Menu Zavřít

Jak covid-19 ovlivňuje pojišťovnictví

25. 5. 2020
Autor: Redakce

Digitální transformace je zde. Pojišťovny redefinují obchodní a provozní modely a vytvářejí nové podmínky pro svůj růst.

Pandemie nemoci covid-19 je
globální krizí, která zásadním způsobem narušila ekonomiku a zpochybnila
samotnou podstatu jejího globálního fungování. Zasahuje také nutně do
pojišťovnictví, a to mnohem rychleji než krize předchozí. Celé odvětví musí
rychle reagovat na turbulentní vývoj a následný dopad na zaměstnance, zákazníky
i celou společnost. Je třeba učinit kroky, které pomohou minimalizovat okamžité
ztráty a stabilizovat pojišťovny do nové situace po covidu-19.

„Pojišťovny jsou podobně jako
bankovní sektor na začátku krize v relativně dobré výchozí pozici. Aby  však celou situaci dobře zvládly a vytvořily
si odolnou strukturu pro krize další, je třeba, aby provedly důslednou
digitalizaci svých procesů, inovovaly své obchodní i provozní modely a
vytvořily tak nové podmínky pro svůj další růst,“ říká Jiří Sobola, managing director
Accenture ČR pro
oblast pojišťovnictví. „Zákazníci navíc porovnávají poskytovanou úroveň služeb
a technického zázemí pojišťoven s digitálními lídry, jako jsou Google, Amazon
či Facebook. Proto lze očekávat pokračující tlak na inovaci a digitalizaci,“
dodává Jiří Sobola.

Jiří Sobola

Přijetí koncepce otevřeného
pojišťovnictví prostřednictvím přístupu založeného na vytváření ekosystémů a
sdílené platformě bude vyžadovat nové formy spolupráce, které umějí sdílet data
a zkušenosti pro vytváření nových služeb řešících potřeby zákazníků. Pojišťovny
by se neměly bát, měly by převzít iniciativu a tyto formy spolupráce přijímat.

Pojišťovny by v současné situaci
měly zvážit následující tři zásady:

Chránit a podporovat své
zaměstnance

Vytvořit takové podmínky pro
práci, aby lidé mohli pracovat vzdáleně pomocí profesionálních nástrojů pro
digitální spolupráci. Rozvíjet potřebné dovednosti podporující využití těchto
nových způsobů práce.

Maximálně vycházet vstříc
klientům

Přizpůsobit se měnícím se
globálním a místním podmínkám tím, že vyjdou vstříc individuálním potřebám
klientů. Jednat transparentně a s pochopením.

Zajistit kontinuitu podnikání

Zajistit účinnou podporu vztahů
s dodavateli a B2B partnery. Rozvíjet nové obchodní procesy tak, aby se
efektivně přizpůsobily novým typům spolupráce a aktuální formě rozhodování.

Během následujících měsíců se
zaměřit na:

Digitálně dostupné modely
go-to-market

Je pravděpodobné, že sociální
distancování bude mít vliv i na budoucí chování lidí po překonání krize
covid-19. Každá společnost je nyní v jiné fázi své digitální cesty, ale všechny
musejí důsledně pokračovat v digitalizaci zejména klíčových procesů. Firmy
musejí technologie také využívat k oslovení stávajících i nových trhů,
protože stále více zákazníků digitální prostředí vyžaduje a vyhledává.

Snížení nákladů a přechod k
„never normal“

Analyzovat své současné externí
výdaje a upřednostnit investice, které pomohou snížit provozní náklady a
zlepšit provozní účinnost v nejbližším období. Poté analyzovat stávající IT
projekty a jejich celkový přínos v souvislosti s přechodem k „never normal“.

Použití pokročilé analytiky k
optimalizaci výkonu

Pokročilá analytika nyní může
více než kdy jindy pomoci zvýšit efektivitu provozu a podporovat vzdálenou
pracovní sílu. Její použití pro stanovení základních výkonnostních metrik
napomůže získat představu o tom, jak pojišťovny budou muset přizpůsobit svou
produktovou a distribuční strategii tak, aby odpovídala novým normám.

Jak se lze ze současné pandemie
poučit?

Ačkoli je současná pandemie
světovou krizí, ve které musí celá planeta spolupracovat, aby limitovala její
důsledky, je také příležitostí pro zamyšlení se nad tím, jak se z ní co nejlépe
poučit.

„Pro pojišťovny bude zcela jistě
přínosným zjištěním, že stále více obyvatel bude preferovat vyřizování služeb
ze svého domova. Proto by pojišťovny měly akcelerovat svou digitální
transformaci, a to jak služeb pro klienty, tak i možností jejich zaměstnanců
vykonávat pracovní povinnosti z domova,“ uzavírá Jiří Sobola z Accenture ČR.

Více také na: https://www.accenture.com/cz-en

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).