I přes zpoždění, jsem spokojen - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

I přes zpoždění, jsem spokojen

, Tomáš Skřivánek,
I přes zpoždění, jsem spokojen
Zdroj: Euro.cz

Šéf eBanky hovoří o hospodaření banky a letošních plánech

EURO: Při nástupu do funkce na podzim 2002 jste plánoval, že v průběhu roku 2003 dostanete banku do černých čísel. To se nepodařilo. Proč?
LAŠÁK: Příčinou byla souhra okolností. Plán byl především postaven na vyšších tržních úrokových sazbách. Trojí snížení sazeb Českou národní bankou výsledovku podstatně ovlivnilo. Nepředpokládali jsme také, že restrukturalizace bude muset být tak hluboká, jak byla. Začínali jsme se šesti sty zaměstnanci a během loňského roku jich banku tři sta opustilo a čtyři sta nových pracovníků jsme přijali. Velká fluktuace byla na manažerských pozicích v distribuční síti, kde se obměna blížila sto procentům. Obrat banky do černých čísel se tak zpozdil o půl až tři čtvrtě roku.

EURO: Ani čtvrtletní výsledky nenasvědčují tomu, že přichází obrat. Ztráta za první čtvrtletí je meziročně vyšší. Věříte, že výsledek za rok 2004 bude v černých?
LAŠÁK: Nepřeceňoval bych čtvrtletní hospodářské výsledky. Měli jsme náklady, například na natáčení reklam, které se v dalších čtvrtletích nebudou opakovat. A podobných příkladů bychom nalezli více. Problém banky ale dnes není v nákladech, ty jsou pod kontrolou. Důležitý je růst počtu klientů a výnosů. V této oblasti jsme výsledky meziročně zvýšily na dvojnásobek. Samozřejmě děláme vše pro to, aby výsledek za letošní rok byl kladný, pro mne je ale důležité dostat banku do určité velikosti. Máme nyní přes sto tisíc klientů. Bod zvratu by měl přijít zhruba při sto dvaceti tisících standardních retailových klientech. To, že se výkonnost banky na výnosové straně dramaticky zvyšuje, je již dnes z našich výsledků jasné. Ukažte mi v Česku bankovní instituci, která zdvojnásobila výnosy během necelých dvou let.

EURO: Na bilanční sumě se ale nárůst klientely příliš neprojevuje. Meziročně stoupla jen o miliardu, asi o sedm procent.
LAŠÁK: Za současných nízkých sazeb ani nepotřebujeme nabírat termínovaná depozita. Na těchto pasivech je dnes minimální úroková marže. Proto nejdeme cestou lákání klientů na termínované vklady. Spíše se zaměřujeme na druhou stranu bilance. Ještě před rokem a půl banka vydělávala jen z jedné strany bilance. Měla vklady a neměla skoro žádné úvěry. Dnes nabíráme kvalitní úvěrové portfolio ve všech segmentech a do konce roku se dostaneme na sedm miliard korun. V úvěrech budeme mít padesát procent primárních depozit.

EURO: A kdy přijde bod zvratu?
LAŠÁK: Týdně se naše klientská báze zvyšuje, po odečtení nevyužívaných kont o šest set až sedm set nových zákazníků. To odpovídá dosažení cíle někdy na počátku podzimu. Celkový přírůstek počtu klientů je u nás srovnatelný s velkými bankami. Stejných čísel ale dosahujeme se zlomkem poboček. Efektivita našich bankéřů je výrazně nad trhem.

EURO: Většina konkurence dnes považuje za základní prostředek akvizice nových klientů kreditní kartu. Vy na její přitažlivost nevěříte, proč jste jí doposud nezavedli?
LAŠÁK: Když jsem sem nastoupil, tak se na projektu kreditní karty v eBance pracovalo. Já jsem ho zastavil. Podíváte-li se na počty vydaných kreditních karet, jsou jejich sumy v poměru k celkem vydaným platebním kartám, zanedbatelné. Přes prostředky vydané na marketing nebyl doposud v tuzemsku žádný kreditně kartový projekt úspěšný. Máme připravený trochu jiný koncept, než je kreditní karta, nechci ho ale ještě konkretizovat.

EURO: Druhým marketingovým hitem retailu je hypotéka včetně americké.
LAŠÁK: Hypotéky nabízíme od loňského léta. Do konce roku se dostaneme na jednu miliardu čerpaných hypoték, což je myslím při naší velikosti a faktu, že pro ně nebudujeme speciální distribuci, odpovídající. Americká hypotéka pro nás není dostatečně silný a profitabilní koncept, abychom museli s jeho uvedením spěchat. Letos s ním ale přijdeme.

EURO: Nevěříte na výnosnost dvou produktů, ke kterým se upíná konkurence. Které tedy považujete za zajímavé vy?
LAŠÁK: Je to hlavně sektor středních a malých firem (SME). Počet klientů a následný obrat v něm nám prudce roste. Z našich sta tisíc klientů je zhruba osmdesát tisíc retailových a dvacet tisíc jsou živnostníci a firmy.

EURO: Konkurenti začínají využívat pro distribuci svých jednodušších produktů dealerské sítě dceřiných stavebních spořitelen a pojišťoven. Kdy se do distribuce České pojišťovny dostanete vy?
LAŠÁK: Síla šesti tisíc agentů České pojišťovny je natolik obrovská, že musíme pečlivě testovat své kapacity. Už v současnosti jsme s počtem bankéřů, poboček a pracovníků call centra na devadesáti procentech kapacity. Každopádně ji chceme zvýšit tak, abychom ještě letos mohli plně využít zázemí České pojišťovny. Letos kupříkladu otevřeme sedmnáct nových poboček, takže jich budeme mít minimálně třicet dva.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze