Menu Zavřít

Hudba je byznys

14. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Změna majitele přinese finance a nové možnosti

Jediný český hudební kanál, televize Óčko, změní v nejbližších týdnech majitele. Zhruba 80 procent akcií společnosti Stanice O, která ji provozuje, koupí mediální koncern Mafra, do jehož skupiny spadají deníky MF Dnes, Lidové noviny či pražská rádia Expres a Classic FM. Končí tím půldruhého roku trvající období konsolidace Óčka pod vedením firem Northern Star a Eximpo.

Nízkonákladová televize.

Televize Óčko začala vysílat jako Stanice O v září roku 2002, kdy ji se zhruba dvacetimilionovou investicí založila skupina fyzických osob v čele s hlavním vlastníkem Jiřím Němečkem. Stanice vznikla jako alternativní bez výrazného zaměření na komerční hudební scénu, jako jakási menšinová televize. To se však Stanici O zřejmě stalo osudným. Němečkovy plány, že televize přestane do jednoho roku generovat provozní ztrátu, vzaly za své. Firma se nedokázala vymanit z červených čísel, a i proto na podzim roku 2003 do projektu vstoupily společnosti Northern Star a Eximpo. Kromě finanční injekce, později přetavené v majoritní akciový podíl, dosadily Northern Star a Eximpo své lidi do vedení a na ředitelský post najaly bývalého šéfa České televize Jiřího Balvína. Nový management takřka totálně změnil vysílací schéma, grafiku i název televize na TV Óčko.
Klesly i výrobní náklady na provoz kanálu: zatímco pod Němečkovým vedením se měsíční výdaje pohybovaly kolem pěti milionů korun, nyní hospodaří Óčko s výrazně nižším, téměř polovičním rozpočtem. Společnost si, jak tvrdí Hynek Chudárek, předseda představenstva Stanice O a zástupce majoritních akcionářů, dokáže vydělat na svůj provoz. „Charakterizoval bych to jako nízkorozpočtové vysílání. V době, kdy jsme do televize vstupovali, se dlužilo, kam se člověk podíval. Během roku a půl došlo ke stabilizaci ekonomické situace, narovnání závazků a dnes hospodaříme s vyrovnaným rozpočtem. Navíc jsme ve sledovanosti nastoupali o více než sto procent,“ tvrdí Chudárek.

Čtyřka v republice.

Nyní Óčko vysílá prostřednictvím největších českých kabelových televizí, UPC a Karneval, přes satelit Astra, v Praze ve zkušebním digitálním vysílání Českých radiokomunikací a jako jediná česká televize přenáší kompletní program i přes internet. Týdenní sledovanost Óčka podle údajů Media Projektu dosahuje 201 tisíc, denně si ho naladí bezmála 70 tisíc diváků, přičemž u vysílání Óčka průměrně stráví hodinu a půl. „Dobou sledování se vyrovnáme klasickým celoplošným televizím, což je dobrý impulz pro nás i inzerenty. Vzhledem k faktu, že jsme v kabelovkách a na satelitu nejsledovanějším českým kanálem vyjma velkých, celoplošných, se považujeme za čtvrtou televizi v republice,“ věří si Chudárek.
Management Óčka si hodně slibuje od digitalizace vysílání, proto se také televize přihlásila do licenčního řízení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). „Potřebujeme licenci pro digitální vysílání, abychom docílili vyšší sledovanosti a mohli získávat víc inzerce, především z oblasti rychloobrátkového zboží. Jenže vysílání v digitálu stojí značné peníze, ročně až sto milionů korun,“ říká obchodní ředitel Óčka Pavel Pšeidl.

Přerozdělená reklama.

Proto televize hledá strategického partnera. Tím by se měla stát společnost Mafra media, jež má koupit zhruba 80procentní podíl v Óčku. Investice společností Northern Star a Eximpo do Óčka bude podle Chudárka zisková, o ceně transakce však nechce hovořit. Netroufají si ji odhadovat ani mediální odborníci. „Kdybych uvedl jakoukoli sumu, bylo by to zavádějící,“ říká Milan Kruml, který vyučuje žurnalistiku na Univerzitě Karlově a pracuje jako programový analytik televize Nova. V podobném duchu hovoří i mediální specialista Jan Potůček: „Netroufám si odhadovat, zda to budou jednotky či desítky milionů korun.“ Jisté však je, že vstup Óčka, ale i ostatních nových kanálů, po zavedení digitalizace změní český televizní trh. „Reklamní trh se začne chovat jinak, spíše než k výraznému nárůstu dojde k jeho přerozdělení. Momentálně je poměrně nezdravě rozložen, když 60 až 70 procent ze zhruba 8,5 miliard korun televizní inzerce pohlcuje Nova. Ve chvíli, kdy se objeví konkurence, dojde k drolení reklamního trhu,“ říká marketingový ředitel mediální agentury ARBOmedia Štěpán Wolde: „Konkrétní změny je prý možné očekávat v horizontu tří až pěti let. „Samotná licence na digitální vysílání nic neznamená. Program televizí se musí dostat k lidem, to znamená vybavit je potřebnými přijímači, takzvanými set-top-boxy. Jakmile bude penetrace signálem dosahovat alespoň 70 procent, stane se z nových televizí alternativa.“

MTV nebude.

Výhodou Óčka je fakt, že největší světová hudební televizní stanice MTV neuvažuje o založení české pobočky, podobně jako v některých evropských zemích. „Minimálně dvakrát si nechali zpracovat ekonomickou studii na spuštění česko-slovenské verze MTV a pokaždé od toho upustili. Český trh je v tomto směru prostě malý, nerentabilní,“ vysvětluje Potůček. Jeho slova potvrzuje Chudárek: „Žádná z nadnárodních televizních hudebních stanic, ať MTV či Viva nebo MCM, neprojevila zájem o vstup do Óčka.“

Hynek Chudárek Bez digitalizace nemůžeme existovat EURO: Televize Óčko požádala Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o licenci pro celoplošné digitální vysílání hudebního kanálu. Mezi žadateli je mimo jiné i silná francouzská skupina Lagerdere, v Česku reprezentující rádia Frekvence 1 a Evropa 2. Věříte si? CHUDÁREK: Osobně jsem rád, že RRTV licenční řízení vypsala a přes různé lobbistické tlaky se pro digitalizaci rozhodla. Pokud se bavíme o samotném Óčku, jsem přesvědčen, že licenci dostaneme. Oproti konkurentům máme výhodu v tom, že Óčko je jedinou televizí ze všech přihlášených, která již existuje. Ostatní budou představovat projekty, něco na papíře, budou předvádět, jak by to mohlo vypadat, z čeho bude provoz kanálu placený, zatímco my již vysíláme, máme něco v ruce.

EURO: Jste již předběžně dohodnuti s některým z provozovatelů multiplexů, šiřitelů digitálního signálu, na případné spolupráci při vysílání Óčka? CHUDÁREK: Konkrétně jsme zatím nejednali. Zahájení digitálního vysílání budou předcházet právě negociační dohody s provozovatelem multiplexů, za kolik nás kdo bude šířit. Nevíme, do jakého multiplexu se dostaneme, zda do obou, nebo jen do jednoho. Óčko se momentálně vysílá v experimentálním digitálním vysílání Českých radiokomunikací (ČRa), takže máme praktickou zkušenost s tímto partnerem. Jenže zrovna radiokomunikace se nedostaly do licenčního řízení, protože jejich multiplex bude vyhrazen pro šíření signálu veřejnoprávních médií, Českého rozhlasu a České televize. Přihlášku do zbývajících dvou multiplexů, Českého Telecomu a Czech digital group, jsme podali pro jistotu do obou, abychom nebyli zablokováni v jednání s jedním nebo druhým partnerem.

EURO: O kolik milionů by vám stouply náklady spojené s digitálním vysíláním? CHUDÁREK: Náklady se zvednou řádově. Předpokládaná cena šíření signálu při plném pokrytí republiky se pohybuje od 70 do sta milionů korun ročně. Proto také hledáme strategického partnera, který by pro Óčko zajistil dostatené množství prostředků pro další rozvoj televize. Bez digitalizace Óčko nemůže existovat, je to velká šance, která se nebude opakovat.

BRAND24

EURO: Nejdále ve vyjednávání o prodeji majority v Óčku jste se skupinou Mafra media. Kdy je možné očekávat podpis smlouvy a převod podílu? CHUDÁREK: Zájemců o vstup bylo více, zejména finančních skupin, které chtějí investovat do médií, nicméně pravdou je, že se Mafra v průběhu vyjednávání vykrystalizovala jako ideální partner pro další rozvoj Óčka. Od RRTV jsme v březnu obdrželi předběžný souhlas na převod akciového podílu na Mafru, v tomto směru by tedy problém být neměl. Nicméně datum definitivního uzavření smlouvy ještě není znám.

EURO: V jakých úrovních se pohybuje cena zhruba 80procentního podílu Óčka, který chcete prodat? CHUDÁREK: To je interní záležitost a především prodej ještě není dokončen.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).