Hledá se náhrada za naftu

29. května 2006, 00:00 - (tj)
29. května 2006, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Prakticky trvalý růst cen pohonných hmot v poslední době znovu vyvolal zvýšení zájmu o alternativní pohony pro motorová vozidla. Ten pramení také z toho, že podle některých odhadů by těžba ropy měla vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat.

Za dvacet let nastane celosvětový problém: sníží se těžba ropy. To je další impulz k přechodu na alternativní motorová paliva. Ještě závažnější problém je snaha vyhnout se závislosti na jejich dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.

Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tedy zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologickými (estery rostlinných olejů, etanol). Případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

SÁZKA NA VODÍK

Podle odborníků by za 15 let mohlo jezdit kolem pěti procent motorových vozidel v Evropě na vodíkový pohon. Největší podíl mezi alternativními palivy má mít za 15 let zemní plyn, který má k pohonu využívat desetina vozů. Následují biopaliva, zejména řepkový olej a bioethanol, přidávané do nafty a benzinu, s předpokládaným osmiprocentním podílem.

Auta na vodík zatím nikdo ve světě komerčně nenabízí. Důvodem jsou vysoké náklady na výrobu vodíkových článků i potřeba vybudovat dostatečnou síť čerpacích stanic. První prototypy aut na vodík již představily například společnosti DaimlerChrysler, Honda nebo Mazda. Vozy na zemní plyn již na českých silnicích jezdí v několika stovkách exemplářů. V nabídce je má několik automobilek, například Fiat či Citroen. V červnu se k nim přidá i Opel.

PODLE BOSCHE NENÍ DŮVOD K PANICE

Naopak šéf české pobočky firmy Bosch Group Martin Zettl vidí pohon blízké budoucnosti v naftovém motoru. „Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma,“ říká. Podle jeho slov jezdí v Česku na naftu mnohem méně automobilů než třeba v sousedním Německu či Rakousku. Také na trhu zatím převažuje prodej aut s benzinovými motory nad těmi s dieselovými. „Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít, chystáme proto reklamní kampaň, v níž chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový,“ říká Zettl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít