Inspirace slavnou aerovkou

23. dubna 2007, 00:00 - admin
23. dubna 2007, 00:00

Na českých silnicích lze potkat auta různých značek, různých barev a různých tvarů. Některé nad ostatními vynikají na první pohled. Mezi ně patří i sportovní retro model Gordon Roadster, který se hlásí k odkazu slavných vozů Aero 30 a Aero 50.GORDONSportovní automobily značky Gordon nejsou pouhými replikami prvorepublikových aerovek.

Na českých silnicích lze potkat auta různých značek, různých barev a různých tvarů. Některé nad ostatními vynikají na první pohled. Mezi ně patří i sportovní retro model Gordon Roadster, který se hlásí k odkazu slavných vozů Aero 30 a Aero 50.

GORDON

Sportovní automobily značky Gordon nejsou pouhými replikami prvorepublikových aerovek. Vycházejí pouze z jejich estetiky i technicky dokonalého designu.

Nápad postavit podobné vozidlo vznikl v roce 1995. „Chtěli jsme, aby bylo české, vycházeli jsme z české karosářské školy,“ vzpomíná konstruktér Vladimír Friml.

On sám získal zkušenosti s automobily jednak při studiu na strojní fakultě ČVUT v Praze a jednak působením v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Na počátku 90. let minulého století pak založil firmu na výrobu nástaveb sanitních vozů a pohrával si s myšlenkou postavit vlastní auto.

TRNITÁ CESTA K ÚSPĚCHU

První Gordon opustil plzeňskou garáž, kde našel Friml zázemí pro své plány, na konci roku 1996. Vycházel vizuálně z modelu Aero 50, vyráběného v letech 1934 až 1938. Následovala výroba několika dalších vozů první série, než přišly problémy se společníkem a tedy i odklad výroby prvního modelu. „Firma byla vytunelována a náš projekt se tedy výrazně zabrzdil,“ pokračuje konstruktér.

Ve své firmě Auto Projekt Centrum pak pokračoval ve výrobě vozů první série. Ke dvěma vyrobeným prototypům vozů druhé série letos přibyl třetí kus budoucí sériové výroby nového typu se silnějším motorem. „V období vývoje nového modelu jsme se živili hlavně jako konstrukční kancelář, plnili jsme různé zakázky a pracovali na městském kompaktním vozidle pro tělesně postižené,“ pokračuje Friml.

POSTAVIT RETRO JE JEDNODUŠŠÍ

Na otázku, proč se rozhodl zabývat se výrobou retro vozidla a nikoliv třeba moderního sportovního auta, je odpověď poměrně jednoduchá. „Retro proto, že udělat kvalitně design v měřítku jedna ku jedné u vozidla podle současných trendů je nesmírně těžké a nesmírně nákladné,“ vysvětluje.

Praktická výhoda retro vozidla je i v tom, že auto nijak nestárne a dá se z něj udělat evergreen. „Můžete měnit použité technologie a vnější tvar vozu zůstává prakticky stejný,“ pokračuje Friml. Podle jeho slov by ale bylo mylné očekávání, že starou aerovku připomíná i vnitřní vybavení vozu včetně motoru. Ten je naopak ryze současný.

ZÁKLAD JE OD FORDU Nový motor od Fordu totiž splňuje nejpřísnější ekologické normy Euro 4. Součásti vozu, které se nejvíce opotřebovávají, jako je brzdná soustava, kotouče, destičky, ložiska, jsou rovněž běžným vybavením vozů značky Ford. „Naše auto je postaveno tak, aby byl Ford tím servisním bodem. Samozřejmě v případě potřeby dokážeme zajistit náhradní díly i my,“ upozorňuje Friml.

Do začátku letošního roku bylo vyrobeno celkem 19 vozů značky Gordon a spektrum jejich držitelů je poměrně široké. „Lidé se chtějí odlišovat, někdo v tom vidí anglickou klasiku, i když v lepším provedení,“ přibližuje Friml klientelu. Zatím jich prý nejvíce jezdí v Česku, jeden kus v Rusku, jeden na Slovensku, další v Kuvajtu a ve Spojených arabských emirátech. Do budoucna se chce výrobce více orientovat právě na zahraniční trhy, kvůli tomu má svůj jediný showroom v Německu. Výroba vozů prý ale zůstane nadále zejména z ekonomických důvodů v Čechách.

V BUDOUCNU BUDE NEJEN GORDON

V letošním roce chce Friml vyrobit řádově šest až deset vozů, maximální kapacita jeho dílny je kolem 20 aut ročně. „Vyrábíme výhradně na zakázku, zákazník zaplatí zálohu, pak teprve auto vyrobíme,“ popisuje. Dodací lhůta je šest měsíců, smontování auta z jednotlivých dílů trvá kolem 450 až 500 hodin. Auta momentálně v plzeňské dílně vyrábějí tři lidé. Ještě v letošním roce by se tato dílna měla rozšířit, aby byl prostor na rozšíření výroby.

Friml by také rád letos zahájil výrobu nového městského vozidla pro tělesně postižené. Ta se ale nebude realizovat v Plzni, nýbrž v jedné továrně na Moravě. „Tam mají zkušenosti s autoprůmyslem a mohou zaručit takovou cenu vozidla, aby odpovídala zhruba ceně běžného vozu Škoda Fabia,“ dodává Friml.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít