Menu Zavřít

I menší firmy mají v Bruselu zastání

21. 8. 2006
Autor: Euro.cz

CEBRE Tříčlenný odborný tým, podpora největších českých podnikatelských asociací a dobré kontakty. Česká podnikatelská reprezentace CEBRE neskrývá ambice stát se v Bruselu hlavním nátlakovým a informačním kanálem malých a středních firem.

CEBRE Tříčlenný odborný tým, podpora největších českých podnikatelských asociací a dobré kontakty. Česká podnikatelská reprezentace CEBRE neskrývá ambice stát se v Bruselu hlavním nátlakovým a informačním kanálem malých a středních firem.

Levnou a efektivní alternativou profesionálních lobbistických firem může být pro řadu podnikatelů nestátní organizace CEBRE (Czech Business Representation). Prospěšná může být zejména při prvních „oťukávacích“ kontaktech s orgány Evropské unie nebo při snaze být kvalitně a včas informován o unijní agendě a legislativních novinkách.

„Stále ještě největší objem naší práce tvoří dotazy českých podnikatelů na problematiku fondů, postupně ale přibývá i další agenda. Podnikatelé si zvykají na společný trh a vyžadují o něm podrobné informace, obracejí se na nás také některé oborové asociace, které potřebují prezentovat svůj postoj k různým otázkám a které u unijních orgánů zastupujeme,“ shrnuje hlavní náplň činnosti Blanka Jakubcová, ředitelka kanceláře CEBRE.

ZKUŠENOSTI Z PRVNÍ RUKY Velmi dobrý způsob, jak během krátké doby nashromáždit maximální množství informací, kontaktů a zkušeností s fungováním Unie, je využít možnosti přímé návštěvy Bruselu. Kancelář CEBRE vyslanému zástupci firmy připraví podrobný rozvrh a během jeho pobytu mu poskytne plnou asistenci, informační servis a potřebné technické zázemí. Základem stáže bývá série rozhovorů s odborníky i politiky vybraných orgánů či úřadů a účast na probíhajících konferencích a jednáních zvolených s ohledem na zaměření vysílající firmy.

Během několika dnů či týdnů tak stážista posbírá kontakty třeba v generálním ředitelství Evropské komise pro vnitřní trh, mezi poslanci Evropského parlamentu nebo u zástupců regionů jiných členských zemí. Navíc dostane podrobnou instruktáž o všech informačních zdrojích, které bude pravděpodobně po návratu do Česka využívat.

„Během pěti dnů byla příležitost setkat se s řadou bruselských odborníků z našeho oboru, včetně tvůrců pravidel, která ovlivňují podmínky podnikání v námi sledované oblasti,“ shrnuje přínos Petr Kroča, manažer z firmy Jerid. Ta se zabývá poskytováním informací v oblasti železniční dopravy, tedy v sektoru, který je rozhodováním vycházejícím z Bruselu ovlivňován stále větší měrou.

VÍM, TEDY JSEM Součástí práce týmu ředitelky Jakubcové je také podrobné sledování bruselského legislativního dění ve zhruba deseti oblastech. Typicky jde například o daně a finance, normy v oblasti životního prostředí, v dopravě, výzkumu nebo v průmyslu a stavebnictví. Za roční poplatek dvanáct tisíc korun podnikatel najde každý měsíc ve své poště souhrn legislativních novinek, rešerší z důležitých jednání a výtahů z různých expertních a analytických zpráv.

V ceně je přitom zpravodajství ze tří oblastí dle vlastního výběru. V případě zájmu vybočujícího ze standardní nabídky je možné za příplatek zaměřit pozornost CEBRE i na nějakou specifičtější problematiku.

DALŠÍ CESTA K EVROPSKÝM PENĚZŮM Zatímco strukturální fondy rozdělované v České republice jsou podnikateli více či méně aktivně využívány, podobné prostředky přístupné na unijní úrovni zůstávají stále na okraji zájmu. „Například v rámci programu LIFE, z něhož je možné získat podporu na ekologickou péči o specifické části krajiny, získal dotaci pouze jeden jediný český subjekt. Snažíme se proto maximálním možným způsobem tyto komunitární programy zviditelnit,“ poukazuje na dosud opomíjenou možnost získání evropských prostředků Jakubcová.

V rámci několika variant spolupráce je proto se svými spolupracovníky připravena potenciálním zájemcům poskytovat pravidelné informace o nejnovějších výzvách jednotlivých programů, o podmínkách a časových lhůtách k podávání žádostí, nebo o základních kontaktních bodech, potřebných k odstartování celé potřebné administrativy. Velmi cennou a užitečnou pomocí potom může být představení již hotového projektu příslušným unijním úředníkům, kteří ještě před samotným podáním mohou upozornit na formální a věcné chyby nebo svými návrhy na doladění zvýšit šance projektu na úspěch.

A SAMOZŘEJMĚ I LOBBING „Pochopitelně působíme také jako aktivní zástupce našich klientů. Například během jednání o bezlicenčním vpuštění čínského textilu na společný trh jsme zastupovali zájmy Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu. Jejím jménem jsme vystupovali na celé řadě jednání a diskuzí, zároveň jsme jejich zástupcům připravovali setkání s lidmi z oboru z dalších členských zemí,“ popisuje Jakubcová. „Stejnou službu jsme samozřejmě připraveni poskytnout jakémukoliv sektorovému sdružení či asociaci, neomezujeme svou činnost na ochranu zájmů pouze našich zakládajících subjektů,“ dodává.

SLUŽBY CEBRE

BRAND24

  • Monitoring oborových aktualit - zahrnuje oblasti daní a financí, životního prostředí, podpůrných programů a podpory podnikání, obchodu, výzkumu a vývoje, těžby, hutnictví a energetiky, dopravy, průmyslu a stavebnictví, malých a středních podniků a řemesel, ochrany spotřebitele. 12 000 korun ročně.
  • Školicí stáž v Bruselu - v rozmezí tří dnů až jednoho měsíce, se zaměřením na konkrétní problém nebo na získání obecného přehledu. 20 000 korun za pět dní.
  • Monitoring fondů a programů - každý měsíc pravidelná souhrnná zpráva + průběžně zasílané včasné upozornění. Z oblasti průmyslu, rozvoje venkova, služeb, veřejného sektoru, výzkumu a vývoje, vzdělávání, sociálního sektoru a zdravotnictví, kultury, sportu a volného času + specifické sektory podle dohody.

6000 korun za 4 oblasti za rok.

  • Poradenství v oblasti fondů - pomoc s výběrem správného fondu, shrnutí potřebných kontaktních míst, podpora při schvalování projektu.

1200 korun za hodinu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).