Geopoliticky významná automobilka

05. listopadu 2009, 17:40 - Karel Zaoral
05. listopadu 2009, 17:40

Opel

Zbraň ve volebním boji v Německu, pochybné kontakty německých politických špiček v Rusku, několik miliard eur a ruská finanční expanze v Evropě. To jsou faktory, jež obestíraly či ještě obestírají zamýšlený a nyní čerstvě zrušený prodej německé automobilky Opel, která léta patří americkému gigantu General Motors. Poté, co se svou nabídkou neuspěl koncern Fiat, zdál se být prodej Opelu rakousko-kanadsko-ruskému konsorciu Magna a Sberbank jako hotová věc. Týdeník EURO však již před časem upozornil (EURO 23/2009), že úhelným problémem prodeje Opelu bude pro americkou vládu, která v podstatě vlastní General Motors, a pro Evropskou komisi, jež do obchodu získala právo vstoupit kvůli avizované německé státní podpoře, právě majetková struktura kupujícího konsorcia.
Rakousko-kanadský podnik Magna, který patří mezi největší výrobce autodílů na světě, vlastní ruský oligarcha Oleg Děripaska. Ten je zároveň vlastníkem ruské automobilky GAZ. V ní se majetkově Děripaska potkává se státní ruskou bankou Sberbank. Jinými slovy, prodej Opelu Magně by v podstatě znamenal stoprocentní ovládnutí automobilky ruským kapitálem. A to se nelíbí Evropské komisi, která neoficiálně, avšak čitelně drží linii, jež by se dala popsat jako stop ruským penězům v Evropě téměř za každou cenu. Nejhlasitějšími odpůrci tohoto obchodu byli Britové a Poláci. Reakce německé vlády se dá označit za podrážděnou. Magna již dříve oznámila, že v případě převzetí Opelu propustí přibližně deset tisíc lidí, a německé vládě to nevadilo, dokonce přislíbila pomoc 4,5 miliardy eur. Poté, co totéž oznámil General Motors, však kabinet Angely Merkelové bezprostředně zareagoval požadavkem na okamžité vrácení provozního úvěru 1,5 miliardy eur, který Opel od německé vlády získal, aby odvrátil bankrot. Tím ještě zesílilo podezření, že Němci se s Děripaskou neveřejně dohodli, že avizované propouštění se odehraje mimo Německo. Jediným místem, kde by pak Opel mohl v Evropě zredukovat počet zaměstnanců o zmiňovaných deset tisíc, je Velká Británie.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít