Já si jdu zítra kupovat skútr

21. června 2004, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
21. června 2004, 00:00

Situace, tak jak se vytvořila, volá po řešení, a to jak pasivním, tak aktivním. A vytvoření parkovacích zón řadím k oněm pasivním prvkům. Zpoplatnění parkování určitě pomůže například v úbytku těch aut, která tam stojí věky, aniž by s nimi někdo viditelně jezdil, a nejdou přitom odtáhnout.

Proč chce Praha parkovací zóny?

Pokud by za ně měl majitel zaplatit poplatek, určitě bude parkovat někde jinde. Zavedením parkovného na Praze 1 navíc došlo k dominovému efektu, kdy se část stojících aut stěhuje do přilehlých oblastí. Já jsem z Prahy 7 a odhaduji, že deset až dvacet procent automobilů nejsou místních rezidentů. To znamená, že ze zavádění parkovacích zón není možné vynechat některou z částí Prahy.

Jak by se měly vybrané peníze využít?

I když finanční profit není primární, zavedení parkovacích zón přináší nějaký výnos. Bohužel se příliš nemluví o tom, co s takto získanými penězi. Osobně jsem přesvědčen, že by měly směřovat do výstavby podzemních garáží, respektive by se měly vrátit tomu, od koho budou vybírány.

Proč nejsou napřed garáže a teprve potom parkovné?

Tolik peněz se asi na počátku nedá dohromady. Ale kupříkladu už sama existence parkovného může být pro radnici určitou finanční jistotou, že si může vzít úvěr, který bude postupně splácen. Nenamlouvejme si ale, že by poplatky mohly být natolik vysoké, že by výstavbu podzemních garáží plně pokryly.

Nejsou poplatky pro podnikatele příliš vysoké?

Pokud budou příliš nízké, nebudou jednak generovat takový zisk, který by vedl k získání prostředků na stavbu podzemních garáží, jednak by nevedl k zamýšlenému efektu, kterým je snížení počtu parkujících automobilů. Zároveň se výší poplatků snažíme odlišit rezidenty od ostatních motoristů. Pokud má podnikatel bydliště na území Prahy, na němž je zřízena parkovací zóna, měl by platit sedm set korun. Firma je ale zpoplatněna svým možnostem. Dokážu si představit živnostníka, který rozváží nějaké zboží nebo opravuje boty, že mu udělá firemní poplatek takovou díru do rozpočtu, že krachne. Proto bude určitě nutné se nad výší poplatků zamyslet a stanovit ji i v poměru k reálným možnostem podnikatelů. Já osobně si jdu už zítra kupovat skútr.

Tomáš Dub, bývalý starosta Prahy 7, magistrátní zastupitel a poslanec za ODS

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít