Gastarbajtři socialismu na zpáteční cestě

27. listopadu 2006, 00:00 - Kazimír Jánoška
27. listopadu 2006, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETYVietnamci. Momentálně jich u nás není více než dvanáct tisíc. Prakticky každý týden z Ostravy-Mošnova odlétá zpět do rodné vlasti kolem stopadesáti z nich. Země uprostřed Evropy je už nepotřebuje, dokonce má pocit, že jsou jí na přítěž. Vietnamci.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Vietnamci. Momentálně jich u nás není více než dvanáct tisíc. Prakticky každý týden z Ostravy-Mošnova odlétá zpět do rodné vlasti kolem stopadesáti z nich. Země uprostřed Evropy je už nepotřebuje, dokonce má pocit, že jsou jí na přítěž.

Vietnamci. Spíš drobní než vzrostlí lidé ze země vzdálené od Československa zhruba dvanáct a půl tisíce kilometrů. Příslovečná je jejich skromnost, pracovitost, zejména však obchodnická zdatnost. Pro našince jsou to však nemakačenkové a především šmelináři.

S odstupem let je prakticky nemožné vypátrat, kdo a při jaké příležitosti přišel na nápad vozit pracovní síly z jihovýchodní Asie přes půl světa na těžkou práci v jiných klimatických a kulturních podmínkách. Ten „někdo“ však určitě nebyl sám. Na federálním ministerstvu práce a sociálních věcí počátkem října pracovníci odboru cizinecké zaměstnanosti potvrdili, že před jedenácti lety, kdy se uzavírala smlouva mezi ČSSR a VSR, byla provedena kalkulace, kolik bude mít náš stát čistého zisku z jednoho vietnamského pracovníka. Po odečtení nákladů na dopravu, zaučení, oblečení, dovolenou a další se dospělo k částce 17 000 Kč ve prospěch našeho státního rozpočtu. Kde ty loňské sněhy jsou? Při kalkulaci v roce 1980 se samozřejmě vycházelo z tehdy platných cen, to znamená, že je třeba taková letenka stála 5500 Kč proti dnešním 28 000 Kč. Samozřejmě, že ve výčtu v tomto směru by se dalo dlouze pokračovat. Přesto je to úplně zbytečné, byť by se mohlo zdát, že obrovským růstem nákladů na dopravu, ale i na stravu a některých dalších položek, přináší pracovní pobyt jednoho Vietnamce u nás místo očekávaného zisku 17 000 Kč skutečně několikanásobně vyšší ztrátu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí…
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř Mercedesu třídy S
Technologie
Právě vyšlo Ubuntu 17.10. Populární linuxová distribuce má několik klíčových novinek
Fotografové zapláčou. Adobe ukončí Lightroom 6, budoucnost je v přeplatném
Dva displeje spojené v jeden. ZTE Axon M je hodně opožděnou revolucí
Nokia 7 je tady. Sympatická střední třída má skleněná záda a punc od Zeisse
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít