Jaké jsou náležitosti elektronické faktury?

11. února 2010, 01:00 - Petra Sýkorová
11. února 2010, 01:00

Jakou má elektronická fakturace oporu v zákoně? Jaké jsou náležitosti elektronické faktury?

Helena Jandová, Znojmo

Česká legislativa již několik let vystavování daňových a účetních dokladů v elektronické formě umožňuje. Platné znění zákona o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb.) upravuje vystavování daňových dokladů v elektronické podobě v § 26. Elektronickou formu daňového dokladu výslovně umožňuje, avšak jen za splnění následujících podmínek. Tou první je souhlas příjemce daňového dokladu, tedy osoby, které bylo poskytnuto zdanitelné plnění a pro niž je daňový doklad vystavován, s elektronickou formou daňového dokladu. Souhlas příjemce je logickým požadavkem vzhledem ke skutečnosti, že příjemce takového daňového dokladu musí mít vhodné prostředky (tedy zejména vhodný software) pro přijetí, otevření a následnou ­archivaci daňového dokladu v elektronické formě. Pro vyjádření souhlasu není ­zákonem stanovena žádná předepsaná forma. Pro vyloučení případných sporů s příjemcem o doručení daňového dokladu nebo s finančním úřadem o správnost vystavení daňového dokladu je však vhodné zajistit nezpochybnitelný souhlas příjemce.

Další zákonnou podmínkou je opatření daňového dokladu zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu, elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu nebo zaručení věrohodnosti původu a neporušitelnosti obsahu daňového dokladu elektronickou výměnou informací (EDI). Využití této poslední možnosti (EDI) však vyžaduje spolupráci výstavce i příjemce daňového dokladu s poskytovatelem systému, jehož prostřednictvím se propojí počítačové systémy obou subjektů. To může být pro některé (zejména menší) podnikatele finančně i technicky výrazně náročnější než zajištění zaručeného elektronického podpisu nebo elektronické značky. Výjimku v tomto směru mohou představovat datové schránky, které je od začátku letošního roku možné využít i pro zasílání faktur a jiných podobných výzev k zaplacení mezi podnikateli.

Taktéž platné znění zákona o účetnictví (č. 563/1991 Sb.), který upravuje elektronické vedení účetních záznamů v § 33, připouští, aby účetní záznamy byly vedeny v elektronické formě. Obsahem ani použitím se elektronický doklad nijak neliší od tištěných dokladů. Musí obsahovat veškeré náležitosti, které předepisují příslušné zákony.

Rovněž pro archivaci elektronického dokladu platí stejná pravidla jako pro doklad v tištěné podobě. Musí být archivován po dobu nejméně deseti let následujících po roce jeho vzniku.

**Magdaléna Uřičařová Kobiernická, advokátní kancelář Havel & Holásek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
DVB-T2 již pro 83 % domácností. Nové pokrytí hlásí Černá hora a Lysá hora
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít