Jak poznáte dobrého zaměstnance

22. prosince 2010, 02:38 - Karel Červený
22. prosince 2010, 02:38

Mnoho personalistů si ztěžuje na to, že ve firmě mají málo kvalitních lidí. Zaměstnanci jsou prý pasivní, čekají na podněty a příkazy shora a nikdy sami nic nevymyslí. Kde ale vzít proaktivní lidi.

Foto: Martin Siebert

Všichni máme rádi čitelné lidi. Proč? Protože potřebujeme předvídatelný svět. Potřebujeme se v lidech vyznat. Potřebujeme vědět, na čem jsme, jak se kdo kdy zachová. Potřebujeme velmi odpovědné lidi, kteří budou mít naši důvěru. Lidi, kteří berou odpovědnost za vše, co se jim v životě děje. Ve firmách potřebujeme lidi, kteří mají ambice, chtějí řešit problémy, a když se jim něco nepovede, něco pokazí, klidně to přiznají. Samozřejmě hned hledají řešení, jak chybu napravit. Potřebujeme lidi, kteří budou firmu po všech stránkách rozvíjet. Sami od sebe. Bez nucení, postrkávání.

Jak takové lidi poznáme?

Mají zdravé sebevědomí. Nesnaží se zalíbit. Nepodlézají. Když se při výběrovém pohovoru zeptáte, jaký typ problémů museli řešit v různých firmách, dokáží přiznat i chybu a uvedou jak ji napravili. Budou vyprávět, co se jim podařilo i nepodařilo a proč. Když v nějaké firmě neuspějí, nebudou říkat, jak byla špatná, ale často vezmou chybu na sebe slovy: „Špatně jsem si vybral(a)“. Podcenil jsem výběr, neodhadl firemní kulturu, nezjistil si do hloubky informace o firmě“. Takoví lidé jsou rovní a důvěryhodní. Je radost je ve firmě mít.

Kde takové lidi vzít? Kde jsou? Kolik jich je?

Jejich asi 10 až 15 procent. Nejsou na úřadech práce. Jsou ve firmách. Ve firmách, které takové lidi umějí ocenit. Tam jsou nedostupní. Jsou také ve firmách, kde je neumějí ocenit. Tam jsou dostupní, protože jsou nespokojení a připraveni odejít. Tam můžete lovit. Avšak můžeme je získat jen tím, že jim nabídneme to, co na stávajícím pracovišti postrádají. Uznání, pochvalu, možnost něco změnit, seberealizaci, dobrého šéfa, dobrý tým.

Kolik pracovních inzerátů tohle nabízí? Téměř žádný. Proč? Protože málokterá firma si důležitost těchto prvků uvědomuje nebo je nemá v míře, aby to stálo za to zveřejnit. Tedy budete-li chtít získat do firmy kvalitní lidi, pak zlepšete firemní kulturu, styl řízení a vedení, personální politiku a způsob odměňování. Bez toho možná kvalitní pracovníky získáte, ale brzo vám utečou. A zůstanou ti, kteří si myslí, že se jinde neuživí nebo nemají odvahu změnit svůj život.

Autor je předseda Asociace pro rozvoj kreativity a i novačního myšlení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Volby.cz byly pod „hackerským“ útokem, tvrdí Český statistický úřad
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít