Fischer má problémy, Čedok vydělává - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Fischer má problémy, Čedok vydělává

, Vadim Fojtík,
Fischer má problémy, Čedok vydělává
Zdroj: Euro.cz

Ceny zájezdů se výrazně nezmění, tvrdí ředitel cestovní kanceláře

Od doby, kdy se média začala věnovat potížím Fischerových firem, vzrostl v Čedoku prodej zájezdů přibližně o čtvrtinu v porovnání se standardním průběhem sezony, řekl Miroslav Res, generální ředitel společnosti Čedok v rozhovoru pro týdeník EURO.

EURO: Jak současné problémy Fischerova impéria, nebo dokonce krach tak velkého subjektu, ovlivní dění na trhu cestovních kanceláří?
RES: Vidím dvě roviny. Tuzemský cestovní ruch je již několik let charakterizován přetlakem nabídky nad poptávkou. Takže případné snížení nabídky bez problémů zastoupí jiné subjekty působící v cestovním ruchu. V tomto směru to současnou situaci na trhu nikterak neovlivní.

EURO: A druhá rovina?
RES: Poslední události mohou být pro klienty cestovních kanceláří určitým signálem, aby zvýšili svoji ostražitost a více prověřovali společnost, kterou si pro svoji investici v podobě nákupu zájezdu vyberou.

EURO: Nehrozí, že velká část klientů raději zůstane doma nebo vyrazí do zahraničí na vlastní pěst?
RES: Taková situace samozřejmě může nastat a nelze ji vyloučit. Nicméně současná legislativa dává klientům jistotu v tom, že pokud si vyberou cestovní kancelář, která nebude schopná dostát svých závazků a zkrachuje, mají pojištěním garantováno, že dostanou své prostředky zpět. Pokud se něco takového stane v průběhu jejich dovolené, bude stejným způsobem, tedy z pojištění, zajištěn jejich návrat zpět do vlasti. Jsou s tím ale samozřejmě spojené určité nepříjemnosti. Proto je tak důležitý výběr cestovní kanceláře.

EURO: Takže především velkým subjektům, se problémy Fischerovy skupiny hodí?
RES: Jak jsem již řekl, na trhu cestovního ruchu je přetlak nabídky nad poptávkou, funguje standardní konkurenční prostředí. Sníží-li se počet subjektů na trhu, poptávka se rozloží mezi zbývající, čímž se přetlak nějakým způsobem vyrovná, a to je prostě přirozený vývoj ve všech odvětvích podnikatelské činnosti.

EURO: Většina cestovních kanceláří prodává zájezdy na hranici rentability, hovoří se o tom, že současný stav je neudržitelný. Lze očekávat zdražování zájezdů?
RES: Ceny, za které se prodávají zájezdy, přinášejí skutečně minimální míru výnosovosti. Pro letošní sezonu, pokud jde o ceny, jsou karty rozdány, neboť ceny byly dány před koncem předešlého roku, kdy většina firem vydává své katalogy – probíhající sezona je z tohoto pohledu pasé. Nyní je ale období, kdy budou jednotlivé cestovní kanceláře připravovat nové katalogy. V krátké době zveřejní nabídky na zimní období a koncem roku na příští letní sezonu. Očekávám, že nové ceny budou kopírovat ty současné, s možnou menší výchylkou.

EURO: To znamená?
RES: Jsou některé módní destinace, v nichž bude vyšší poptávka po ubytování. Místní hoteliéři toho samozřejmě využijí, ceny se pak v nějakých relacích mohou zvednout. Na druhé straně jsou ovšem destinace, kde je poptávka nižší. Navíc záleží, jak se bude vyvíjet směnný kurs české koruny vůči ostatním měnám. To jsou základní faktory, které ovlivní ceny v katalozích na další sezonu.

EURO: Zmiňoval jste se o nízkém výdělku z prodeje zájezdů. Znamená to, že Čedok nemá další peníze na investice?
RES: Naše politika směřuje k tomu, aby firma hospodařila vyrovnaně. Tomu samozřejmě přizpůsobujeme i svoji režii, ale nezanedbáváme rozvoj firmy. Investujeme do rozvoje tím způsobem, že Čedok se stal akcionářem letecké společnosti Travel service, a počátkem tohoto roku cestovní kanceláře ESO, rozvíjíme i další aktivity na trzích v Polsku, na Slovensku a Maďarsku. Méně peněz, než bychom považovali za optimální, vkládáme do reklamy. Hlavním naším cílem je nabízet zájezdy v optimálním poměru kvality a ceny, tak abychom přitom dosahovali ziskovosti.
Ať jde o ubytování v nejnižší nebo nejvyšší kategorii, máme určité standardy, pod které si nemůžeme s naší značkou dovolit jít .

EURO: Kolik jste měli loni klientů?
RES: Vyvezli jsme za hranice České republiky téměř 180 tisíc klientů.

EURO: Je ale veřejným tajemstvím, že cestovní kanceláře čísla nadhodnocují. Uvedl jste 180 tisíc, ale se svou pojišťovnou jste prý uzavřeli pojistku na nižší počet klientů.
RES: Pokud jde o tato čísla, je nutné říci, že pojistné smlouvy se uzavírají s ročním předstihem a že zahrnují pouze předpokládané počty klientů, kteří si zakoupí zájezd, a to dle definice tohoto slova, tak jak ji stanoví zákon. Zájezdem dle zákona se rozumí kombinace alespoň dvou hlavních služeb cestovního ruchu vypisovaná v katalogu pro předem neznámého zákazníka.
To znamená, že například veškeré „zájezdy“ s vlastní dopravou, kdy si klient kupuje u cestovní kanceláře pouze ubytování, nejsou z pohledu zákona „zájezdem“ a nezapočítávají se do pojistného. Totéž platí pro takzvanou dovolenou na míru, což je například v Čedoku nabídka Exklusive Travel, která není publikována v katalogu a je připravována na základě individuálního zadání cestovatele.
Takových cestovatelů máme již desetitisíce.

EURO: V médiích se objevila zpráva, že Čedok, respektive jeho akcionář Unimex, byl jedním ze zájemců o Fischerovy firmy, vedla se údajně jednání s věřiteli.
RES: Situaci jsme sledovali, ale konkrétní zájem jsme neprojevili.

EURO: Nejednal ani váš akcionář?
RES: Ani náš akcionář.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze