Menu Zavřít

Jak se stát analytikem

13. 11. 2009
Autor: profit

Nad důvěryhodností burzovních analytiků visí stále velký otazník. Jestli jste investorem, který se snaží spoléhat sám na sebe, tak byste se měli zamyslet, jestli se nestát „vlastním analytikem“.

Autor: ČTK

Analytici mají velmi složitou pozici. V dobách ekonomické konjunktury jsou často kritizováni za neschopnost odhadnout blížící se propad, v dobách krize naopak za neschopnost předpovědět konec recese.

Otázkou zůstává, zda to vůbec jde. Analytici jsou v podstatě odborníci na určitý segment trhu. Z toho, či onoho trhu analyzují data a dokážou tak s větší pravděpodobností říct, jakým směrem se například akciový trh bude vyvíjet, co ho brzdí, nebo naopak žene dopředu. Pokud ovšem někoho zajímá investování a rád by se dozvěděl, kam a kolik má investovat, není nic snazšího, než se stát analytikem sám pro sebe.

Analýza je proces

Nezáleží na tom, jestli chceme rychle vydělat, nebo dlouhodobě růst. Prvním krokem je přemýšlet jako analytik, tím se procvičuje mozek na průzkum trhu. Je potřeba především najít to, co chceme prodat, nebo koupit a za jakou cenu. Analytici se většinou soustředí na jeden sektor. Z tohoto sektoru si pak vyberou určitou skupinu společností, na kterou se pak nadále zaměřují.

Analytik by se po výběru společnosti měl zabývat vnitřním děním ve firmě, jako propouštění zaměstnanců, kvartální zprávy spojené s hospodářskými výsledky, nebo finanční analýzy. Pokud už jednou začneme analyzovat tyto data, dostaneme se dál do systému a můžeme také hodnotit vývoj a pozici dodavatelů, zákazníků a konkurence.

Někteří analytici proto navštěvují samotný management společností, aby měli veškeré potřebné informace z první ruky a vyvarovali se určitého informačního šumu, který nastane, než se k nim zpráva donese. Postupně se pak analytik dostane, složením těchto všech kroků dohromady, ke konečnému analytickému pojetí situace na trhu, pro konkrétní sledované odvětví.

K tomu, aby analytik amatér uspěl a správně investoval je zapotřebí důkladně a správně prozkoumat akcie, do kterých chce vložit peníze. Dobré je zjistit si situaci nejenom u jedné firmy, ale u všech jí podobné, aby měl dostatek dat pro srovnávání. Největší obtíží při analyzování společností na vlastní pěst, je časová náročnost.

Nicméně, pro začátek není nutné si společností vybírat větší počet. Pro začátečníka jsou ideální dvě až tři. Na nich si každý může vyzkoušet, jak dobře vyhodnotí jejich finanční a ekonomické zázemí a jak se případná analýza povede. V celku to povede k rychlejšímu pochopení všech procesů a s postupem času budou další společnosti pouze přibývat.

Analyzovat už hotové

Učit se a prozkoumávat již hotovu analýzu je asi tím nejlepším způsobem, jak v tomto procesu najít nějaký systém. Můžeme se za pomocí jiných analýz orientovat ve zprávách společností. Nejedná se ovšem o otrocké kopírování postupu jiných analytiků, ale přečtením jejich zpráv si můžeme rychleji zjistit situaci, jaká ve společnosti panuje – silné, nebo slabé stránky, výhledy na další období, výhled na celé odvětví atd. Rozhodnutí, zda prodat, či koupit je už pak zcela na vás.

Analýzy jsou nabité informacemi (i když nejsou napsány stejně, v něčem se shodují), a čím více jich přečteme, tím lepší obrázek získáme. Hrozící nebezpečí navíc identifikujeme mnohem rychleji. Co analyzovat?

K dosažení kýženého závěru analýzy akciového trhu, je nutné pochopit několik pravidel.

1. Sektorová analýza

Existuje celá řada zdrojů pro získání dat z určitého sektoru podnikání. Jako nejlepší, se většinou jeví výroční zprávy společností. Ty dají i velice dobrý výhled na budoucí vývoj akcií. Výroční zprávy nám dají také dostatek informací ohledně větších i menších konkurentů. Studování výročních zpráv dvou až tří společností z jednoho sektoru by mělo dát dostatečný obraz o celkovém dění a možnosti zde úspěšně investovat.

2. Analýza obchodního modelu

Každý analytik by se měl zaměřit na silné a slabé stránky společnosti. Mohou totiž existovat silné společnosti ve slabém odvětví, nebo naopak. Síla společnosti se ve většině případů odráží v jedinečnosti značky, produktech, zákaznících, nebo dodavatelích. Informace pro tento výzkum jsou dostupné takřka všude – internetové stránky společnosti, výroční zprávy a jiné analýzy.

3. Finanční síla

I když se to někomu nemusí líbit, pochopení finanční síly určité společnosti je pro další vývoj jejich akcií tím nejdůležitějším faktorem. Pokud totiž nepochopíte finance, nebudete přemýšlet, jako správný analytik. Je nutné porozumět účetní rozvaze, údajům o čistém zisku, o tržbách, nebo cash flow. Všechny tyto údaje jsou pro analýzu a další rozhodování na akciovém trhu velice důležité.

4. Kvalita managementu.

BRAND24

Analytici se často soustředí také na kvalitu vrcholného managementu společnosti. Říká se, že neexistují špatné, nebo dobré společnosti, pouze špatný, nebo dobrý management. Manažeři jsou ti, kteří zodpovídají za budoucnost společnosti. Tento druh výzkumu se dá celý provést na internetu.

Více na Investicniweb.cz.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).