Hutníci všech zemí, nespojujte se!

19. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
19. května 2008, 00:00

Menší firmy se přeorientují pružněji než otylá impéria.

Gottwaldovská zaslepená vize o vybudování jednolitého dominantního těžkého průmyslu dostává nové obrysy. Ocelářské megafúze jsou ve světě na vzestupu a budou pokračovat do doby, než železný Otesánek sežere sám sebe.

Jenom v minulém roce byla celková hodnota fúzí a akvizic více než 160 miliard dolarů, což je naprosto obludné. Jak jinak lze chápat sňatky z rozumu dříve znesvářených konkurenčních soků, jako jsou ThyssenKrupp nebo ArcelorMittal, přičemž při druhém požírání se stala potravou i naše bývalá ostravská Nová huť?

Dříve se prali jako dva kohouti na jednom smetišti, dnes se schovali pod jednu střechu. Apetit těchto kolosů je značný – jak však může chutnat například tradiční lucemburský černý pudink na indickém kari, jak to „uvařili“ v ArcelorMittal?

Tato krmě může zhořknout především menším provozům v nepříliš důležitých zemích, typicky v českých luzích a hájích, kde se určitě nebudou při nepříznivém vývoji párat s jejich uzavřením. Obr se statisíci zaměstnanci jistě oželí pár tisíc „mravenečků“. A truchlivý konec nemusí být tak vzdálený. Jednomu až běhá mráz po zádech, jak bytní čínské ocelárny, které se derou na přední místa v celosvětovém žebříčku.

To už nejsou pomatené pokusy z minulosti, kdy v každé vesnici se podle příkazů diktátora Mao Ce-tunga snažili v hliněných pecích přetavovat cokoli, ale vážné hrozby ostatnímu hutnictví, české nevyjímaje. Vždyť Čína a sousední Indie a Rusko patří mezi nejrychleji rostoucí ocelářské trhy.

K zavalení evropských odbytišť je nyní přímo vybízí padající dolar a posilující euro či koruna, což jim zavírá vrátka na americký trh a naopak dává více vydělat na starém kontinentě. V nejlidnatější zemi planety prozatím dohánějí hlavně manko ve výrobě oceli pro stavebnictví, ale na vyspělejší technologie jistě také dojde. České hutě se také stávají stále závislejší na automobilovém průmyslu, což přináší další rizika.

Menší firmy se však při nevyhnutelných výkyvech poptávky po vozidlech mohou pružně na jinou výrobu přeorientovat snáze než otylá impéria, která si nevidí přes tučná břicha ani na špičky bot.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních…
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
14 největších iPhone failů. Co Apple zkazil a jak se k tomu postavil?
Technologie
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Tohle jste ještě neviděli. Zpomalená videa ukážou, jak funguje technika kolem nás
Tip: Jak sledovat Televizi Seznam na počítači a mobilu?
Hry pro příležitostné hráče