Jak komise naletěla

01. června 2012, 12:03 - Johanna Grohová
01. června 2012, 12:03

euroglosa

Obvykle je to Evropská komise, která káže státům a firmám o volné soutěži, rozbíjí kartely a došlapuje si na snahu monopolizovat či jinak deformovat trh. Viz například letitý spor se softwarovým gigantem Microsoft. Teď se role poněkud otočila. Slavně neomalený majitel nízkonákladové letecké společnosti Ryan Air Michael O’Leary s chutí popotahuje bruselskou komisi za to, že v jeho očích diskriminuje letecké společnosti jeho typu. Úspěšný irský podnikatel byl koncem loňského roku pozván do Bruselu na konferenci o inovacích. Akci pořádala komise, která O’Learymu sdělila, že cesta letadlem včetně řidiče z bruselského letiště bude hrazena organizátorem. Pozvaný chtěl ale letět vlastní společností Ryan Air, která létá na letiště s optimistickým názvem Brusel jih ležící asi 70 kilometrů daleko od Bruselu u města Charleroi.
To prý ale nešlo. Komise mu prostřednictvím nasmlouvané agentury sdělila, že rezervace s nízkonákladovými společnostmi nezařizuje, ale že mu zaplatí let s někdejší irskou národní a také mnohem dražší společností Air Lingus. Zrovna tu se O’Leary pokoušel převzít, komise mu to však před pěti lety překazila. Také mu sdělila, že transport z letiště se nevztahuje na vzdálené Charleroi.
Komise si tím naběhla na vlastní vidle. Nejenže O’Leary neváhal a celý příběh převyprávěl médiím. Nedávno s gustem zveřejnil i obsah formální stížnosti Evropskému účetnímu dvoru, v níž jeho právníci požadují prozkoumat „legálnost, regulérnost a finanční ospravedlnění“ cestovní politiky komise. V dalším dopise adresovaném komisi O’Leary žádá, aby organizace upustila od diskriminování určitých druhů leteckých společností.
Zaskočený Brusel se snaží najít různá ospravedlnění své politiky, například že potřebuje pružně a spolehlivě cestovat. Komise také tvrdí, že úředníci nemají zakázáno létat s levnějšími aerolinkami a mohou si sami kupovat letenky i bez agentury. Úředníci sami přiznávají, že partnerská agentura si starosti s cenou příliš nedělá. Komise manévrovacího prostoru příliš nemá, i když lze připustit, že Ryan Air často ruší a zpožďuje své lety. Těžko ale může v době, kdy šetří, ospravedlnit ceny letenky za stovky eur, když mohou úředníci cestovat za zlomek.
O’Leary sice ve svém dopise zachází příliš daleko a v podstatě žádá, aby společnosti jeho typu dostávaly přednost. Není ovšem pochyb, že zvedl nabízenou rukavici, aby se komisi pomstil za popotahování kvůli podezření z využívání nejrůznějších subvencí, například nižších letištních poplatků.
Úředníci v komisi měli především trochu víc přemýšlet: jsem-li majitelem letecké společnosti, tak asi budu chtít letět s ní. Zejména pak jmenuji-li se O’Leary, kterému Brusel leze dlouhodobě na nervy. Vůz s řidičem na letiště Charleroi by komisi stál mnohem méně než negativní novinové články.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít