Menu Zavřít

Firemní odpovědnost v číslech, nebo v darech?

1. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Globální fórum pokročilo ve vykazování udržitelného rozvoje

Budování firemních značek prostřednictvím darů a charity je stále sofistikovanější. Koncem října sdružení dárců sestavilo další žebříček nejštědřejších firem v České republice. Neziskové organizace, které prodávají dárcovství firmám jako užitečný komunikační produkt, vymýšlejí standardy, jak ohodnotit firmu za její společenskou odpovědnost, jak v žebříčcích vyjádřit její vlídnou tvář. Nic proti těmto aktivitám, koneckonců zdokonalování všech pracovních nástrojů k firemní imagi je trend. Může to fungovat, ovšem pouze za předpokladu, že charita a další bohulibé činnosti neslouží firmě jako zástěrka, která odvádí pozornost od skutečného problému, od neuralgického bodu jejího podnikání, kde najednou firma nemá se společenskou odpovědností nic společného.

Třetí generace pravidel.

Zatímco české firmy soutěží ve štědrosti, v Amsterdamu se v říjnu konala globální konference Vykazování (reporting) jako měřítko udržitelného rozvoje. Byla na ní ukončena práce na třetí generaci pravidel pro vykazování faktorů udržitelného rozvoje. Tedy na dobrovolném zveřejňování údajů o organizaci z hlediska ekonomických, sociálních a environmentálních dat. Ta ekonomická odpovídají v různé míře a formě finančním údajům uváděným ve výročních zprávách. Sociální data znamenají v případě firem zejména indikátory zaměřené na zaměstnance. Firmy se znatelnými vlivy na okolí, kde působí, například na zaměstnanost regionu, jsou zpravidla schopny vykazovat i sociální indikátory vztahů s ním, s místními komunitami. Rovněž v případě indikátorů vlivu na životní prostředí - třetího pilíře udržitelného rozvoje - se očekává, že organizace překročí rámec zákonné povinnosti při poskytování svých dat.
Konference nadnárodní iniciativy Global Reporting Initiative (GRI) zpřesnila pravidla hry, která se dosud řídila manuálem z roku 2002. Od nástroje zlepšování pověsti a přijatelnosti pro své okolí směřuje vykazování indikátorů udržitelného rozvoje k mnohem ambicióznějšímu cíli. A také naléhavějšímu - vtáhnout zájmové skupiny do společného procesu práce na trvale udržitelných řešeních. Filozoficky tento posun vyjádřil Robert Massie, jeden z duchovních otců GRI - posun od měření k myšlení. „Naším nepřítelem je cynismus, prostředkem v boji s ním kreativita,“ vyjádřil Massie naladění členů GRI k prosazování udržitelnosti napříč organizacemi a vládami. Tento vznešený pohled na konferenci polidštila Margot Wallströmová, místopředsedkyně Evropské komise, která ukázala, jak myšlenka na naše děti může být prostou, leč účinnou inspirací pro hledání udržitelných řešení. Naopak vystoupení bývalého viceprezidenta Spojených států Ala Gora zahrnulo plénum výčtem environmentálních a humanitárních katastrof, kterými bude lidstvo v blízké době čelit. Apelem na semknutí se v boji s těmito výzvami 21. století a narážkou na současný postoj USA spíše připomínalo předvolební mítink.

Konkrétní indikátory.

