Menu Zavřít

Jak je důležité míti mamlase

14. 1. 2015
Autor: euro

Že člověk, který se vždy mýlí, je pro firmu stejně cenný jako génius, který má vždy pravdu, věděl již profesor Parkinson. Stačí, když vedení společnosti udělá přesný opak toho, co onen expert doporučuje a úspěch je zaručen.

Z tohoto pohledu jsou na tom české finanční instituce skvěle. Alespoň pokud jde o jejich analytiky při předvídání kroků centrální banky. Před rokem téměř do jednoho věštili posilování koruny a to, že se bankovní rady do žádných intervencí nepustí.

Přestože všichni, kdo chtěli, viděli, že ta diskuse je už dlouhá a vážná a poslední bankovní rada před tím osudným zasedáním už byla rozhodnutí o nakupování eur velmi blízko a ze zápisu bylo zřejmé, že už nejde o to, zda, ale kdy a o kolik. Jejich zaměstnavatelé však svým analytikům věřili a koruna mírně posilovala. Pak se naši neomylní chybovači divili a v panice publikovali stanoviska, která by si dnes nejraději nepamatovali.

V domnění, že pochopili hloubku obav ČNB z deflace, pak propadli nové panice na počátku nového roku a s obavami a černými věštbami nad českou korunou vyhlíželi další zasedání bankovní rady, věštíce další dramatické rozhodnutí o intervencích.

A koruna se pochopitelně propadla i bez zásahu centrální banky, kterýžto nehrozil ani okamžik, protože snížení cen ropy je v české ekonomice z poptávkového hlediska pozitivním šokem, byť doprovázeným statisticky zaznamenatelným poklesem cenové hladiny.

O tom, že ani jeden z členů bankovní rady inflační statistiku nekomentoval jako nějaký nežádoucí zlom v trendu, je pak i škoda mluvit, natož psát. Nicméně o tom, že si v ČNB nyní mnou ruce a drobet se pochechtávají, asi není třeba pochybovat. Šéfům tuzemských finančních institucí pak lze doporučit, aby si přečetli toho Parkinsona. Zvedne jim to zisky a to udělá radost Andreji Babišovi.


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Žebříček pro rosničku

Pražští bezradní

CONTENT24

Prachařovo utržené ucho

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).