Menu Zavřít

Goldman Sachs: Ropný trh se z koronaviru vzpamatuje, ale až za dva roky

13. 7. 2020
Autor: Eric Kounce TexasRaiser, wikimedia

První polovina letošního roku nesoucí se ve znamení nastupující pandemie koronaviru zasadila ropě nebývale těžkou ránu. Podle expertů z americké investiční banky Goldman Sachs se z ní trh zotaví, nebude to však v řádu několika měsíců, nýbrž let.  

Ceny černého zlata se během uplynulého jara propadly o desítky procent, přičemž v jednu chvíli dokonce došlo i na paradoxní situaci, kdy prodávající byli těmi, kteří za odběr své ropy museli platit kupujícím. Jednalo se o historický okamžik, který byl důsledkem nebývalého přebytku nabídky nad poptávkou, jenž zapříčinila jednak samotná pandemie a také hašteření mezi Saúdskou Arábií a Ruskem, které nebyly zpočátku s to se shodnou na tolik potřebném omezení denní produkce.

Zmíněná dohoda, jež kromě členů OPECu zahrnovala i další významné hráče na trhu, nakonec uzavřena byla, trvalo však ještě několik dalších týdnů, než se její efekt naplno projevil i na samotných cenách.

Aktuálně je severomořská ropa Brent na trhu k dostání za cenu přibližně 42 dolarů za barel, tedy zhruba za dvě třetiny toho, za kolik se dala koupit ještě zkraje ledna.

Vývoj ceny severomořské ropy Brent od začátku letošního roku, zdroj: Trading economics

Podle analytiků Goldman Sachs, jež cituje zpravodajský web CNBC, bude konečný propad na straně poptávky za celý letošek činit osm procent. Už v příštím roce nicméně čeká trh šestiprocentní růst, přičemž k „celkovému zotavení“ a návratu na předkoronavirovou úroveň by mělo dojít teprve v roce 2022.

Benzín, nafta a až dlouho po nich letecké palivo

Z pohledu jednotlivých ropných produktů se ke svým
původním hodnotám, respektive cenám dle jejich názoru vrátí benzín, a to
zásluhou postupného nárůstu ve využívání soukromé silniční dopravy v případě
domácího turismu na úkor té letecké. To se týká zejména Spojených států
amerických, Evropy a Číny.

K benzínu by se v roce 2021 měla přidat taktéž nafta, což bude způsobeno zvyšujícími se vládními výdaji na výstavbu důležité infrastruktury, pomocí kterýchžto projektů se budou jednotlivé země snažit stimulovat své vlastní ekonomiky k lepší celkové výkonnosti.

Nejvíce času na zotavení pak bude dle expertů uvedené investiční banky potřeba v případě leteckého paliva. Jeho cena, respektive poptávka po něm by se na předkoronavirou úroveň měla vrátit nejdříve v roce 2023, neboť je objektivní důvod se domnívat, že většina lidí se z obav ze stísněných prostor dopravních letadel bude k létání jako takovému stavět s odporem. Urychlit jejich návrat na paluby letounů by mohlo snad jen brzké nalezení účinné vakcíny.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?