Hybridní letadla nejen pro hipstery mají změnit letectví - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Hybridní letadla nejen pro hipstery mají změnit letectví

,
Hybridní letadla nejen pro hipstery mají změnit letectví

Startup Zunum Aero má ambici změnit v Americe osobní leteckou přepravu podobně jako to dělá Tesla Elona Muska v automobilovém průmyslu. Zunum na to jde s menšími letadly vybavenými elektromotory i tradičními motory na fosilní paliva.

Budoucnost patří elektroletadlům nebo alespoň hybridním letadlům. Taková je idea leteckého startupu Zunum Aero. Firma odtajnila smělý plán a do několika let chce vybudovat celoamerickou síť levného létání.

Kromě toho, že ušetří na leteckém palivu, by velkou úsporou mělo přinést zapojení nevyužívaných letišť, která budou pro mnoho „alternativních“ pasažérů dostupnější.

„Se Zunum Aero jednoduše přijedete autem na nejbližší letiště a s taškami v ruce rovnou nastoupíte do letadla, cesta bude trvat polovinu času a bude mnohem levnější,“ láká nadšence pro nový způsob létání homepage firmy. Podle ní je ve Spojených státech 13 500 letišť a jen nepatrný zlomek je využíván k pravidelným letům.

Zunum chce stavět hybridní letadla pro deset až padesát cestujících s doletem 700 mil (1120 km). S provozem plánuje začít po roce 2020. Zvýšení doletu na 1000 mil (1609 km) by mělo nastat okolo roku 2030, uvedl server mashable.com.

Zunum chce změnit leteckou přepravu

Kromě větší udržitelnosti letecké přepravy hodlá firma vytvořit nové letecké trasy z letišť, která nejsou nyní tolik využívána. To možní snížit ceny o 40 až 80 procent a také dobu přepravy, protože člověk nebude muset jezdit na velká letiště a tam dlouho čekat v terminálech, slibují si autoři nového přístupu. Největší „díru“ na trhu vidí zejména na kratších letech po Spojených státech.

„Hybridní pohon je řešení, které změní celý sektor letectví. Umožní nasadit menší letadla na střední vzdálenosti, která budou efektivnější než u velkých aerolinií,“ je přesvědčen zakladatel firmy a ředitel Ashish Kumar.

Nyní si musí firma projít byrokratickou cestou pro schválení hybridních letadel od amerického úřadu Federal Aviation Administration, se kterým je v kontaktu od roku 2014. Certifikaci pro elektroletadla by mohla dostat okolo roku 2020.

Letadla z české produkce dobývají svět:

Nová doba letová. O česká letadla je zase zájem

Další články o letectví:

Létající odpadkové koše. Pasažéři vyprodukují miliony tun odpadu

Airbus „zatraktivnil“ stroj A380. Napěchuje do něj další desítky lidí

 Airbus do největšího soudobého dopravního letadla, modelu A380, hodlá vměstnat až 11 sedadel vedle sebe


Ohodnoťte tento článek
Diskuze