Jak se točí byznys na ruzyňském kopci

31. července 2006, 00:00 - ERICH HANDL
31. července 2006, 00:00

LETIŠTĚ PRAHA Ruzyňské letiště v Praze nepředstavuje jen vzdušný přístav pro letadla, ale také velkou příležitost pro drobné prodejce zboží, restauratéry a přepravce. A také pro cestovní kanceláře. Jaké jsou tam konkrétní příležitosti? Letiště je průchozím místem milionů lidí, stejně jako třeba pražské Václavské náměstí.

LETIŠTĚ PRAHA Ruzyňské letiště v Praze nepředstavuje jen vzdušný přístav pro letadla, ale také velkou příležitost pro drobné prodejce zboží, restauratéry a přepravce. A také pro cestovní kanceláře. Jaké jsou tam konkrétní příležitosti? Letiště je průchozím místem milionů lidí, stejně jako třeba pražské Václavské náměstí. Loni byl areál dokonce zařazen mezi dvacet nejvýznamnějších v Evropě. Na letišti má pobočku devatenáct cestovních kanceláří, z toho dvanáct v Terminálu Sever 1 a sedm v Terminálu Sever 2. Na cestující tu číhá deset barů, pět kaváren a desítky obchodů. Před budovami termimálů fungují tři smluvní přepravní služby. Jedna má mikrobusy, druhá limuzíny a nedávno ještě přibyla regulérní taxislužba. Některé z těchto provozoven provozuje samo letiště, většinu z nich ale mají pronajaty malé firmy a živnostníci. Miliony procházejících lidí jim zaručují lukrativní tržby. Například tři obchody duty free, které patří ČSA, prodaly za minulý rok zboží v hodnotě téměř 600 milionů korun a vykázaly zisk 97 milionů korun, tedy více než vlastní aerolinky. O tak vysoké marži si může obchodník na ulici nechat jen zdát. VYSOKÉ NÁJMY

Nic ale není zadarmo. Cesta k získání lukrativního postu je hodně složitá. Zájemce musí projít výběrovým řízením a porazit řadu konkurentů. Pokud zvítězí, čekají ho nemalé investice. Letiště mu poskytne prostory vybavené inženýrskými sítěmi, zbytek si musí dodat sám. Obložení stěn a stropu, podlahu, nábytek. Po zahájení činnosti pak odvádí letišti nemalý nájem, který se skládá z fixní části a takzvané obratové složky. Kolik zboží prodáš, tolik peněz odvedeš. Výše nájmů jednotlivých obchodů podléhá obchodnímu tajemství, ale podle informací týdeníku Profit třeba jedna z přepravních firem odvádí letišti 7,5 milionu korun ročně. Veřejně známy jsou celkové zisky Ruzyně. Za loňský rok vykázalo letiště zisk 1,4 miliardy korun, z velké části se na tom podílely právě výnosy z pronájmů.

Obrat areálu vzrostl o pět procent na 4,385 miliardy korun. Letištěm prošlo 10,8 milionu lidí, což je růst o 11 procent. Jsou prý i dobré vyhlídky i na letošek, plánuje se zisk téměř jedna miliarda korun. Zájem o létání se totiž stále zvyšuje. Cestující lákají výhodné nabídky velkého počtu aerolinií, které se v Praze objevují. Z Ruzyně nyní léta už 58 leteckých společností do 118 míst na světě. Jen v květnu odbavila Ruzyně přes jeden milion cestujících, což je skoro o osm procent více než před rokem. Za prvních pět měsíců pak využily její služby skoro čtyři miliony cestujících. Letos se očekává zhruba dvoumilionový přírůstek pasažérů proti loňsku.

ZPOŽDĚNÁ DRÁHA

Hlavním tématem posledních týdnů byla výstavba nové rozjezdové dráhy, která měla už za tři roky rozšířit kapacitu letiště. Akce se ale pravděpodobně o rok zpozdí. Nejvyšší správní soud nedávno vyhověl stížnostem dvou obyvatel Prahy-Nebušic a s okamžitou platností zrušil již schválenou změnu územního plánu nutnou pro stavbu dráhy.

Na změnu územního plánu si stěžovalo 170 lidí a firem, které vlastní nemovitosti v okolí letiště. Vadilo jim hlavně to, že provoz nové ranveje zvýší hladinu hluku. Pražský magistrát však jejich vyjádření a námitky ignoroval. A správní soud nyní rozhodl, že nezákonně.

Letiště počítalo s tím, že ranvej za pět až sedm miliard korun začne stavět v roce 2007, a o dva roky později na ní přistanou první letadla. Proti chystané stavbě nové ranveje začali protestovat lidé z okolních městských částí již před dvěma lety. Stovky z nich se podepsaly pod petice proti změně územního plánu, jež posunula stavbu dráhy oproti původním plánům před rok 2010.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí…
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř Mercedesu třídy S
Technologie
Právě vyšlo Ubuntu 17.10. Populární linuxová distribuce má několik klíčových novinek
Fotografové zapláčou. Adobe ukončí Lightroom 6, budoucnost je v přeplatném
Dva displeje spojené v jeden. ZTE Axon M je hodně opožděnou revolucí
Nokia 7 je tady. Sympatická střední třída má skleněná záda a punc od Zeisse
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít