Jak se napakovat na adventu. Kromě čokoládových kalendářů i gin, šperky a vibrátory - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Jak se napakovat na adventu. Kromě čokoládových kalendářů i gin, šperky a vibrátory

,
Jak se napakovat na adventu. Kromě čokoládových kalendářů i gin, šperky a vibrátory
Zdroj: Lovehoney/ Profimedia

Tradiční adventní kalendáře obsahují čokoládu, aby zkrátily čekání dětem na příchod Ježíška a dárků pod stromečkem. V předvánoční nákupní horečce se ale rozmáhá i prodej adventních kalendářů pro dospělé. Jsou plné kosmetiky, drahého alkoholu, erotických pomůcek, případně pamlsků pro domácí mazlíčky. Jedná se o další způsob, jak si maloobchodníci na konci roku vylepšují obchodní bilanci.

Drobné kousky mléčné čokolády v papírové bonboniéře nejsou dostatečně silným artiklem, jak v adventním období, jež má sloužit k duchovní přípravě na Vánoce, rozjímání a dobročinnosti, dostat ze zákazníků další peníze.

Proto se množí kalendáře pro dospělé plné alkoholu, kosmetiky, parfémů, vibrátorů nebo dokonce drahých šperků. Jsou dokladem rostoucí komercionalizace vánočních svátků.

„Adventní kalendáře byly historicky určené především dětem. Se zvyšující se úrovní stresu ale začínáme stále více v sobě objímat naše vnitřní dítě,“ vysvětlila pro britskou verzi časopisu Wired zakladatelka konzultační firmy Style Psychology Kate Nightingale.

Lidé navíc impulzivním nakupováním dárků před Vánoci vyplavují dopamin, což je velmi návykové, dodala. Toho využívají výrobci luxusního zboží. Například kosmetická firma Dior nabízí adventní kalendář s parfémy a krémy za 340 liber (10 234 korun).


Ukradené Vánoce: komercionalizace svátků vadila lidem už ve středověku

 ilustrace k eseji Komercializace vánoc


Prodejce šperků Beaverbrooks nabízí dokonce kalendář s diamantovými šperky za sto tisíc liber (3,1 milionu korun). Některé obchodní řetězce mají v nabídce až 50 druhů kalendářů s různým zbožím, například s různými druhy ginů, rumů, čajů nebo sýrů.

„Není to náhrada za vánoční dárky, je to způsob, jak získat více peněz od zákazníků před Vánoci,“ je přesvědčena expertka na marketing Caroline Wiertzová z londýnské Cass Business School. Výrobci i obchodníci mají možnost zvýšit tržby i povědomí o dané značce.

Kupujete adventní kalendáře?

Prodejce erotických pomůcek Lovehoney má úspěch už od roku 2017 s adventním kalendářem plným vibrátorů a dalších pomůcek.

„Tento rok jsme kalendáře vyprodali v rekordně krátkém čase, stal se z něj nejlépe prodávaný výrobek v naší historii,“ pochvaluje si produktová ředitelka britských sexshopů Bonny Hallová.

Wiertzová upozornila na zajímavou skutečnost, že adventní kalendáře si mnozí dospělí kupují pro sebe, přitom původním záměrem Vánoc je dělat radost druhým.

Dále čtěte:

Dárek pro miliardáře: co dostávají ti, kteří mají vše?

Přečtěte si pět tipů na šetrnější Vánoce: půjčte si stromeček, dárek vyrobte a zabalte do trička

 Vánoční dárek zabalený v látce

Ohodnoťte tento článek
Diskuze