V praktické rovině konference přinesla výčet konkrétních indikátorů, které byly po čtyřech letech zpřesněny. Na webové stránce GRI jsou k dispozici všem. Jde přibližně o sto základních skupin různých druhů údajů. Trendem je specializace na vykazování podle oborů činnosti organizace. „Zásadní odlišnosti dopadů činnosti firem v oborech, jakými jsou kupříkladu těžební průmysl, farmacie či bankovnictví, si vyžadují propracované vlastní ukazatele,“ prohlásil v závěrečném projevu na konferenci sir Mark Moody-Stuart, prezident největšího světového důlního kolosu AngloAmerican. „Tato konference signalizuje záběr na věci, které jsou opravdu důležité, na vykazování relevantních dat,“ vysvětlil Moody-Stuart. Český účastník konference, skupina Czech Coal, jejíž hlavní obory jsou právě těžba a energetika, aplikuje za tímto účelem speciální indikátory z oborového protokolu Mining and Metals Sector Supplement. V pořadí již druhé zprávě o udržitelném rozvoji, kterou Czech Coal zpracoval podle metodiky GRI, skupina více přihlédla právě k těmto speciálním ukazatelům. Zahrnula do své zprávy údaje spadající kupříkladu do kategorií plány pro řízení biodiverzity, popis politiky pro stanovení eko-efektivity a udržitelných vlastností produktů či popis přesídlovacích politik a aktivit.

BRAND24

Přínos firmám.

Vykazování dle udržitelného rozvoje založené na přesné a komplexní metodice zvyšuje firmě přínosy. Zveřejněná data umožňují lepší rozvoj vzájemných vztahů s okolím, jsou nositelem komunikace a zpětné vazby. Zároveň je reporting efektivní nástroj pro interní poznání organizací, kterým dnes již nestačí běžný audit. Přesah do corporate governance, knowledge managementu, pravidel jakosti a dalších nástrojů konkurenceschopnosti má přímý vliv na úspěch reportované firmy na trhu. K profesionalizaci celého procesu vede i zapojení auditorských a poradenských firem do ověřování metodiky a výsledné zprávy. Se skupinou Czech Coal letos na ověření zprávy spolupracovala auditorská firma KPMG.
Právě citlivé otázky spojené s dopadem na životní prostředí, na vztahy se zaměstnanci či s bezprostředním okolím firmy mají tvořit základ takové zprávy. Na nedávném pražském semináři o firemní odpovědnosti se objevily dvě zcela rozdílné prezentace. V první představovala menší farmaceutická firma svůj projekt podpory péče o nemocné děti, promítala sympatické obrázky a zazněla slova chvály od celebrit, které ho zaštítily. Druhá prezentace byla na první pohled suchopárným přehledem ukazatelů, kterými průmyslová firma nad zákonný rámec měřila prašnost v okolí příjezdových komunikací. Představitel farmaceutické firmy příspěvek průmyslníků ocenil, ale konstatoval, že jeho firmě nezbývá než prezentovat jen svou charitu, protože na rozdíl od průmyslové firmy žádný negativní dopad na okolí nemá. Na otázku z pléna, jaký je její postoj jako distributora léků vůči lékařům, kteří je předepisují, ale neuměl odpovědět. Nepochopil, že společenská odpovědnost nemusí spočívat ve štědrých darech. Může totiž také znamenat ochotu podělit se s veřejností o analýzu vlivů na své okolí, v odvaze nevyhýbat se polemickým tématům spojeným s podnikáním firmy. Konference GRI potvrdila, že neexistují firmy ani obory, které by neměly negativní či kontroverzní dopady.

Box:
Iniciativa Global Reporting Initiative (GRI) vznikla v roce 1997 a tvoří ji nejen finanční investoři, banky, nadnárodní neziskové organizace a korporace z oborů služeb a průmyslu, ale i představitelé odborových organizací. Je v ní také zastoupeno vedení International Finance Corporation (IFC) a OSN. Jinak řečeno, jde o takzvanou multi-stakeholder platformu. GRI vznikla na základě amerického modelu iniciativy CERES, která měla „usmiřovat“ investory a environmentalisty. GRI zvolila za svou metodu „smíření“ standardizaci vykazování různých ukazatelů ze života organizací, a to podle udržitelného rozvoje v oblasti ekonomické (podnikání), sociální (zaměstnanci, region, sociálně potřební) a environmentální (ekologičnost, úspory a tak dále.). Sekretariát GRI má 25 zaměstnanců a sídlí v Amsterdamu. Pravidla GRI vycházejí z principu komunikační sítě bez pevné hierarchie, tedy z jakéhosi open-source systému.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).