Inzerenti chtějí kontextovou reklamu

21. března 2009, 02:30 - Jan Němec
21. března 2009, 02:30

Mezi jednotlivými formami internetové reklamy v České republice podle statistik SPIR stále vede takzvaná plošná reklama, tedy bannery, obrázky nebo videa. Oproti minulým letům ale její podíl postupně klesá.

Zájem inzerentů si získávají jiné modely. Jedním z nejúspěšnějších jsou kontextová reklama pomocí klíčových slov a reklama zobrazovaná ve vyhledávačích. Tu u nás poskytují třeba firmy Google, Seznam, Centrum.cz nebo Etarget. „Všeobecně jsou nejpoužívanější plošné formáty typu banner v různých rozměrech, ale velice efektivní jsou přednostní výpisy v katalozích a takzvaná klíčová slova,“ říká výkonná ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu Kateřina Hrubešová.

V případě kontextové reklamy zadavatel sestaví textový inzerát na své produkty nebo služby. Pak vybere klíčová slova, která nejvíce souvisejí s jeho byznysem. Po spuštění kampaně se pak textový inzerát zobrazuje na webových stránkách partnerů systému. Omezuje se ale přitom na weby, kde se vyskytují právě zmiňovaná klíčová slova. Například cestovní kancelář bude nejspíš volit klíčová slova jako dovolená, zájezd nebo prázdniny. Pak se bude inzerát zobrazovat na všech webových stránkách členů reklamního systému s výskytem těchto klíčových slov.

Reklama ve vyhledávačích, která bývá občas do kontextové reklamy také řazena, funguje obdobně. Zadavatel zvolí textový inzerát a přiřadí k němu klíčová slova. Text se pak bude zobrazovat všem uživatelům vyhledávače, kteří tato klíčová slova budou hledat. A to buď přímo ve výsledcích vyhledávání, nebo například v postranní liště. Tato forma reklamy je daleko účinnější než například bannery. „Výhodou reklamy ve vyhledávání je fakt, že uživatel je oslovován inzercí ve chvíli, kdy aktivně vyhledává informace a většinou také bývá v rozhodovacím nákupním procesu. V tuto chvíli je možné ho velmi úspěšně oslovit cílenou reklamou,“ vysvětluje manažer systému Sklik společnosti Seznam Jiří Chomát.

Měřitelnost internetové reklamy je pro všechny její formy společná – není problém zjistit, kolik lidí na banner nebo textovou reklamu kliklo a navštívilo stránky firmy. Podstatný rozdíl je však ve financování reklamy. Zatímco v případě plošné reklamy inzerent většinou platí za zobrazení banneru, u kontextové reklamy, zobrazované na webových stránkách nebo ve vyhledávačích při zadání klíčového slova, je nejrozšířenějším platebním modelem takzvaný pay-per-click (PPC). Zadavatel reklamy v tomto případě neplatí za její zobrazení, ale pouze za každé kliknutí na inzerát nebo banner. Díky tomu je možné daleko přesněji naplánovat a kontrolovat celkové výdaje na reklamu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít