Jak ekologické jsou elektromobily? Záleží, kde jezdí

Pavel Michl 21. září 2016, 06:14  -  mic
21. září 2016, 06:14

Elektromobily jsou sice k životnímu prostředí šetrnější než konvenční auta, někde je však tato jejich přednost výraznější než jinde. Málo ekologické jsou elektromobily například v Číně, naopak nejvíce třeba ve Francii. Záleží to hlavně na původu energie, kterou se nabíjí autobaterie.

V průměru elektromobily vypouští - hypoteticky - o 40 až 50 procent méně emisí než jejich tradiční kolegové na benzín či naftu. Vyplývá to z výzkumů společnosti Bloomberg New Energy Finance (BNEF) a neziskové organizace Union of Concerned Scientists.

Rozdíly mezi zeměmi jsou ovšem veliké. Záleží na tom, jaký energetický mix stojí za nabíjením autobaterií. Tedy zda elektrické vozy čerpají energii z uhlí, jádra nebo obnovitelných zdrojů.

„V zemích s velkým podílem uhlí na zdrojích energie jsou elektromobily stále lepší (než konvenční automobily). Ale užitek je menší a záleží na tom, kde a kdy se nabíjí baterie,“ tvrdí analytik Colin McKerracher z BNEF podle agentury Bloomberg.

Propočty se ovšem rychle mění a za několik let mohou být zcela jiné. Většina států na světě totiž podporuje nástup obnovitelných zdrojů energie nebo jádra na úkor uhlí. Zároveň emisní standardy pro konvenční automobily se zpřísňují a automobilky tak vyrábí stále šetrnější vozy. K těmto jevům však dochází v různých zemích různou rychlostí.


Přečtěte si o nejnovější evoluci klíčového modelu Tesla Motors:

Tesla Model S je díky nové baterii rychlejší než Ferrari


Například u emisí oxidu uhličitého (CO2) jsou nejšetrnější elektromobily ve Francii. Zatímco konvenční auta zde na jeden ujetý kilometr vyprodukují téměř 300 gramů CO2, elektromobily ani deset gramů. Ve Francii kolem 90 procent energie pochází z jádra a obnovitelných zdrojů. Podobné je to třeba v Norsku, kde téměř veškerá energie vzniká v hydroelektrárnách.

Nejméně šetrné jsou elektromobily v Číně, kde vyprodukují na kilometr asi 240 gramů CO2. Konvenční vozy proti tomu necelých 390 gramů. Vzhledem k nástupu obnovitelných zdrojů se však mají emise elektromobilů podstatně snížit, dle odhadů BNEF do roku 2040 o asi 60 procent.

Velké zlepšení se naopak neočekává v Japonsku, které se po tragédii v jaderné elektrárně Fukušima obrací zpět na uhlí a zemní plyn.

Elektromobily jsou ve světě na vzestupu. V první polovině letošního roku se jich prodalo o 44 procent více a letos se jich nakonec zřejmě prodá kolem rekordních 650 tisíc.


Čtěte dále:

Výzva pro Teslu: Bolt slibuje delší dojezd

Apple dává ruce pryč od projektu vlastního elektromobilu

Strhující koncept. Mercedes má vizi superluxusního elektrického kupé


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
Retro: Ostré hatchbacky jsou s námi skoro 50 let. VW Golf…
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude hlavně autonomní vozy
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Technologie
Češi milují Škodovky víc než kdy dřív. Letos jich objednali už přes 100 000
IBM vydalo servery s prvními procesory Power9. Mají 16, 20 a 22 jader a takty do 3 GHz
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče