Menu Zavřít

IPhone v Evropě: Ztracen v překladu

23. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Americký trhák firmy Apple...

Celý podtitul:
Americký trhák firmy Apple není hitem na druhé straně Atlantiku. Jak se mu povede jinde?

Když se před šesti měsíci poprvé objevil na pultech v Evropě iPhone firmy Apple, vkládaly se velké naděje do toho, že tento přístroj bude stejně velkým hitem jako v USA. V současnosti však analytici vyjadřují obavy, že se iPhonu na starém kontinentu asi tak dobře nevede, protože jeho prodej v Evropě stagnuje kvůli jeho vysoké ceně a silné konkurenci ze strany Nokie a dalších firem. „Náš výzkum naznačuje, že dodávky do Evropy byly zatím daleko nižší (než se očekávalo),“ konstatuje analytik Richard Windsor ze společnosti Nomura Securities. Stejně jako v USA tak i v Evropě Apple uzavřel exkluzivní smlouvy, aby v každé zemi měl právo přístroj distribuovat pouze jeden bezdrátový operátor. Dosud má podepsány tři takové smlouvy, ve Velké Británii s firmou O2, ve Francii s operátorem Orange a v Německu s T-Mobilem. Poradenská firma Strategy Analytics z massachusettského Newtonu odhaduje, že uvedení tři operátoři prodali ve čtvrtém kvartálu loňského roku dohromady 350 tisíc iPhonů proti její předpovědi, jež uváděla 500 tisíc. Odhaduje také, že prodeje za letošní první čtvrtletí poklesly na 300 tisíc kusů. (Loni se v USA, kde je jejich výhradním operátorem AT&T, prodaly dva miliony iPhonů.) Apple ani tři evropští operátoři nezveřejnili aktuální čísla o odbytu a sama společnost Apple se odmítla k evropským prodejům vyjádřit. Všichni operátoři uvedli, že jsou s poptávkou po přístroji spokojeni. Společnost O2 v únoru konstatovala, že iPhone pomohl přilákat zákazníky ve čtvrtém kvartálu, a vyhlásila ho „nejrychleji prodávaným přístrojem, jaký jsme kdy v Británii měli“. Steve Alder, ředitel O2 pro iPhone ve Velké Británii, prohlašuje, že přístroj operátorovi pomohl získat výhodu nad konkurenty, protože 60 procent lidí, kteří si iPhone zakoupili, byli novými zákazníky O2. Problémem však je cena iPhonu. Většina telefonů v Evropě je silně dotována a zákazníci mohou získat zdarma dokonce i některé špičkové modely. Přístroj iPhone dotován není a prodává se za 600 dolarů a více s jednoletou nebo dvouletou servisní smlouvou. Dva operátoři však v posledních dvou týdnech iPhone zlevnili. Patnáctého dubna firma O2 snížila cenu iPhonu s pamětí osm gigabytů o 37 procent na 169 liber neboli 332 dolarů. To následovalo po kroku T-Mobilu, který srazil cenu verze s pamětí osm gigabytů o celých 75 procent na 156 dolarů. Někteří analytici prohlašují, že záměrem snižování cen může být vyprodání zásob, než Apple přijde na trh s rychlejším iPhonem, což se očekává v červnu. Společnost z kalifornského Cupertina jde při jednáních se svými bezdrátovými partnery tvrdě za svým, což může vést k jejich neochotě iPhone dotovat. Bere si část z příjmu, který tito operátoři utrží každý měsíc za hlasové a datové služby. A to prý žádný jiný výrobce telefonů nedostává. Firma Strategy Analytics odhaduje, že Apple dostává od svých bezdrátových partnerů za každého zákazníka pět až dvacet dolarů měsíčně. Na mezinárodní poli Apple nepodepsal žádné smlouvy kromě těch loňských tří v Evropě a je možné, že se mu na některých trzích tytéž podmínky obtížně dojednávají. Wang Ťien-čou, generální ředitel společnosti China Mobile, prohlásil 12. dubna, že má zájem o dohodu s Applem. Avšak největší světový mobilní operátor se vzpírá tomu, aby se o tržby ze svých hlasových služeb dělil, uvádí Flora Wu, vyšší analytička pekingské konzultační firmy BDA. Společnost China Mobile se odmítla vyjádřit.
Zkušenosti společnosti Apple v Evropě vyvolávají otázky o vyhlídkách iPhonu na celém světě. Společnost přiznala, že chce do konce roku 2008 prodat deset milionů přístrojů. Je však možné, že Apple bude muset změnit svůj podnikatelský model, aby tohoto cíle dosáhl. Možná tak, že přejde na nevýhradní smlouvy nebo se vzdá svého dílu z tržeb za služby. Společnost třeba vydělá na každém iPhonu méně peněz, ale mohla by jich prodat mnohem více. „Chce-li být na tomto trhu opravdu úspěšná, udělala by lépe, kdyby se změnila,“ domnívá se Shiv K. Bakhshi, ředitel výzkumu mobilnosti a mobilních přístrojů ve výzkumné firmě IDC.

/popisek vpravo nad foto na s. 98/
Operátor Orange, který prodává iPhone ve Francii, je prý s odbytem zatím spokojen

BRAND24

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).