GDPR je pro firmy i instituce příležitostí

Komerční sdělení

O hrozbách spojených s GDPR už bylo napsáno dost a nechci tím teď před Vánoci strašit. Naopak. Konec roku a pár dnů volna, které si většina z nás dopřeje, jsou příležitostí vystoupit z oblíbených stereotypů a podívat se na svět kolem nás trochu jinak. A to včetně problematiky GDPR, které může inovativním organizacím otevřít úplně nové obchodní příležitosti.

V rychlosti připomeňme, že GDPR je nový předpis Evropské unie, jehož cílem je chránit soukromí občanů zakotvením nových standardů nakládání s osobními údaji. Není náhoda, že ochraně informací obecně a osobních údajů zvlášť je věnována čím dál větší pozornost. Důvodem je, že informace jsou nová elektřina dneška. Schopnost sbírat, ukládat a zpracovávat data a získávat jejich analýzou nové informace a souvislosti, je obrovským motorem podnikání a rozvoje. Dle odhadů Evropské komise by digitalizace produktů a služeb společností z EU mohla v příštích pěti letech přispět ekonomice částkou přesahující 110 miliard Eur. Má to ale jeden háček. Vlastně dva.

Tím prvním je křehkost důvěry mezi subjekty, které data sbírají a využívají, tedy typicky firmami, a těmi, o jejichž poznání firmám jde, tedy spotřebiteli. Ochrana tzv. „subjektů dat“, tedy běžných občanů, o nichž „chytré organizace“ občas vědí víc než oni samotní, je hlavním smyslem GDPR. Firmám to pochopitelně přináší určitý diskomfort. Můžeme diskutovat o tom, jestli zrovna tato forma nařízení je to nejlepší řešení, z dlouhodobého pohledu je ale taková regulace velmi důležitá pro vyrovnání sil a vytvoření rámce pro vzájemnou důvěru. A bez ní se datová ekonomika neobejde.

Tím druhým háčkem je setrvávání ve starých byznysových paradigmatech, kdy je práce s daty vnímána jako administrativní agenda pro právní oddělení a zdržování od „skutečné práce“. Mám-li se držet paralely s elektřinou, je to jako bychom chtěli dál svítit svíčkami, protože natáhnout dráty do kanceláře je zdlouhavé a nepříjemné a museli bychom kvůli tomu změnit požární řád. A v tom to právě je.

Firmy, které přistoupí k datům jako ke strategické komoditě, vytvoří si koncepci pro jejich využívání, řízení a správu, získají obrovský impuls k dalšímu rozvoji. Tady vidím příležitost plynoucí z GDPR: když už této agendě věnujeme tolik času a prostředků, proč to nevyužít ke strategické přípravě na „dobu datovou“ a k odhalení nových příležitostí a nových zdrojů příjmů? Uvedu jeden příklad.

Jeden náš zákazník, evropský maloobchod, dokázal díky cloudu, analytickým nástrojům a umělé inteligenci vytěžit ze svých dat nové příležitosti a konkurenční výhodu. Využil běžné videozáznamy z prodejny, aby zjistil, jaký typ zákazníků k němu chodí a co je v obchodě zajímá. Tento kamenný obchod tak získal podnět pro lepší uspořádání prodejny, nastavení speciálních nabídek a marketingových kampaní. Toto opatření mělo přímý pozitivní dopad na růst tržeb. To ukazuje, že jakákoli organizace bez ohledu na velikost může efektivně využívat data, aby lépe poskytovala své služby a byla konkurenceschopná a zároveň respektovala závazky na ochranu soukromí a požadavků plynoucích z GDPR.

Platí to i pro nekomerční organizace a instituce veřejné správy. Jeden příklad za všechny – Všeobecná fakultní nemocnice v Praze nyní v pilotním provozu testuje využití strojového učení a pokročilé datové analytiky pro zpřesnění diagnostiky nádorových onemocnění a management díky lepší práci s daty získává přehledné analýzy provozních údajů pro efektivní řízení celé nemocnice. Zároveň díky využívání cloudových služeb zvýšili ochranu citlivých dat a snížili náklady – což byly hlavní původní důvody pro implementaci cloudu.

Právě dostatečná (či bohužel často spíše nedostatečná) úroveň zabezpečení je výzva, kterou v souvislosti s GDPR musejí řešit i ty instituce veřejné správy, které osobní údaje zpracovávají ze zákona, a nepotřebují tak řešit samotnou agendu získávání, uchovávání a zpracování těchto dat. A jak ukazuje příklad ve zdravotnictví, i zde platí, že výzva se snadno může obrátit v novou příležitost.

Cloudové technologie tyto výzvy vytvořily a cloudové technologie jsou také tím nejlepším nástrojem, jak se s nimi poprat. Pokud vás zajímá, jak na to, podívejte se na seriál 7 kroků jak přežít GDPR, který v sedmi krátkých kapitolách ukazuje, jak využít cloud pro zajištění dlouhodobého souladu s tímto nařízením.
Autor: Jiří Černý, ředitel pro právní záležitosti, Microsoft Česko a Slovensko


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Prodlužujete studium? Kdy zaplatíte až 56 300 Kč?
Zpozdil se vám let nebo zavazadla? Řekněte si o finanční kompenzaci
Co si pojistit před cestou do zahraničí?
Šmejdi v energetice lákají do aukcí nebo na dárky. Lidé platí tisíce korun
Auta
BMW řady 8 se dočká také kabrioletu a sedanu, prozrazují…
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2018
Volkswagen a Ford navazují spolupráci. Chtějí společně vyvíjet dodávky
Galerie: Ojetiny s investičním potenciálem, na kterých neproděláte
Proč kopačky Lionela Messiho vypadají na různých televizorech jinak?
Technologie
Justin Sun, tvůrce „nového internetu“, kupuje BitTorrent za více než 100 milionů dolarů
Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta
Google Podcasty sází na integraci a chytré doporučování pořadů
Microsoft vyvinul vlastní procesorovou architekturu, běží na ní Windows i Linux
Valve je velkorysé. Podporu Steamu pro Windows XP a Vista ukončí až v lednu 2019
Hry pro příležitostné hráče