Hutníci všech zemí, nespojujte se!

19. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
19. května 2008, 00:00

Menší firmy se přeorientují pružněji než otylá impéria.

Gottwaldovská zaslepená vize o vybudování jednolitého dominantního těžkého průmyslu dostává nové obrysy. Ocelářské megafúze jsou ve světě na vzestupu a budou pokračovat do doby, než železný Otesánek sežere sám sebe.

Jenom v minulém roce byla celková hodnota fúzí a akvizic více než 160 miliard dolarů, což je naprosto obludné. Jak jinak lze chápat sňatky z rozumu dříve znesvářených konkurenčních soků, jako jsou ThyssenKrupp nebo ArcelorMittal, přičemž při druhém požírání se stala potravou i naše bývalá ostravská Nová huť?

Dříve se prali jako dva kohouti na jednom smetišti, dnes se schovali pod jednu střechu. Apetit těchto kolosů je značný – jak však může chutnat například tradiční lucemburský černý pudink na indickém kari, jak to „uvařili“ v ArcelorMittal?

Tato krmě může zhořknout především menším provozům v nepříliš důležitých zemích, typicky v českých luzích a hájích, kde se určitě nebudou při nepříznivém vývoji párat s jejich uzavřením. Obr se statisíci zaměstnanci jistě oželí pár tisíc „mravenečků“. A truchlivý konec nemusí být tak vzdálený. Jednomu až běhá mráz po zádech, jak bytní čínské ocelárny, které se derou na přední místa v celosvětovém žebříčku.

To už nejsou pomatené pokusy z minulosti, kdy v každé vesnici se podle příkazů diktátora Mao Ce-tunga snažili v hliněných pecích přetavovat cokoli, ale vážné hrozby ostatnímu hutnictví, české nevyjímaje. Vždyť Čína a sousední Indie a Rusko patří mezi nejrychleji rostoucí ocelářské trhy.

K zavalení evropských odbytišť je nyní přímo vybízí padající dolar a posilující euro či koruna, což jim zavírá vrátka na americký trh a naopak dává více vydělat na starém kontinentě. V nejlidnatější zemi planety prozatím dohánějí hlavně manko ve výrobě oceli pro stavebnictví, ale na vyspělejší technologie jistě také dojde. České hutě se také stávají stále závislejší na automobilovém průmyslu, což přináší další rizika.

Menší firmy se však při nevyhnutelných výkyvech poptávky po vozidlech mohou pružně na jinou výrobu přeorientovat snáze než otylá impéria, která si nevidí přes tučná břicha ani na špičky bot.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít