Irové mají stále zájem o Moravan

15. května 2006, 00:00 - (čtk)
15. května 2006, 00:00

LETECKÝ PRŮMYSL Irská firma QucomHaps má stále zájem koupit zkrachovalý MoravanAeroplanes (MA). Věřitele společnosti, která je v konkurzu od roku 2004, na začátku května znovu seznámila se svým projektem.

LETECKÝ PRŮMYSL

Irská firma QucomHaps má stále zájem koupit zkrachovalý MoravanAeroplanes (MA). Věřitele společnosti, která je v konkurzu od roku 2004, na začátku května znovu seznámila se svým projektem. Prodej ale může zkomplikovat největší věřitel, kanadská firma Frontier Petroleum Services (FPS), který zvažuje podání vylučovací žaloby na část majetku Moravanu, někdejší mateřské společnosti MA. Samotný Moravan je v konkurzu od roku 2002.

Irové mají získat továrnu jako fungující celek. V konkurzní podstatě MA jsou ale pouze certifikace, náhradní díly či know-how. Budovy a další nemovitosti patří Moravanu. „Dohodli jsme se, že budeme dál jednat. Pokusíme se o prodej jedinému zájemci, což ale musí schválit soud. V případě, že FPS nepodá vylučovací žalobu a soud nám vše povolí, můžeme rychle přistoupit k prodeji,“ řekl po jednání věřitelských výborů obou společností konkurzní správce Petr Hajtmar.

Jaroslav Sup ze společnosti Transfin International, která FPS v České republice zastupuje, řekl, že právní kroky vůči Moravanu zvažují. FPS půjčila společnosti MA v roce 2001 asi 200 milionů korun na nákup Leteckých závodů Kunovice. Vedle splacení půjčky požadovala podíl v zakoupené společnosti. Ani jedno z toho ale nedostala. V roce 2004 rozhodl arbitrážní soud ve Stockholmu v její prospěch. V případě MA společnost FPS vylučovací žalobu ve stanoveném termínu nepodala.

Podle Hajtmara Irové nevyloučili, že by v případě podání vylučovací žaloby jednali pouze o odkoupení konkurzní podstaty MA. QucomHaps chce v Otrokovicích pokračovat v současném výrobním programu, kromě toho by zde vyráběl komponenty pro speciální letadlo sloužící k šíření signálu. Irská firma se jako jediná přihlásila již do dvou výběrových řízení na otrokovickou leteckou továrnu, oba tendry ale byly nakonec zrušeny.

V MA nyní pracuje asi 170 lidí, část z nich ale vždy zůstává doma a pobírá sníženou mzdu. Firma momentálně realizuje zakázku na dodávku náhradních dílů do Peru, kromě toho jsou připraveny dvě zakázky na letadla do Afriky a Indie. „Pokud ale nebude zaručena kontinuita výroby, je jejich uzavření problematické,“ uvedl Hajtmar. MA je výrobcem celokovových letadel s obchodní značkou ZLIN Z 142C, Z 242L, Z 143L a Z 143Lsi používané hlavně pro tréninkové, přepravní a akrobatické účely.

Stejné problémy jako MA postihly v minulosti i jeho bývalou dceřinou společnost, Letecké závody Kunovice. Ta v konkurzu skončila v březnu roku 2004. Loni v červnu koupila v tendru kunovickou továrnu společnost Aircraft Industries, která svůj podnikatelský záměr staví především na pokračování ve výrobě dopravního letadla L 410.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít