Hlídat vzorek zimních pneumatik a rychlost, recept na bezpečnost automobilového závodníka

03. března 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový, auta@profit.cz
03. března 2003, 00:00

Pohled závodníkaDalší a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost.

Pohled závodníka

Další a další mrazivé dny a zima, která stále protahuje nejrizikovější období pro řidiče. Automobilový závodník Emil Triner varuje především před rychlostí.

* Existuje něco jako bezpečná rychlost na zimních silnicích?

Každá konkrétní situace má svou mezní rychlost. Ale nic nezkazím, pokud budu v zimě jezdit pomaleji.

* Má smysl jet pomaleji i na suché silnici?

Nedávno jsem se vracel z Německa. Dálnice se zdála černá a suchá. A přesto jsem na volantu poznal, že auto by se při prudkém zásahu do řízení neubránilo smyku. Když jsme za chvíli zastavili a vystoupili, tak to skutečně klouzalo.

* Jak to tedy poznat?

Já tomu říkám číst silnici. Nejenom očima. Dávat pozor musím i na to, co mi dělá řízení v ruce, jak se vůz chová, když ho uvádím do zatáčky.

* A co dodávky se zadním náhonem?

Na kluzku jsou hůř ovladatelné a riziko smyku je větší. Pro ty výzva k pomalejší jízdě platí dvojnásob.

* Jaká jsou největší rizika zimní jízdy?

Jednoznačně prudké změny režimu jízdy - česky trhání volantem a prudké brzdění. Takhle má ale smysl radit pouze tehdy, pokud mám auto obuté do kvalitních zimních pneumatik.

* A když už po ledě jedu?

Nepanikařit. Opatrně ubírat plyn. Jediné, co mě může zachránit, je nižší rychlost. Když bych měl bourat, tak v co nejnižší rychlosti. Pak mám šanci, že rozbiju jenom auto, ale ne sebe!

* A když nárazu zabránit už nelze?

Pak se budu snažit za každou cenu odvrátit čelní střet s jiným autem. Snažím se raději vjet do pole nebo sjet do příkopu než trefit silný strom nebo protijedoucí auto.

* Máte vlastní zkušenost?

Ve Švédsku na sněhu dostalo volvo jedoucí proti mně v zatáčce smyk a šlo na naši půlku. Já věděl, že bych srážku odvrátil, kdybych přejel naopak na jeho - levou půlku. Jenomže jsem si zase hned řekl: co když ten smyk vybere a vrátí se na svou stranu. A tak dlouho jsem váhal, až jsem to neudělal, a fakt jsme se srazili. Můj spolujezdec měl něco s krční páteří.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít