihned smazat z Facebooku


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Letí na vás raketa! Chyba operátora softwaru pro poplach způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
Hry pro příležitostné hráče