Menu Zavřít

Jak budeme pracovat se znalostmi?

7. 9. 2010
Autor: Euro.cz

V roce 2020 by většinu práce měli provádět malé firmy a nezávislí pracovníci

V roce 2020 budou lidé obklopeni počítači vestavěnými téměř do všeho okolo nás, například do nábytku, oděvů či lidí. Měly by být připojeny k internetu, s inteligentním, kdekoli dostupným rozhraním. Jejich základní verze nebudou drahé. Počítač za dvacet tisíc korun bude fungovat na frekvenci sta gigahertzů a jeho procesory se výpočetní kapacitou přiblíží lidskému mozku.

Studie

Předpovídá to studie expertů ze skupiny Xerox Innovation Group, která se zabývá změnami ve způsobu práce lidí a firem v příštích deseti letech. Projekt Knowledge Work 2020 se zaměřuje na hlavní trendy, které v budoucnu ovlivní zaměstnance pracující se znalostmi. Nastupující změny lze zařadit do čtyř oblastí – technologie, informace, lidé a organizace. Výsledky projektu budou využity v inovacích společnosti a jejích partnerů, aby výrobky, služby a základní technologie zůstaly relevantní pro podniky a zákazníky v netradičních pracovištích budoucnosti.
Reálný svět bude čím dál více propojen s digitálním prostřednictvím technologie rozšířené reality (augmented reality). Kdykoli a kdekoli bude možné získat přístup k lidským i počítačovým znalostem a zkušenostem. Počítače budou rozumět některým lidským výrazům díky vestavěným modulům pro rozpoznávání tváří, gest a hlasů, automatizovat jednoduché úkoly, a dokonce autonomně rozhodovat. Klíčové znalosti si však ponechají lidé.

BRAND24

Lidský faktor

K dispozici bude stále více informací. Lidská konverzace překlene prostor a čas, mnoho obchodních informací však zůstane nestrukturovaných. Prakticky všechny informace budou existovat v digitální formě s vestavěnými funkcemi pro ověření a zabezpečení. Používání papíru se bude snižovat. Naše znalosti budou zachyceny ve znalostních databázích a budou je moci používat i ostatní členové v síti. Z toho důvodu bude nutné spolehnout se na sofistikované bezpečnostní technologie. Množství informací pocházejících od lidí a síťových zařízení totiž povede k problémům s informačním přetížením.
Po automatizaci práce se znalostmi bude následovat automatizace ve výrobním procesu. Důležité úkoly, které jsou rutinní nebo pracné, budou zautomatizovány. Naopak činnosti, které se odvíjejí od zákazníka a u nichž je třeba používat „selský rozum“ a uvažovat v souvislostech nebo jež vycházejí z osobních vztahů, budou nadále vykonávat především lidé. Mnoho úkolů budou podporovat inteligentní nástroje. Proto je budou moci vykonávat začátečníci a lidé se základními znalostmi.
Duševní práce bude na rozdíl od manuální prováděna kdekoliv a kýmkoliv – doma nebo na cestách, pracovníky smluvními i na částečný úvazek. A také ve virtuálních prostředích, která překonají omezení současných mobilních zařízení. Pokud tyto úkoly budou vyžadovat přítomnost člověka, bude často stačit méně vzdělaný pracovník podporovaný a vedený na dálku zkušenějším manažerem. To rozdělí znalostní pracovníky na odborníky a „knihovníky“ se všeobecnými znalostmi vykonávající komplexní úkoly.

Změny

V roce 2020 budou většinu práce provádět malé firmy a nezávislí pracovníci. Velké společnosti budou složeny z malých stabilních centrál a rozsáhlých sítí nezávislých, dočasných, lokálních a mobilních zaměstnanců a smluvních pracovníků rozdělených do týmů, které budou spolupracovat ve virtuálních prostředích.
Společnosti se budou muset průběžně a rychle adaptovat, spoléhat na decentralizaci, outsourcing a být otevřeny inovacím. Mnoho výrobků budou navrhovat, sestavovat a prodávat přechodné aliance v závislosti na poptávce a konkrétních potřebách. Nezbytné regulace a zabezpečení sice mohou tyto aliance zpomalovat, ale standardizace a on-line trhy budou tyto nedostatky vyrovnávat.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).