Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Autonomní vůz Google.
Autonomní vůz Google.
Autor: CC BY-SA 4.0/Grendelkhan

Indové vyvíjejí autonomní vůz. Musí umět rozeznat i krávu

15. března 2017, 06:24  -  frn
Autonomní vůz Google.
Autonomní vůz Google.
Autor: CC BY-SA 4.0/Grendelkhan
15. března 2017, 06:24

Autonomní vůz pro Indii je dlouholetým oříškem pro inovátory druhé nejlidnatější země světa. Doprava je v Indii specifická. Technologie musí být přizpůsobeny místním podmínkám. Do dopravního ruchu nepatří jen chodci, ale i skot a množství dalších účastníků silničního provozu.

Pokud jste někdy byli v Indii, víte, o čem je řeč. Na ulicích a silnicích panuje všeobecný chaos, mezi auty se proplétají chodci, lidé na motorkách, rikšy. Ulice jsou úzké a vždy přeplněné.

Dopravní zácpa v Novém Dillí

Pro vědce, kteří sní o samořiditelném voze pro subkontinent, na kterém žijí téměř 1,3 miliardy lidí, se jedná o noční můru. Nejvíce pokročil studentský projekt SeDriCa (zkratka pro Self-Driving Car) z Bombaje.

Upřímně řečeno, auto nevypadá nijak reprezentativně. Jedná se o tříkolku velikosti sekačky na trávu. Zatím zkouší neporazit dopravní kužely rozestavěné na hřišti.

První test vozítka

Ankit Sharma a Rishabh Choudhary, kteří jsou v posledním ročníku Indian Institute of Technology (IIT) v Bombaji, věří tomu, že mají základ pro autonomní vůz do neopakovatelného indického provozu.

Projekt SeDriCa spadá pod ústav Unmesh Mashruwala Innovation Cell, kde odborníci na autonomním vozidle pracují od roku 2011. Nejsou jediní.

Podobné snahy mají i v IIT-Kharagpur a IIT-Kanpur. „Nejprestižnější technické školy mají sen o samořiditelném voze pro indické silnice. Je to něco jako posedlost,“ napsal server Quartz.

I když globální průmysl (Google, Tesla, Uber) vydává miliardy dolarů na vývoj samořiditelných vozů, technologie pro indický trh se budou muset adaptovat. Dobytek, chodci, cyklisté, motocyklisté, vozíky, auta, dodávky. To vše bude muset umět budoucí auto bez řidiče v Indii bezchybně identifikovat.

Tým nadšenců SeDriCa se v soutěži Intelligent Ground Vehicle Competition (IGVC) pořádané univerzitou v Oaklandu umístil na čtvrté pozici z 36 týmů. Vozidla se musela vyhýbat překážkám a držet se v dráze vymezené bílými pruhy.

Sharma a Choudhary plánují technologii převést na automobil Mahindra e20, elektrické vozidlo, ze kterého chtějí vytvořit autonomní. Podle nich by jim to nemělo trvat déle než šest měsíců.

Mahindra e20

Indický elektromobil Mahindra e20. ( Autor: CC BY-SA 4.0/Commoner1000  )

„Pracujeme na dalších senzorech. Už jsme dokončili detekci chodců, takže je můžeme rozpoznávat společně s některými druhy vozidel,“ uvedl Choudhary.

Gaurav Pandley, docent na ITT-Kanpur, dříve pracoval v oddělení vývoje automatického řízení ve Fordu, uznává, že západní model autonomního řízení je pro Indii nepoužitelný. „Dívám se na problematiku západníma očima, takže jsem dosud nepřemýšlel o tom, jak to převést do indických podmínek. Ale už jsme s tím začali,“ opatrně připustil.

Podle něj se nejdřív musí sbírat data o indické dopravě, aby se mohlo analyzovat, jak se liší od amerických podmínek. Každopádně, co stačí pro kalifornské silnice, určitě nebude stačit pro podmínky v Indii.

K vývoji aut bez řidiče čtěte:

Česko by mohlo mít testovací okruh pro autonomní vozidla

Vývoj autonomních vozů: firmy tvrdě bojují o nejlepší mozky

Nevýhoda autonomních vozů: zmizí nedobrovolní dárci orgánů

Uber by se rád zbavil šoférů. Pomocí autonomních mercedesů



Čtěte také

 Lithiové kaliště - ilustrační foto

ČEZ prozkoumá možnosti těžby lithia v Česku. Firmě EMH půjčí dva miliony eur

Energetická skupina ČEZ, kterou ze 70 procent vlastní stát, prozkoumá možnosti těžby…

16. července 2019

Interiér nové generace Škody Octavia

Interiér nové generace Škody Octavia: těšte se na displeje

Na internetu se objevily neoficiální fotky interiéru chystané nové generace Škody Octavia…

16. července 2019

Těžba uranu v Kazachstánu, ilustrační foto

Trump překvapil trh: dovoz uranu není bezpečnostní hrozbou

Americký prezident Donald Trump odmítl uvalit cla na dovoz uranu do USA, jak to…

16. července 2019

 ArcelorMittal Ostrava

Ostravská huť sníží výrobu oceli o pětinu. Propouštět nebude

Ostravská huť ze skupiny Liberty Steel sníží dočasně výrobu oceli o 20 procent. Zpomalí…

16. července 2019

Solární panel v noci, ilustrační foto

Fotovoltaická revoluce? Energii ze slunce umíme vyrábět i v noci, tvrdí Australané

Vědci z australské technologické Curtin University v Perthu oznámili, že mají k dispozici…

16. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zkuste mít dovolenou bez problémů
Získejte zpět daň z příjmu při odchodu do důchodu během roku
Co musíte vědět, když chcete sepsat závěť?
A co když mi v práci nedají dovolenou?
Jaké dotace můžete získat na tepelné čerpadlo?
Auta
Cesta k efektivnímu doručování zásilek
Galerie: Podívejte se, jak se měnily volanty Chevroletu Corvette. Ten nejnovější dorazí tento pátek
Nastupující generace Škody Octavia ukázala na neoficiálních fotkách interiér. Těšte se na displeje
Eco Rally Bohemia 2019: Audi e-tron znovu středem pozornosti a znovu kvůli hlouposti mistrů světa
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: BMW X7, DS3 Crossback, Peugeot 508 SW
Hry pro příležitostné hráče