Jak se najíst a neusnout?

12. března 2011, 04:52 - Tomáš Vyšohlíd
12. března 2011, 04:52

Většina z nás to zná. Snídaně, oběd nebo i jen malá svačina dokáže člověka unavit a také patřičně zbrzdit nasazené pracovní tempo. Každý má své řešení – někomu pomůže šálek kávy, jiný sáhne po potravinových doplňcích. Než ale začnete polykat vitaminy, nebo dokonce běhat po doktorech, zkuste se zamyslet nad svým jídelníčkem. Příčinou potíží s únavou může být totiž právě on.

Foto: Profimedia

Ale pozor – za naši únavu nemůže vždy jen konzumace těžkých a tučných jídel nebo na druhé straně přehnaně drastické diety. Stejně problematické, ale mnohem záludnější jsou podle Fóra zdravé výživy potraviny s vysokým glykemickým indexem (GI). Tedy takové, které nám prudce zvednou hladinu krevního cukru, odborně řečeno glykemii.

Náladu si spravte jídlem!

Čím vyšší je GI potravin, tím dříve a více člověk jí. Souvisí to s fungováním inzulinu. Pokud má potravina vysoký GI, vyplaví naše slinivka velké množství inzulinu, aby tělo uložilo krevní cukr do buněk a jeho hladina v krvi klesla. Účinky inzulinu se však nezastaví na optimální hladině. Fungují s určitou setrvačností. Vysoký GI totiž nevyvolá jen prudký a výrazný vzestup cukrů, ale i jejich následný prudký pokles. Když cukr v krvi klesne nízko, dostaneme hlad. Čím větší a prudší pokles, tím větší hlad. Přílišný pád cukru, tedy hypoglykemii, může navíc provázet i nervozita, podrážděnost nebo bolesti hlavy, v dramatických případech pak tělesná slabost, pocení a někdy i ztráta vědomí. O důvod víc spravit si včas náladu, a s nimi i glykemii, jídlem! „Rychlejší a silnější nástup hladu je jedním z důvodů, proč příliš časté a velké výkyvy hladiny krevního cukru zvyšují riziko obezity,“ říká Pavel Suchánek, odborník z Fóra zdravé výživy. „Výrazně prudké vzestupy glykemie navíc u spousty lidí podporují tendenci organismu ukládat energii do zásob ve formě tuku. A s přibývajícími kily se rozhodně necítíme svěžejší.

Noční rabování lednic

Pokud jíme často a hodně potraviny s vysokým GI, nabouráváme si také pravidelný režim svého stravování. Ten je pro nás důležitý. Když si jídlo rozložíme pravidelně do celého dne, obvykle nepociťujeme hlad, i když jsme objektivně spořádali méně kalorií. S nabouraným režimem stravování snáz podlehneme svodům k nočnímu rabování ledničky. Pokud se v noci nacpeme, hůř spíme a ráno se probouzíme unavení. Tělo je zahlcené zplodinami látkové výměny, které nestihlo vyloučit. Navíc nemáme hlad, a tedy ani chuť snídat. „Začínat však den bez snídaně je nejhorší, protože deficit jídla budeme později dohánět s o to větším nasazením,“ zdůrazňuje Pavel Suchánek.

Co bychom tedy měli dělat, abychom se po jídle necítili unavení, ale naopak svěží? Odpověď a rada bude znít banálně, ale bohužel je pravdivá: Nepřejídat se a znát alespoň přibližně GI potravin.

Vysoký GI mají:

pivo, Coca-cola, cornflakes, popcorn, burisony a rýžové chlebíčky, výrobky z bílé a rýžové mouky (rohlíky, bagety, vánočky), pečené brambory, hranolky, některé druhy rýže a sladké snídaňové cereálie, kukuřice, dýně aj.

Nízký GI mají luštěniny a houby, mléko i mléčné výrobky a naprostá většina zeleniny. Ten, kdo se nedokáže zříct křupavé bagety, může snížit její GI tím, že si ji namaže rostlinným tukem. Cereálie je lepší jíst celozrnné bez zbytečně přidaného cukru a míchat je do jogurtu. To samé platí pro kukuřičné lupínky. K vařené rýži si můžeme dát maso s houbovou omáčkou. Potraviny s nízkým nebo nižším GI nás zasytí na delší dobu. A čím méně toho sníme, tím lépe se budeme cítit. Na zpracování potravy v trávicím systému padne totiž nejvíc naší tělesné energie. Dokonce víc než na velké fyzické výkony.

Únavu jídlem nezaženete

Nejde všechno zjednodušovat jen na jídelníček. Stejně důležitý je i odpočinek, zejména dostatek spánku. „Nevyspalí, utahaní lidé mají větší sklon zahánět únavu jídlem, zejména sladkým, a přejídat se,“ říká Pavel Suchánek. „Že se tím neosvěží, je evidentní. Stejně jako to, že se s pocitem únavy nebo vyčerpáním nebudou hrnout do aktivního pohybu, sportování a cvičení. Ty jsou ale klíčové pro odreagování psychického napětí a pro udržení rozumné váhy, dobré kondice i vitality.

Jedním z receptů na dlouhověkost je bezesporu střídmá strava. Podle odborníků je to nejrozumnější způsob, jak ušetřit životní energii, zůstat v dobré kondici a cítit se svěží.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít