Menu Zavřít

Inspekce na baterky

21. 8. 2009
Autor: Euro.cz

Ze strachu před přestupníky státní úřad vystavuje zákazníky rizikům pančovaného benzinu

Abychom nevypustili poplašnou zprávu – z 1300 vzorků, které Česká obchodní inspekce odebrala v prvním pololetí u benzinových pump, vykazuje vysoký stupeň nebezpečnosti pro automobilové motory a životní prostředí pouze několik. Kolik přesně, to vědí jen sami inspektoři. Před veřejností to tají. Jejich zveřejněné souhrnné tabulky buď záměrně, nebo kvůli vlastnosti, které se dosti nepěkně, ale výstižně říká fachidiotismus, nerozlišují symptomy nebezpečného podvodu od banálních provozních chyb. Ty je taky třeba mastně pokutovat, protože limity ve vyhláškách nejsou z žádného rozmaru, ale sledují nejrůznější bezpečnostní, ekologické či technické cíle. Zákazníka ani jeho auto však nemohou bezprostředně ohrozit. Avšak jména několika pump, kterým by se každý měl z obavy o vlastní auto a stav životního prostředí zdaleka vyhnout, tají Česká obchodní inspekce před občany ze všeho nejdůkladněji. Co kdyby ji ti zloději po zveřejnění své firmy zažalovali pro úbytek zákazníků? Strašná představa. V banánové republice mají přece státní úřady zákonitě horší právníky než nějaká palivová mafie.

CONTENT24

ZAPEKLITÝ PARAMETR
Taky na vás jde hrůza, když se v inspekční tabulce dočtete, že 51 vzorků motorové nafty nesplňuje minimální hodnotu bodu vzplanutí? Přitom uklouznout v tomto parametru je tak snadné a obohatit se na něm zhola nemožné. Snížení bodu vzplanutí o pár stupňů pod hranici 55 stupňů Celsia je navíc neškodné. Vždyť například v USA je limit o patnáct stupňů nižší. Úředně to však znamená velmi mnoho – přesun motorové nafty do vyššího stupně hořlavosti. A to nelze.
Tento parametr je postrachem všech poctivých pumpařů. Nemohou ho totiž ovlivnit. Ba ani si ho sami nedokážou změřit. A tak čekání na inspekci je jako čekání na osud. Nejčastější příčinou snížení bodu vzplanutí nafty je zbytkový benzin v přepravní cisterně dodavatele. To pumpař neovlivní. Nemá vliv ani na to, jak tento parametr napruží výrobce. Rafinérie dříve expedovaly naftu s velkou rezervou, ale jak stoupá zájem o toto palivo i u osobních automobilů, míchají do nafty čím dál lehčí složky. A pak stačí několik litrů benzinu, které zbydou v armaturách měřicí soupravy cisterny, aby se bod nadlimitně snížil. Velcí prodejci pohonných hmot, sdružení do České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, se proti tomuto a jiným podobným rizikům začali bránit v podobě zaplacení vlastních zkoušek. Najdou-li závadu, odstraní ji a ještě kvalitu různými aditivy vylepší. Marketingově toho využívají označením svých stanic „pečetí kvality“. I tak se výjimečně stane, že na ošidný bod vzplanutí některá pumpa z velkých řetězců v inspekční síti uvízne. Drobní podnikatelé, sdružení do Společenství čerpacích stanic PHM, na vlastní kontroly a pečetě nemají. Navíc na ně nespravedlivě dopadá stín lajdácké práce inspekce a musejí se prát s nedůvěrou některých zákazníků. Podvodníci s palivy se zatím kdesi v anonymitě smějí a svá nebezpečná paliva rozprodávají oklamaným zákazníkům, kteří nic netuší. Dnes už možná mají v nádržích čisto, než se vlna zájmu přežene. Je to dobré krytí, přímo inspekcí, před níž se ti poctiví klepou.

NAŘEDĚNÉ SMĚSI Jak se poznají přimíchávači? Tak například mají v benzinu aromáty. Ty se do ropných derivátů nemohou dostat ani náhodou. Pocházejí nejspíš z nezdaněných ředidel, a i když svou podstatou zvyšují oktanové číslo, způsobují usazeniny v palivovém i spalovacím prostoru. Podporují tvorbu nebezpečného přízemního ozónu a jedy ve výfuku. Vyskytovaly se v jedenácti vzorcích.
Výrazné snížení oktanového čísla bylo zaznamenáno u deseti vzorků benzinu a svědčí zřejmě o přimíchávání rovněž nezdaněného technického benzinu. Pančování benzinu i nafty nejspíš prozradí i vysoký obsah síry. Síra může být hrobem účinnosti katalyzátorů. Výrobci si její horní hranici přepečlivě hlídají, a tak se do paliva může dostat pouze s příměsmi. Síra byla odhalena celkem v šesti vzorcích. Symptomy nepatřičných příměsí se u jednoho vzorku projeví ve více parametrech, takže počet viníků je jistě o dost nižší než prostý součet pochybení. Ostatně inspekce sama přiznala, že dvanáct z třinácti vzorků se závažnými odchylkami je ze stanic jedné společnosti. Přesto každý měsíc znovu a znovu publikuje anonymní směsku 120 závažných přečinů i běžných prohřešků, a podrývá tak důvěru v celou síť prodeje. Závěr? Poplašnou zprávu o pohonných hmotách vysílá sama inspekce.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).